Fa molts anys que Philip Morris International va deixar de ser només Marlboro, Chesterfield o L&M. El 2001, la companyia tabaquera va traslladar el seu centre d'operacions dels Estats Units a Suïssa per començar a desenvolupar alternatives a la cigarreta. Principalment, productes sense fum i el 2014 va llançar al mercat el seu primer dispositiu per a tabac escalfat: IQOS, que va ser pioner al món, és líder del mercat i ha estat replicat per la resta de marques.

Des de la localitat suïssa de Neuchatel - on Philip Morris International (PMI) disposa d'un important centre d'investigació conegut com "El Cub" - i també des del seu laboratori de Singapur (inaugurat el 2010), un equip de 1.550 biòlegs i científics s'encarreguen de desenvolupar alternatives sense fum per a la companyia, que a més del tabac escalfat, són el cigarret electrònic i les borses de nicotina, que estan en fase d'enlairament.

Dins de les alternatives sense fum, IQOS és el producte líder de la multinacional i Bolonya va ser on van instal·lar la seva primera fàbrica de tabac per escalfar. La presència de Philip Morris a Itàlia és molt notable. La companyia porta a la regió més de 60 anys, des de 1963, quan van adquirir la planta de Zola Predosa, que abans era proveïdor del monopoli estatal, però des de la dècada de 1990 s'ha especialitzat en la producció de filtres d'alta tecnologia.

El 2014, la multinacional decideix créixer a la regió d'Emilia Romagna i iniciar la seva transformació i és aquí quan inaugura la planta de producció de Crespellano. Dos anys després, el 2016, incorporen també un centre de formació i creen Philip Morris Manufacturing & Technology, que s'ha convertit en un complex industrial on treballen més de 2.000 persones i en el qual la tabaquera ha acabat invertint més de 1.500 milions d'euros en tot just una dècada.

"Exportem més tabac escalfat que formatge o Escúter a Itàlia", indica Antonio Mirabella, mànager communications de Philip Morris Italia, que xifra en més de 1.800 milions d'euros el volum d'exportacions que realitzen des d'aquesta localitat italiana. I assegura que en el conjunt del país assoleixen els 41.000 llocs de treball entre directes i indirectes, ja que també són presents a Roma, Taranto, Terni o Bastia Umbra.

Crespellano, la fàbrica model

Des de Crespellano, PMI fabrica el tabac escalfat, que juntament amb la resta d'alternatives sense fum, suposa ja el 40% dels ingressos nets de la companyia i el 42% del benefici brut. Concretament en aquesta fàbrica produeixen les marques de tabac escalfat que es venen a Espanya, mentre que els dispositius es fabriquen a Malàisia i la Xina.

La planta italiana satisfà la demanda internacional de més de 50 països en els quals actualment es comercialitzen els productes els productes de tabac escalfat de Philip Morris International. "Aquesta fàbrica serveix com a centre d'excel·lència industrial per a la resta de fàbriques del món de PMI, és el model", agrega Mirabella. IQOS es va llançar al mercat per primera vegada el 2014, començant per Itàlia i el Japó, on han complert recentment deu anys. Però en general, els seus productes lliures de fum ja són presents a 95 mercats de tot el món i la companyia ha assolit els 38,6 milions d'usuaris amb les alternatives.

Fàbrica de PMI a Bolonya.
Fàbrica de Philip Morris International a Bolonya.

En la companyia, IQOS lidera les vendes i es posiciona com la segona gran marca de productes de nicotina en què està present (després de la cigarreta) amb 32,2 milions d'usuaris al món. En alguns països la penetració d'aquest producte ja és molt elevada, de fet, supera el 40% de quota de mercat a Budapest, el 30% a Roma, el 15% a Belgrad i s'apropa al 10% a Londres i Viena. A Madrid, per exemple, assoleixen el 9%.

Crespellano: 450 paquets per minut

La fàbrica de tabac escalfat de PMI a Crespellano funciona de dilluns a dilluns i compta amb un sistema de tres torns diferents del dia, perquè sempre estigui en marxa. Les màquines permeten produir fins a 450 paquets per minut i en total, compten amb vuit màquines on es produeixen les marques de tabac escalfat que Philip Morris ven a cinquanta països, entre els quals hi ha Espanya.

Itàlia és el primer productor de fulla de tabac d'Europa i aquest va ser un dels motius pels quals Philip Morris va decidir assentar-se al país trasalpino. Per produir el tabac escalfat, el tabac se sotmet a un tractament especial. A diferència de les cigarretes tradicionals que cremen el tabac, les unitats de tabac escalfat que es fabriquen a Crespellano estan dissenyades per utilitzar una tecnologia avançada que escalfa el tabac a una temperatura controlada mitjançant un sistema d'inducció, evitant així la combustió.

Bologna MTB
Fàbrica de Philip Morris International a Bolonya.

L'èxit de Crespellano va portar PMI a obrir una segona fàbrica de productes sense fum a Grècia quatre anys després, el 2018. La filial grega va deixar de produir cigarrets tradicionals després de 87 anys, invertint uns 300 milions d'euros en la reconversió de la planta. Actualment, Philip Morris International compta amb 17 centres de fabricació de productes sense fum.

Un futur sense fum

El tabac escalfat emet, de mitjana, un 95% menys de nivells de substàncies químiques perjudicials en comparació amb les cigarretes, apunta Jordi Soler, director de relacions científiques de Philip Morris España, que té clar que el millor que podrien fer els fumadors adults és deixar de fumar. Però si no volen deixar de fumar, haurien de saber que hi ha alternatives sense combustió que són menys perjudicials que la cigarreta tradicional."La gent ha de saber que és el fum que procedeix la combustió la principal causa de malalties lligades al tabaquisme i quan s'elimina la combustió i el fum estem parlant d'opcions millors a seguir fumant".

“A Espanya hi ha vuit milions de fumadors adults, un 22% del total de la població, i aleshores penses, què hi podem fer? Perquè si sempre fem el mateix no canvia res. Per això PMI està desenvolupant productes menys tòxics que la cigarreta. Amb el tabac escalfat li dónes la nicotina al fumador, que és una substància addictiva i no és innòcua, però disminueixes l'exposició a les substàncies tòxiques presents al fum de la cigarreta”.

A Suècia fa anys que aposten per les alternatives sense fum per combatre la cigarreta, juntament amb polítiques de prevenció i cessació del tabaquisme, i això els ha convertit en el país amb menys càncer de pulmó del món. De fet, han aconseguit reduir la mortalitat per càncer de pulmó un 42% en una dècada. En lloc de la cigarreta, a Suècia van començar a consumir el snus (productes orals de tabac) i després les bosses de nicotina, indica Soler, que recorda també que el mes de gener passat la principal autoritat sanitària als EUA, la FDA, va autoritzar la comercialització en aquest país de 20 productes de bosses de nicotina Zyn.

"Als fumadors que no ho deixen cal donar-li alternatives basades en ciència que, encara que no estiguin exemptes de risc, hagin demostrat científicament ser menys perjudicials que la cigarreta de tota la vida". I en aquest sentit, recorda que l'objectiu de Philip Morris International és que més països segueixin l'exemple de Suècia, el primer país lliure de fum del món, perquè, en un futur, desapareguin les cigarretes.