Fa molts anys que Philip Morris International va deixar de ser només Marlboro, Chesterfield o L&M. El 2001, la companyia tabaquera va traslladar el seu centre d'operacions dels Estats Units a Suïssa per començar a desenvolupar alternatives al tabac tradicional. Principalment, productes sense fum i el 2014 va llançar al mercat el seu primer dispositiu per a tabac escalfat: IQOS, que va ser pioner al món, és líder del mercat i ha estat replicat per la resta de marques.

Des de la localitat suïssa de Neuchatel - on Philip Morris International (PMI) disposa d'un important centre d'investigació conegut com "El Cub" - i també des del seu laboratori de Singapur (inaugurat el 2010), un equip de 1.550 biòlegs i científics s'encarreguen de desenvolupar alternatives sense fum per a la companyia, que a més d'IQOS, són el cigarret electrònic i les borses de nicotina, que estan en fase d'enlairament.

Dins de les alternatives sense fum, IQOS és el producte líder de la multinacional i Bolonya va ser on van instal·lar la seva primera fàbrica de tabac per escalfar. La presència de Philip Morris a Itàlia és molt notable. La companyia porta a la regió més de 60 anys, des de 1963, quan van adquirir la planta de Zola Predosa, que abans era proveïdor del monopoli estatal, però des de la dècada de 1990 s'ha especialitzat en la producció de filtres d'alta tecnologia.

El 2014, la multinacional decideix créixer a la regió d'Emilia Romagna i iniciar la seva transformació i és aquí quan inaugura la planta de producció de Crespellano. Dos anys després, el 2016, incorporen també un centre de formació i creen Philip Morris Manufacturing & Technology, que s'ha convertit en un complex industrial on treballen més de 2.000 persones i en el qual la tabaquera ha acabat invertint més de 1.500 milions d'euros en tot just una dècada.

"Exportem més tabac que formatge o Escúter a Itàlia", indica Antonio Mirabella, mànager communications de Philip Morris Italia, que xifra en més de 1.800 milions d'euros el volum d'exportacions que realitzen des d'aquesta localitat italiana. I assegura que en el conjunt del país assoleixen els 41.000 llocs de treball entre directes i indirectes, ja que també són presents a Roma, Taranto, Terni o Bastia Umbra.

Crespellano, la fàbrica model

Des de Crespellano, PMI fabrica el tabac per escalfar d'IQOS, que s'ha convertit en el dispositiu més venut del món -s'estima que té un 30% de quota de mercat en l'àmbit mundial- i per a Philip Morris ja suposa el 40% de les vendes totals i el 41% del benefici. Concretament en aquesta fàbrica produeixen Terea o Heets, que són les marques que es venen a Espanya. Els dispositius es creen a Malàisia i la Xina.

La planta italiana satisfà la demanda internacional de més de 50 països en els quals actualment es comercialitzen els productes sense combustió de Philip Morris International. "Aquesta fàbrica serveix com a centre d'excel·lència industrial per a la resta de fàbriques del món de PMI, és el model", agrega Mirabella. IQOS es va llançar al mercat per primera vegada el 2014, començant per Itàlia i el Japó, on han complert recentment deu anys. Però en general, els seus productes lliures de fum ja són presents a 95 mercats de tot el món i la companyia ha assolit els 38,6 milions d'usuaris.

Fàbrica de PMI a Bolonya.
Fàbrica de Philip Morris International a Bolonya.

En la companyia, IQOS lidera les vendes i es posiciona com la segona gran marca de productes de nicotina (després del tabac normal) amb 32,2 milions d'usuaris al món. En alguns països la penetració d'aquest producte ja és molt elevada, de fet, supera el 40% de quota de mercat a Budapest, el 30% a Roma, el 15% a Belgrad i s'apropa al 10% a Londres i Viena. A Madrid, per exemple, assoleixen el 9%.

Crespellano: 450 paquets per minut

La fàbrica de tabac per escalfar de PMI a Crespellano funciona de dilluns a dilluns i compta amb un sistema de tres torns diferents al dia, perquè sempre estigui en marxa. Les màquines permeten produir fins a 450 paquets per minut i en total, compten amb vuit màquines en total. Hit va ser el primer producte que va llançar Philip Morris i més tard van crear Terea que és el que es ven a Espanya actualment. Tanmateix, la companyia comercialitza moltes altres marques segons el país.

Itàlia és el primer productor de fulla de tabac d'Europa i aquest va ser un dels motius pels quals Philip Morris va decidir assentar-se al país trasalpino. Per produir el tabac escalfat, es tallen els fulls (Virgínia, Oriental i Burley) igual com passa en la fabricació d'un cigarro normal. De fet, per a un cigarro normal el procés acabaria aquí, però en el de combustió el procés segueix i s'afegeixen quatre ingredients: aigua, glicerina, fibres d'origen vegetal i guar.

El guar actua com a goma d'enganxar, unifica els ingredients. Mentre que les fibres donen força al producte, expliquen des de la fàbrica de Crespellano en una vista. Quan es barregen tots els ingredients, s'obté un fluid molt viscós, que es diu Slurry. Per després crear una làmina molt fina, que s'enrotlla i és d'on surt la barra de tabac. La barrejasempre és la mateixa, però s'afegeix més o menys fulls si es vol un sabor més suau o fort. Al Japó, per exemple, que és on més exporta la companyia, agrada el mentolat.

Bologna MTB
Fàbrica de Philip Morris International a Bolonya.

L'èxit de Crespellano va portar PMI a obrir una segona fàbrica de productes sense fum a Grècia quatre anys després, el 2018. La filial grega va deixar de produir cigarrets tradicionals després de 87 anys, invertint uns 300 milions d'euros en la reconversió de la planta. Actualment, Philip Morris International compta amb 17 centres de fabricació de productes sense fum.

Un futur sense fum

El tabac escalfat té un 95% menys de risc que el tabac convencional, apunta Jorge Soler, responsable científic de Philip Morris España, que té clar que "l'important" és que la gent deixi de fumar com més aviat millor, però prefereix que hi hagi alternatives sense fum per a qui vagi a continuar fumant, perquè vol o perquè no pot deixar-lo.

"A Espanya hi ha vuit milions de fumadors adults, un 22% del total de la població, i llavors penses, què podem fer per ells? Perquè si sempre fem el mateix no canvia res. Per això PMI està desenvolupant productes menys tòxics. Amb el tabac escalfat els dones la nicotina al fumador, però disminueixes les substàncies tòxiques del tabac".

A Suècia fa anys que van deixar la combustió i això els ha convertit al país amb menys càncer de pulmó del món, de fet, han aconseguit reduir la mortalitat en un 42%. Al seu lloc han van començar a consumir el snus (borses de nicotina), indica Soler, que recorda també que el mes de gener passat la FDA va aprovar la comercialització de borses de nicotina Zyn, propietat de Philip Morris.

"Als fumadors ha que donar-li alternatives, encara que també siguin dolentes, cada vegada són menys dolentes perquè tenen menys substàncies". I en aquest sentit, recorda que l'objectiu de Philip Morris International és exportar el cas de Suècia a la resta del món perquè, en el futur, tot siguin alternatives sense fum.