El Govern podria multar amb entre 600.000 i 6 milions d’euros l’empresa EDistribución Redes Digitales, del grup Endesa, per presumptament vulnerar la normativa d’autoconsum col·lectiu. Segons ha informat l’executiu aquest dimarts, la Direcció General d’Energia obrirà un expedient sancionador contra l’empresa distribuïdora per una infracció greu per promoure “pràctiques que impliquen la imposició injustificada de condicions, dificultats o endarreriments en la tramitació de contractes d’accés o de subministrament en les modalitats d’autoconsum”.

El Govern considera que les denegacions i manca de tramitacions “no s’haurien d’haver produït si s’hagués aplicat correctament la normativa”, i han perjudicat els usuaris. Així, els usuaris no han pogut beneficiar-se de la compensació d’excedents per l’energia que han abocat a la xarxa. 

Denegació de les peticions

L’expedient apunta que Endesa no ha adaptat dos de cada tres contractes que han demanat adherir-se a la modalitat d’autoconsum, i ha denegat una de cada tres peticions de modificació de contracte d’accés en subministraments amb autoconsum col·lectiu, en la majoria dels casos “adduint motius incorrectes”. Igualment, també detecta que la companyia no hauria tramitat un terç de les instal·lacions en no haver rebut cap sol·licitud de l’empresa comercialitzadora per adaptar el contracte. EDistribución Redes Digitales no va activar un 46% de les peticions rebutjades perquè no havia rebut cap petició de modificació del contracte d’accés des de l’empresa comercialitzadora. 

Amb tot, la Direcció General d’Energia considera que, des del moment en què la mateixa Direcció General remet a l’empresa distribuïdora la documentació d’una nova instal·lació o d’una modificació d’una instal·lació ja existent, aquesta documentació ja és suficient per modificar el contracte d'accés i, per tant, les empreses distribuïdores i comercialitzadores d'energia elèctrica no poden requerir documentació addicional. 

La mateixa empresa va ser sancionada l'any passat

Un altre dels motius per al 30% de les denegacions és que la petició de la comercialitzadora no incloïa l’acord de repartiment, ni tampoc, en el cas d'instal·lacions de menys de 100 kW, una sol·licitud de la comercialitzadora per adaptar el contracte d'autoconsum col·lectiu. En aquest sentit, la Direcció General d’Energia interpreta que, des del moment en què la distribuïdora comunica el Codi d’Autoconsum (CAU) –un requisit per a l’autorització administrativa de la instal·lació– s’entén que el sol·licitant ha aportat un acord de repartiment i un acord de compensació d’excedents correcte. 

Per tant, des de l'atorgament del CAU, l'empresa distribuïdora disposa de tota la informació necessària per enviar les propostes de modificació dels contractes d'accés a les comercialitzadores i als titulars dels contractes que formen part de l'autoconsum col·lectiu. Finalment, també s’acredita que un 12% de les denegacions de l’activació de l’autoconsum s’han produït per “no haver passat la corresponent inspecció”, tot i que la normativa no preveu una inspecció prèvia a la connexió de la instal·lació a realitzar per part de l’empresa distribuïdora. 

De fet, la inscripció d’una instal·lació en el Registre d’Autoconsum de Catalunya (RAC) ja acredita que la instal·lació s’ha efectuat correctament i alhora garanteix l’existència d'un certificat d’instal·lació signat per l’instal·lador o tècnic competent que certifica que la instal·lació d'autoconsum compleix els requisits de seguretat exigibles, per la qual cosa estan exemptes d’una primera verificació posterior a la connexió. A més de l’expedient, Energia també reclama a l’empresa que faci tots els descomptes previstos en la normativa als clients als quals va tramitar tard els contractes d’accés i compensació d’excedents. L’any passat, la Direcció General d’Energia ja va sancionar amb 600.000 euros la mateixa empresa per no emetre factures. 

"Compromís" d'Endesa per facilitar l'autoconsum

Des d'Endesa, per la seva part, han assegurat que analitzaran amb "cautela i respecte" l’expedient sancionador que promou el Govern per presumptament vulnerar la normativa d’autoconsum col·lectiu posant traves a la tramitació de contractes d’accés o subministrament. La companyia ha indicat que per ara desconeixen “el detall” de l’expedient i ha defensat el seu “compromís” per facilitar l’autoconsum i l’activació de les instal·lacions. “En el cas dels autoconsums, tant individuals com col·lectius, les distribuïdores ens hem enfrontat a una regulació complexa i a un fort increment de les peticions d’instal·lacions”, apunten des d’Endesa, remarcant que s’han reforçat els processos i canals d’atenció per atendre la demanda creixent. 

En aquest sentit, la companyia diu que està "treballant" per facilitar l’activació de les instal·lacions d’autoconsum col·lectiu “proposant mesures a l’administració per a l’agilitació de tràmits” o “participant en jornades divulgatives a les escoles professionals per intentar clarificar un procediment complex en què intervenen molts agents”.