Línea Directa ha patit la pèrdua de gairebé 20.000 clients del ram d'auto (cotxe) durant l'últim trimestre. La xifra no és gaire significativa si es té en compte que la companyia compta amb gairebé 3,2 milions d'assegurats, així que en termes percentuals només suposa un 1%. Però implica un canvi de tendència, ja que l'empresa porta des de fa anys incrementat la seva base de clients a un ritme del 3% i del 4% cada exercici.

Tanmateix, en tot just tres mesos, ha tallat aquesta ratxa de pujada i ha registrat la seva primera gran sortida de clients, que com la pròpia Línea Directa ha reconegut es produeix per la pujada del preu de les assegurances. El mes de febrer passat, durant la presentació de resultats anuals (l'empresa va reduir el benefici gairebé al 50% el 2022) la consellera delegada va advertir de la pujada de costos que estava patint en la reparació d'automòbils per la inflació i també de la sinistralitat més gran després de l'increment de la mobilitat.

Atesa la situació, Patricia Ayuela va anunciar que al llarg d'aquest any pujarien les primes als assegurats, però no de forma generalitzada. Va proposar llavors de fer-ho de manera individualitzada, segons el risc de cada client, és a dir, depenent de si en té molts, pocs o cap accident. Així, el mes d'abril passat, quan va donar a conèixer els resultats del primer trimestre (de gener a març l'empresa va perdre 5,3 milions) la CEO va confirmar que havien començat a pujar les pòlisses.

El resultat? Una important pèrdua de clients només tres mesos després de gairebé 20.000 en el ram d'auto i d'altres 1.000 en altres negocis asseguradors on el grup inclou, l'assegurança d'assistència en viatge per als titulars de targetes de crèdit de Bankinter i Bankinter Consumer Finance i l'assegurança Vivaç Safe&Go. On sí que ha aconseguit créixer Línia Directa d'abril a juny és en llar i salut, encara que a un ritme molt més moderat del que ho feia abans.

"Hem decidit prioritzar la rendibilitat sobre el creixement i això suposa, ajustar de manera individual les primes al risc de cada client. A més, hem endurit la subscripció de risc. Això ha fet que la subscripció per primes continuï creixent, però que decreixem alguna cosa en clients. És una conseqüència lògica d'un efecte controlat per la companyia", comentava Ayuela en la presentació de resultats del segon trimestre, període on l'empresa ha perdut uns altres 10 milions més.

En aquest sentit, explicava que, si bé el ram d'autos s'ha vist perjudicat per la pujada de preus, en el de salut no han crescut tant perquè "aquesta assegurança està molt lligada a la situació econòmica de les famílies i evidentment és pitjor que fa un temps". Mentre que l'assegurança de llar s'ha vist afectada per la compravenda d'habitatges, que de nou ha tornat a baixar.

Preguntada per quant han pujat les primes als clients amb assegurança de cotxe, l'executiva indicava que no ha estat un percentatge exacte ni generalitzat. "Depèn del risc de cada client. El que estem fent és el que vam dir que anàvem a fer, ajustar primes de manera individual a cada client en funció del risc que suposa per a la companyia, a alguns els pugem i a d'altres els baixem," insistia.

Tot el sector assegurador apuja preus

Allò de Línia Directa no ha estat un fet aïllat, encara que de moment és l'única companyia asseguradora en comunicar pèrdues. Mapfre també va anunciar a començaments d'aquest 2023 que pujaria les primes de les assegurances de cotxe i que tampoc no ho faria de manera generalitzada, segons va comunicar el president Antonio Huertas. L'executiu de l'Ibex també justificava aquesta pujada en l'augment de costos per la inflació.

Així mateix, el president de Mútua Madrilenya reconeixia fa uns mesos que pujaria aquest any el preu de l'assegurança d'auto a dos de cada tres clients donada el context actual, marcatge per una forta inflació i l'increment dels sinistres després del Covid. Ignacio Garralda ha insistit en diverses ocasions en què moltes companyies del sector assegurador s'estan veient obligades a realitzar importants ajustaments a l'alça en les primes per poder garantir els seus marges i rendibilitat, cada vegada més pressionades pels tallers.

Tanmateix, es desconeix si Mútua i Mapfre, competidors de Línia Directa, també han perdut clients per la pujada de primes perquè de moment no han retut comptes del primer semestre, ho faran en els últims dies d'aquest mes de juliol.