Setmanes negres per les marques de moda premium a Europa. Hugo Boss ha reduït les vendes un 1% en el segon trimestre de l'any, fins als 1.015 milions d'euros, a causa de la dèbil demanda en mercats clau com Regne Unit i la Xina. Tot i que les vendes van escalar un 5% en el primer trimestre, l'empresa alemanya de moda ha actualitzat les seves previsions pel conjunt de l'exercici i confia en una pujada d'entre l'1% i el 4%, quan en un inici preveia un increment de fins al 6%. "Estem operant en un període de significativa incertesa en el marc global. Tant l'evolució del mercat de les divises com la situació global de la demanda han afectat la nostra empresa", va indicar Daniel Grieder, conseller delegat d'Hugo Boss després de la presentació dels resultats. 

El conglomerat de luxe Richemont, matriu de la marca Montblanc, també ha vist llastrades les seves vendes aquest primer trimestre. La debilitat de la demanda a la Xina ha fet que les vendes a l'Àsia-Pacífic es desplomessin un 19%. El cas de Burberry és similar, ja que les seves vendes s'han encongit a tots els països menys al Japó. A l'Àsia-Pacífic la companyia ha disminuït les seves vendes un 23%, a Amèrica també ha retrocedit un 23%, mentre que a Europa les vendes van ser un 16% inferiors. La rellotgera suïssa Swatch també va veure reduïts els seus ingressos a causa de la "forta caiguda" de la demanda d'articles de luxe a la Xina. Fora del luxe, el gegant asiàtic també ha castigat altres segments com el de la cosmètica: l'Óreal preveu un menor creixement al llarg del 2024 també per la debilitat de les vendes a l'Àsia. Què està passant a la Xina? 

"Shein reparteix a tots els barris, independentment del poder adquisitiu"

"Les marques de moda, els diferents retailers, han tardat anys i dècades a fer que la seva marca fos coneguda. Ara, per contra, una aplicació xinesa de pocs anys de vida pot conquerir el mercat". Així critica Laureano Turienzo, president de l'Associació Espanyola de Retail, el que està passant amb la moda a Europa, i es reafirma dient que l'any 2019 Shein era un complet desconegut i que ara factura el mateix que Inditex i H&M junts. "Fa pocs mesos que Temu ha aterrat a Espanya i ja és l'aplicació més descarregada a molts països europeus". L'expert recorda que aquests gegants asiàtics reparteixen a tots els barris, independentment del seu poder adquisitiu. "Shein, Temu o Alibaba són un càncer perquè creen persones dependents dels descomptes. S'han abanderat de l'eslògan 'compra com un multimilionari' i això és molt tòxic", critica. 

Per la seva part, Núria Beltran, presidenta de la Comissió de Retail del Col·legi d'Economistes, apunta que podria ser pel "desplaçament del consum de la moda cap al lleure". "El sector turístic espera una campanya rècord, mentre les xifres de Kantar World Panel mostren que el sector de la moda no ha recuperat la facturació post-pandemia i la facturació actual és gairebé la meitat que la que era l'any 2005. El pastís s'ha encongit". Beltran agrega que després de la crisi de 2008 hi va haver una polarització del mercat entre el low cost i el luxe i que les marques més damnificades van ser les de preu mitjà. "Ara el low cost ja s'emporta aproximadament el 23% del volum de facturació del mercat de la moda, i operadors com Shein només fan que créixer. Socialment, la gent presumeix de comprar gangues, i els adolescents de classe alta presumeixen de comprar i vendre a través d'aplicatius de moda de segona mà. Són canvis socials molt profunds". 

Alentiment del gegant asiàtic

El principal problema a què s'enfronta ara el mercat d'article de moda prèmium i de luxe és la contínua recessió econòmica a la Xina. L'economia del gegant asiàtic, el productor més gran en l'àmbit mundial, ha alentit el seu creixement en el segon trimestre de l'any. En concret, l'economia del país es va situar un 4,7% entre abril i juny, menys de l'esperat per les autoritats i per sota del 5,3% que va créixer en el primer trimestre de l'any. El PIB del gegant asiàtic no registrava un creixement tan baix des de finals de 2022, quan l'economia del país va incrementar un 2,9%. Tot i la desacceleració, la producció industrial sí que va complir amb l'alça esperada, fins a registrar un creixement del 5,3% el juny.

La Xina s'ha vist llastrada per sectors com el retail, que va incrementar només un 2% en el mateix mes. "El país asiàtic està més contingut pel que fa al consum, hi ha una guerra de preus i els consumidors han decidit retenir en les compres", explica Turienzo. Una opinió similar té Chiara Battistini, de JPMorgan, que expressa que "el negoci del consum segueix sent volàtil i fràgil a tot el món" i acaba confirmant que una de les raons és la dèbil despesa dels consumidors.