Antonio Garamendi, president de la CEOE, ha tornat a cobrar protagonisme en el cas de Ferrovial. En les últimes hores, el trasllat de la constructora als Països Baixos ha retornat a les primeres planes de tots els mitjans de comunicació després que el Govern d'Espanya critiqués la decisió de Ferrovial i aquesta remetés una resposta a l'Executiu a través d'una carta. Entremig de tot això, el Govern estatal va expressar durant la jornada d'ahir que seria Hisenda el que tindria l'última paraula sobre els possibles avantatges fiscals que implica el trasllat de seu social.

Amb tots aquests precedents, Garamendi, qui ha parlat aquest dimecres durant un acte de la Fundació CEOE per presentar la campanya 'Digitalització Sostenible', ha demanat respecte a la decisió de Ferrovial, considerant que "pressionar" a la companyia perquè no se'n vagi als Països Baixos "no és la forma més adequada" d'aconseguir que es quedi al país ibèric. La constructora ha recalcat que la seva idea continua sent la de traslladar la seva seu social des d'Espanya fins al país neerlandès, cedint-li els accionistes la potestat de la decisió, la qual se sabrà demà, quan Ferrovial celebri la junta.

Ferrovial ha explicat els motius del trasllat "no una, sinó diverses vegades", explica Garamendi

En aquestes, i davant de les repetides crítiques del Govern d'Espanya, les quals han anat dirigides als presumptes avantatges fiscals que la companyia liderada per Del Pi tindria amb l'esmentat trasllat, Antonio Garamendi ha demanat un "respecte profund" a la decisió d'una empresa privada. Per al president de la patronal d'empreses d'Espanya, la 'mudança' als Països Baixos està "perfectament clar que es pot fer" des del punt de vista legal. En les últimes hores, la companyia espanyola ha assenyalat quins són els motius del seu trasllat, els quals van dirigits als objectius d'augmentar el negoci de la companyia, guanyar visibilitat al mercat, augmentar la liquiditat de l'acció i, en última instància, debutar a la Borsa dels Estats Units, objectiu prioritari per a Ferrovial.

Malgrat això, l'Executiu estatal ha destinat part del seu temps a estudiar aquest cas, ja que consideren que darrere de l'operació de la constructora, hi ha les pretensions d'obtenir avantatges fiscals. De cara a Antonio Garamendi, "els motius que Ferrovial ha decidit són els que són, són allà, i els ha explicat clarament, no una, sinó diverses vegades. Jo crec que cal tenir respecte al que la companyia està plantejant".

"Tant de bo n'hi hagués més Del Pino a Espanya"

No és la primera vegada que el president de la CEOE dona la cara per l'empresa. Tal com va informar ON ECONOMIA, el passat 3 de març, Garamendi va mostrar el seu suport a Ferrovial i a Rafael del Pino i va criticar la postura que havia adoptat el Govern estatal, considerant-la d'"increïble, absurda i perillosa". El líder de la patronal d'empreses va considerar que optar per la cotització al mercat de valors dels Estats Units és correcte, ja que "és el mercat del futur perquè els fa confiança". Després d'això, Garamendi va afegir que "tant de bo hi hagués més Del Pi a Espanya, tant pare, com fill".

Les paraules entonades durant aquest dimecres han anat en una línia similar. Malgrat que tant el Govern espanyol, com el BME, com també la CNMV, han recordat a Ferrovial que es pot cotitzar als Estats Units tenint presència a Espanya, Garamendi ha explicat "no hi ha cap empresa espanyola que ho estigui fent".

Respecte això, Ferrovial, en una carta emesa ahir a l'Executiu estatal, va expressar que mantenien la idea de cotitzar al mercat de valors holandès per a, posteriorment, fer el salt a la Borsa dels Estats Units. L'empresa va afegir que tenir presència al parquet neerlandès és una alternativa "expedita i ben coneguda", mentre que la possibilitat d'aconseguir-la al país ibèric manca de precedents i es troba subjecta a interrogants tècnics.

En el referit a aquesta decisió, Antonio Garamendi ha expressat que "per damunt de tot, cal respectar la llibertat de les decisions que prengui l'empresa". A més d'això, el líder de la CEOE ha detallat que les conductes de Ferrovial no generen "inseguretat jurídica", sinó que són fruit de "normes a Espanya que no creen seguretat jurídica".

Sigui com fos, la decisió està a les mans dels accionistes, els qui demà decidiran si el futur de la constructora implica mantenir la seva seu social a Espanya o, al contrari, i com busquen els directius de la companyia, està als Països Baixos.