El grup Freixenet és una de les poques companyies de Catalunya que ha fet una aposta pel transport intermodal (tren més carretera) per exportar els seus caves i vins, dins de la seva política mediambiental que és un dels seus eixos de creixement. L’empresa de Sant Sadurní d’Anoia (Barcelona) fa poc menys de tres anys que està desenvolupant aquest projecte que contribueix a la descarbonització del sector del cava i el vi. El tren s’ha convertit en el mitjà de transport de les mercaderies que s’exporten a Alemanya, Polònia i Bèlgica, i avança que enguany s’ha estès fins a Suècia.

“Encara ens queden diversos mercats on fer arribar els nostres productes amb tren”, explica a ON ECONOMIA, Cristina Durán, responsable del departament de logística del grup Freixenet. La intenció de la companyia és anar incorporant nous destins, com s’ha fet aquest any amb els enviaments a Suècia.

Ara per ara, “els resultats són exitosos”. Amb l’ús del tren versus el transport per carretera, a cada viatge a Bingen (Alemanya), es redueixen 1,6 tones de CO₂ per viatge, que suposa un 61% de reducció d'emissions. En el cas de Torun (Polònia) es redueixen 3,86 tones de CO₂ per viatge amb una reducció d'emissions del 75%, i en el cas de Willebroek (Bèlgica), 1,72 tones de CO2 per viatge i una reducció del 59,2%.

La capacitat de reducció de la petjada de carboni va en funció de la distància que es pot cobrir en tren. Mentre que fins fa tres anys el transport cap a Europa es feia únicament en camió, ara hi ha trams en què la càrrega es pot pujar al tren. De fet, un 20% dels camions que es dirigeixen a Alemanya, ara són intermodals. I a països com Polònia, el 100% dels camions són intermodals.

“El transport intermodal ens permet un volum de càrrega de 44 tones en total, amb la possibilitat de sumar en molts tràfics dos palets més per expedició”, exposa Durán. “Esperem aconseguir que a escala europea s'ampliï aquestes 44 tones a totes les càrregues, i aleshores a l'intermodal serien almenys 46 i  podríem carregar fins a 4 palets més, ja que el nostre producte és de pes, i ens permetria donar-li més avantatge competitiu al tren”, afegeix.

El grup Freixenet també té cura del control de l’impacte mediambiental en el capítol de les importacions. En aquest cas, els productes que la companyia transporta d’Itàlia a Espanya, per exemple, es fa amb vaixells de port a port (short sea shipping). “És un estalvi de camions en la ruta, més millores pels transportistes que fan trajectes curts, com també reducció d’emissions”, determina.

Del pilot a la consolidació

El 2021, la companyia va iniciar el transport intermodal amb una prova pilot impulsada juntament amb el Clúster Ferroviari In-Move by Railgrup, presidit per Cimalsa, el Clúster Vitivinícola Català, INNOVI, i el Comitè de Serveis Multimodals.

La prova pilot “ens va donar una visió global de la intermodalitat. Va funcionar perfectament i vam poder analitzar el control de qualitat”, assegura Durán. Es van supervisar la vibració de les ampolles -el cava en ampolla arriba en perfectes condicions al seu destí- o la temperatura dels productes en el contenidor i es va experimentar el primer e-cmr -la informació digital sobre el contracte amb l’operador logístic-, entre altres aspectes.

La companyia també va haver d’estudiar quins operadors i transportistes estaven treballant en el transport intermodal, on estaven les estacions de sortida, etc. “L’any 2022 ens va servir per posar-ho en marxa, però la intermodalitat va ser una realitat total el 2023”, confirma la directora de logística.

La directora de logística del grup Freixenet, Cristina Durán.
La directora de logística del grup Freixenet, Cristina Durán.

Combustibles renovables

En la seva voluntat per reduir la seva empremta mediambiental, Grup Freixenet també ha col·laborat amb altres empreses com Repsol i Serveto. Va iniciar un projecte pilot de combustible renovable que ja ha esdevingut una realitat. Actualment, s'envia el 50% de les càrregues completes a l'operador logístic central de Madrid utilitzant el combustible renovable de Repsol procedent, per exemple, d'olis de cuina usats i altres residus. Aquest combustible renovable es pot fer servir en camions estàndard i està suposant una reducció del 85% d'emissions de carboni respecte als combustibles d’origen mineral que substitueix.

Amb tots aquests projectes, més els que estan per implementar-se els pròxims mesos, Freixenet aposta no només per ser sostenible en la seva pròpia mobilitat, sinó també per recolzar-se en organismes públics, escoles i grups d'empreses per avançar més ràpidament i per ser referent al seu sector i per donar impuls a la mobilitat amb tren també fora del sector. “Hem donat a conèixer tots els avenços que hem anat fent, per tal que més empreses, del Penedès i de tota Catalunya es vagin animant a pujar al tren, i/o a utilitzar combustibles renovables”, sentencia la directora de logística del grup Freixenet.