"Saps quan estàs al lloc correcte, en el moment concret? Doncs amb Zoom va ser així". Frederik Maris, director de Zoom a EMEA, explica que durant la pandèmia van tenir una "explosió" a la plataforma tant d'usuaris com de serveis i ingressos. En poques setmanes van passar de tenir 100 milions de consumidors a superar els 4.000 milions, la qual cosa va fer que grans multinacionals s'afegissin a la plataforma per la seva tecnologia, funcions i llicències. "La pandèmia ens va beneficiar, tant per l'increment d'usuaris com per les altres funcionalitats que oferim més enllà de les reunions". 

"Sempre dic que la nostra marca és una benedicció i una maledicció", indica Maris en una entrevista a ON ECONOMIA, i argumenta que "la benedicció és que tothom coneix Zoom per a les reunions, i la maledicció és que tenim una plataforma molt completa i tenim nous serveis que estem construint i falta que els usuaris les coneguin".

Considera que després de la Covid-19, el teletreball ha quedat en un segon pla? "No crec que hi hagi molta gent que torni a l'oficina full time, però tampoc molta gent que treballi de forma remota a temps complet. Així que es tracta de poder fer-ho híbrid, de trobar aquest equilibri." En aquest sentit, Maris posa l'exemple d'una reunió de vuit persones, en qui dos són a Barcelona, una a Madrid, una altra a Amsterdam i la resta es troben presencialment a París. "És molt important proporcionar el programari i la maquinària adequada perquè hi hagi una bona comunicació. Però el futur és híbrid, això està clar", agrega.

Auge de la intel·ligència artificial

En quin punt es troba ara Zoom després del boom de la pandèmia? "Estem parlant ja de Zoom 2.0. Ens vam fer molt grans durant la Covid-19, això era el Zoom 1.0, però ara amb la feina híbrida crec que ens hem de centrar en altres coses com l'experiència dels empleats i els clients". De fet, el directiu posa èmfasi que estan treballant molt en el back office de la plataforma i en la implementació de la intel·ligència artificial. Més enllà de la nova versió, un altre dels objectius de la multinacional és enfortir-se en altres mercats.

Sobre l'auge de la IA, Maris assenyala que la intel·ligència artificial es pot aplicar de forma massiva a Zoom i que se li poden donar milers d'enfocaments. "En una reunió, per exemple, algú es retarda 10 minuts. Què fa? Gràcies a la IA pots mirar un resum de què es va parlar, saber el més important o els temes més delicats que es van tractar. Es poden controlar múltiples funcionalitats a través de la configuració", comenta. Un altre exemple seria l'eliminació del soroll. A través de la intel·ligència artificial es poden cancel·lar els sons externs com el lladruc d'un gos o l'aspiració d'algú. En aquesta línia, afirma que amb la IA es pot disposar d'un agent virtual en el sistema o fins i tot reservar sales de reunions i taules per treballar. "La integració de la IA serà fonamental per fer que les coses siguin simples, automatitzades i més humanes sense perdre la connexió humana. Crec que aquesta és la direcció cap a la qual ens dirigim".

T'espanta la IA? "La paraula és por. Al món hi ha gent bona i gent dolenta, la tecnologia està disponible per a qualsevol i el mateix ocorre amb la seguretat. La seguretat és fonamental a Zoom, protegim molt els usuaris, és bàsic. Per contra, els dolents cada vegada estan millorant més la seva tecnologia i intenten enganyar-te".

Braç inversor de Zoom

Paral·lelament, Zoom també té un braç inversor per dur a terme fusions i adquisicions. "No només comprem empreses per obtenir ingressos, sinó que també adquirim negocis amb l'objectiu de complementar la plataforma". Frederik Maris apunta que treballen "estretament" amb altres empreses i que també hi inverteixen perquè consideren que encaixen amb la seva proposta de negoci.

Respecte a la competència, el directiu no amaga que "n'hi ha molta", però defensa que el que fa Zoom és diferent de la resta. "Zoom juga amb el vent a favor en l'àmbit de naming, perquè pràcticament tothom ens coneix. Funciona bé, és fàcil d'administrar i mantenir, és un producte escalable i intuïtiu", afegeix.

Comunicació no verbal

Què passa amb la comunicació no verbal i Zoom? Casen bé? No és millor la comunicació verbal i la presencialitat? "És evident que la interacció presencial canvia molt respecte a una càmera, potser tenim un desafiament allà. Som humans i una espècie social, així que ens divertim interactuant entre nosaltres. Hi ha moltes coses que succeeixen durant la reunió, però també després d'ella", recorda. "Crec que sempre hi haurà un espai per a la interacció física, per això considero que el món serà híbrid".

"Estic d'acord que cara a cara és diferent, de vegades millor, però abans agafàvem el cotxe una hora, ens quedàvem embussats pel tràfic i tornàvem a casa per una reunió de mitja hora. Al final del dia perdíem més de dues hores només per reunir-se uns minuts. Amb Zoom augmentem la productivitat, encara que sense deixar de banda la part humana, que és imprescindible".

Tanmateix, Maris assegura que la majoria d'empleats volen anar presencialment a l'oficina alguns dies a la setmana. Creus que la gent és més productiva a casa o a l'oficina? "Depèn. En funció del que hagis de fer aquell dia, perquè hi ha algunes jornades en què necessites estar més concentrat i altres en les quals no t'importa que t'interrompin."

Innovació a Espanya

Com t'imagines Zoom en tres o quatre anys? "És impossible contestar a aquesta pregunta perquè si miro enrere, no m'imaginava el Zoom d'ara, llavors no sé com serà en uns anys. Hem fet un canvi enorme en molts aspectes, per la qual cosa és molt difícil predir què farem en un temps." "La manera de comunicar-se ha canviat. Vam començar amb trucades, després missatges de text, posteriorment videotrucades. Mentre no puguem teletransportar-nos, crec que ho estem fent bastant bé. El temps dirà". Maris comenta les ulleres virtuals o una càmera integrada amb lents com a opció, encara que aclareix que el futur és "impredictible". "Crec que utilitzarem Zoom per a moltes altres coses. Sortiran noves funcionalitats, però no sé quines".

Finalment, sobre si Espanya és un país innovador, el directiu destaca que estan veient coses "realment interessants". "Dins del sector públic estem observant excel·lents exemples de com s'està integrant Zoom en els serveis", confessa. Fa bandera també de la implementació de la plataforma al sector legal i ho compara amb altres països en els quals Espanya va per davant. "Crec que sí, que Espanya és un país bastant innovador", acaba.