Era la fusió de la dècada, almenys al sector d'automoció. Les japoneses Nissan i Honda han trencat ponts aquesta matinada i seguiran els seus camins per separat. Els accionistes d'Honda han celebrat que la constructora segueixi el seu camí en solitari, però els de Nissan han castigat el fracàs de l'operació corporativa. Les accions d'Honda Motor van pujar aquest dimecres el 8,2% a la Borsa de Tòquio, mentre que Nissan Motor va retrocedir un 4,87%, després que es filtrés que la segona s'ha retirat de les seves negociacions per a una fusió. Abans del tancament, els valors d'Honda van arribar a pujar un 12%, mentre que Nissan va suspendre temporalment les seves operacions en el Nikkei.

Amb les dades de Statista, la fallida operació hauria creat el tercer grup automobilístic amb una facturació conjunta de 229.000 milions de dòlars després de l'alemanya Volkswagen, a qui pertany el grup espanyol Seat, que el 2023 va generar unes vendes de 350.000 milions de dòlars i de Toyota, amb 312.000 milions. Hauria estat la resposta del sector japonès a l'expansió de les empreses xineses al mercat. Aquell any, Honda va ocupar la vuitena posició en el rànquing de productors d'automòbils, amb una facturació de 114.300 milions de dòlars, i Nissan, la dotzena segona, amb 87.700 milions.

EuropaPress 6422117 nissan profunda
Acord entre Nissan i Renault per negociar una fusió.

Aquesta matinada, amb la borsa japonesa encara oberta, saltaven les primeres informacions que Nissan es feia enrere en l'acord firmat amb Honda a la recerca d'una unió. El diari Nikkei apuntava que les negociacions s'han trencat per les diferències entre ambdues sobre l'estructura empresarial conjunta resultant. Així, Nissan abandonarà el memoràndum d'enteniment (MOU) sota el qual negociava amb Honda des de finals del desembre passat.

Nissan i Renault

Nissan va obtenir la seva carta de llibertat del grup Renault el setembre de 2023, quan l'automobilística francesa i les japoneses Nissan i Mitsubishi abandonen la seva plataforma lliga de compres i van pactar la llibertat a cada marca per decidir els seus proveïdors. Es donava la punta de gràcia a una tensa relació franconipona des que Renault aconseguís una majoria del capital de la japonesa, la qual cosa va permetre llavors la seva supervivència. Nissan, al seu torn, va prendre part de l'accionariat de Renault, amb l'acompanyament de Mitsubishi, donant lloc a l'Aliança entre les tres. Des de finals de 2023, l'organització de l'aliança va abandonar un "model estandarditzat a escala mundial", per crear una cooperació projecte a projecte. Per a això, els francesos, que posseïen el 43,4% en Nissan, va transferir el 28,4% del capital a un fideïcomís amb l'objectiu de neutralitzar els seus drets de vot. A partir d'allà, la relació accionarial es va equilibrar, perquè tant Renault com Nissan passaran a tenir un 15% dels drets de vot en l'altra i Renault es va comprometre a vendre el 28,4% de Nissan al mercat.

Després de conèixer-se la ruptura de les negociacions de Nissan i Honda, un portaveu de Nissan va declarar a Efe que la notícia del diari Nikkei "no es correspon amb cap informació anunciada per l'empresa" i va aclarir que l'empresa "té previst fer pública la seva postura oficial sobre l'estat de les negociacions a mitjans de febrer". Per la seva part, un altre portaveu d'Honda es va pronunciar en termes similars en assenyalar que aquesta informació no procedeix de l'empresa i va reiterar que "no hi ha cap canvi" respecte a l'anunci efectuat per ambdues firmes divendres passat.

Nissan Motor i Honda Motor van comunicar el 31 de gener els seus plans per "anunciar la direcció de la integració a mitjans de febrer", malgrat que anteriorment s'havien compromès a revelar detalls concrets del seu projecte de fusió a finals de gener. Això ja mostrava un retard en les converses entre el segon fabricant nipó més gran de vehicles (Honda), darrere favor del gegant Toyota, i el tercer (Nissan) dirigides a concloure al juny els seus plans de fusió sota una societat conjunta, amb vista al seu establiment el 2026, que donaria lloc al tercer fabricant mundial més gran de cotxes per volum de vendes, per darrere de Toyota i Volkswagen, que solen intercanviar posició cada any.