Nou capítol en el serial de Ferrovial. Des que la companyia anunciés les seves intencions de traslladar el seu domicili social d'Espanya als Països Baixos, les reaccions, crítiques o suports s'han succeït al llarg d'aquests dies. En aquesta ocasió, Antonio Garamendi, president de la patronal d'empreses (CEOE) ha defensat la posició de Rafael del Pino, president de Ferrovial, i la decisió de la companyia. Al seu torn, ha criticat les reaccions del Govern d'Espanya, titllant-les d'"increïble, absurda i perillosa", que en les últimes hores s'ha pronunciat sobre la sortida de la constructora, i han expressat que en aquesta decisió hi ha un condiment ideològic.
Com fos, Ferrovial ha deixat clar que el trasllat del domicili social no té cap altre motiu que el d'intentar potenciar la marca i fer un pas més cap al salt al mercat de valors dels Estats Units, que, segons Garamendi "és el mercat del futur perquè els dona més confiança" a les empreses. A més de per això, Ferrovial és una de les constructores que més presència té al mercat del país americà, per no parlar que la majoria dels accionistes que figuren a la seva capital són d'origen nord-americà o té la seva seu en l'estat americà.
Garamendi defensa a Del Pino
Més enllà d'això, per al president de la patronal, el problema no és que es critiqui l'empresa, sinó els directius. "Es miren persones, es busquen persones i s'intenta destrossar a les persones", ha expressat Antonio Garamendi en una entrevista en Onda Cero. El màxim mandatari de la patronal d'empreses ha posat l'exemple de Juan Roig o d'Amancio Ortega com a personalitats que són criticades assíduament pels membres del Govern nacional. Un exemple d'això va ser la crítica de Ione Belarra, ministra de Drets Socials i Agenda 2030, qui va trucar al president de Mercadona "usurer" i "capitalista despietat".
Per al president de la CEOE, els empresaris "són la solució, no el problema" i ha insistit que les reaccions de Pedro Sánchez, president de l'Executiu nacional, suposen un missatge molt dolent a Espanya i als inversors estrangers". Aquest punt dista amb el que precisament els membres del Govern d'Espanya van clamant que és que Ferrovial surt del país en un moment rècord d'inversió estrangera, tal com van apuntar Nadia Calviño, ministra d'Economia, o María Jesús Montero, ministra d'Hisenda.
Sigui com fos, Garamendi ha sortit en defensa de Del Pino i de Ferrovial, i ha demanat "respecte" a la companyia i "encara més respecte" als empresaris d'aquesta, afegint que "tant de bo a Espanya hi hagués més Rafaeles del Pino, pare i fill". Aquestes paraules arriben en un moment en què diverses personalitats polítiques, sobretot dels partits que actualment lideren el país, han catalogat la sortida d'Espanya de Ferrovial com un moviment poc patriòtic, i que demostra "la seva falta de compromís amb el país", tal com va opinar Nadia Calviño fa dos dies. La vicepresidenta primera va sentenciar que "Ferrovial li deu tot a Espanya", al·ludint a la quantitat de contractes que la companyia s'ha emportat al país. Aquest matí, el diari El País comptabilitzava que la constructora s'havia emportat 1.000 milions d'euros en l'era de Pedro Sánchez.
Espanya hauria de tenir les empreses "amb cotó fluix", segons Garamendi
Arran de la decisió de Ferrovial d'incorporar-se al mercat neerlandès per posteriorment incorporar-se al mercat de valors nord-americà, Garamendi ha deixat clar que les companyies busquen "més confiança". El president de la patronal ha destacat que Espanya hauria de tenir al món empresarial "amb cotó fluix", ja que "sembla que quan una empresa s'ha convertit en una multinacional és un ogre".
A més d'això, i al·ludint a la situació actual del mercat espanyol per a les empreses, Garamendi ha assenyalat que els empresaris volen un Govern "que generi seguretat jurídica, estabilitat reguladora, qualitat de la norma i confiança". Aquestes paraules xoquen amb les pronunciades per María Jesús Montero dilluns passat, quan va expressar que el fet que estiguin arribant diverses inversions estrangeres al país demostra que "les condicions jurídiques, econòmiques i d'estabilitat són molt importants".
El màxim mandatari de la patronal ha defensat el moviment de Ferrovial "com a part de la seva estratègia d'expansió internacional, per seguretat jurídica, estabilitat reguladora i qualitat de la norma", i ha apel·lat a què moltes vegades tot és qüestió de "confiança". La CEOE s'ha posicionat del costat de Ferrovial, companyia que aporta 5.500 llocs de treball, però que, al seu torn, paga fora del territori nacional tres de cada quatre impostos, tal com informa ON ECONOMIA. Malgrat això, i fins i tot sent una de les companyies que ha obtingut més concessions governamentals, per a Garamendi, "Ferrovial no li deu res a ningú".