En un entorn empresarial en constant evolució, les companyies s'enfronten a desafiaments cada vegada més complexos, on la capacitat d'adaptar-se i anticipar-se als canvis és fonamental per arribar al seu èxit. Pot una empresa tradicional ser pionera en innovació? I al revés, un negoci de nova generació és més innovador que un de centenari? Quin percentatge hi té a veure el talent en una empresa? Joan Roca, cuiner i propietari del Celler de Can Roca, Sacha Michaud, cofundador de Glovo i Toni Segarra, director creatiu i soci fundador d'Alegre Roca, asseguren que el creixement ve a través del binomi innovació i talent, que són els ingredients principals perquè una empresa pugui avançar cap al futur. A més, altres components per conformar la recepta perfecta són l'experiència al client, la confiança cap als treballadors i unes bones condicions econòmiques. "Perquè no ens enganyem, en qualsevol empresa, per molt que el talent sigui lliure i li tinguis confiança, la clau és pagar-li bé. Sense aquestes tres coses és complicat que tinguem la matèria primera per començar a construir", confirma Segarra. 

Sobre si la innovació i el talent és un binomi guanyador, tots tres asseguren que la innovació potencia les empreses, però que si no va acompanyada de talent, serà complicat aconseguir un èxit major. Des de Glovo recorden que són una empresa tecnològica des de les arrels, ja que confirmen que tot el que fan té uns fonaments científics. "Des de la digitalització dels comerços fins als usuaris que hi treballen, a banda dels repartidors que reben les comandes", explica Michaud, que afegeix que "podem ser cada vegada més creatius o innovadors, però si no tenim un bon servei, l'usuari se'n va. Cal donar-li accessibilitat i, si ens enfoquem en això, la resta és bastant secundari". 

Toni Segarra, per la seva part, apunta que "innovar és introduir una capa de valor que perduri inclús quan la competència iguali l'avenç que tu facis. La diferenciació no ha de dependre només de la innovació, sinó de l'esperit, l'actitud i la cultura de l'empresa. Aportar valor quan no hi ha innovació és, en última instància, la clau de l'èxit". 

Innovació i tecnologia a les empreses

Sacha Michaud explica que la tecnologia es troba en el "nucli" de la seva companyia, però que en realitat el que van fer va ser replicar la idea d'Uber, però en comptes de transportar persones transporten productes. "Hem aconseguit digitalitzar les categories i oferim una experiència d'usuari fluida. Abans la gent esperava 24 o 48 hores per tenir a casa els seus productes, ara ho volen en 30 minuts i nosaltres hem estat pioners en aquest quick commerce". 

Respecte al sector de la restauració, Roca destaca que "la innovació és clau en un sector tan competitiu com el nostre, per la qual cosa hem desplegat eines com el disseny industrial, la botànica, la ciència i la tècnica culinària per crear una cosa completament nova, com unes ulleres de realitat augmentada que permetran als clients experimentar l'acte de menjar un bombó d'una forma mai vista". En aquest sentit, busquen la diferenciació per "seduir i posar en marxa coses". 

Segarra és més crític i exposa que "el concepte innovació està sobreutilitzat". "Més que innovació, el que hem de fer és introduir una capa de valor i apostar per l'actitud". 

Talent a les empreses

Pel que fa a les persones dins les empreses, des de Glovo són conscients que competeixen amb moltes empreses tecnològiques i innovadores i que la major part dels treballadors que tenen poden escollir on treballar. "Aquells que decideixen treballar amb Glovo i no en una altra companyia és perquè estan alineats amb la nostra visió de negoci, amb la nostra cultura i amb les nostres propostes de valor. Si no s'hi senten còmodes, preferim que marxin, que millor es busquin una altra empresa". Així i tot, explica que en ser una empresa tan jove, una persona que entra com a becari pot arribar a director d'àrea o de país i que això els enorgulleix com a empresa. A més, assegura que no tot el llegat serà tecnològic, sinó que ho serà el talent. "Un cas extraordinari que hem vist dins l'empresa és que extreballadors han creat el seu propi negoci. Ja hi ha més de 50 companyies creades per exempleats nostres i és un orgull per nosaltres poder-ho dir. Una de les claus a Glovo és que incentivem a la plantilla, tenim programes i els ajudem amb les nostres eines i ecosistema". 

"Atraure talent quan has estat el millor restaurant del món és fàcil, el complicat és cuidar-lo i retenir-lo", comenta Roca. "En un restaurant com el nostre necessitem estabilitat, estructura i engranatge i si ofereixes unes bones condicions salarials, els treballadors es quedaran. I això també és innovació dins del sector de la restauració". Dins del Celler de Can Roca, el restaurador descriu que ells tenen un equip de dinars i un altre de sopars, a banda d'equips disciplinaris com una psicòloga clínica. "Qui ve al restaurant ha de ser feliç, així que qui treballa també ho ha de ser. Cuidar les persones és clau i aquest tipus de sinergies és fonamental", defensa Roca, que posa d'exemple el seu cas al restaurant. "Dimarts al migdia no fem serveis perquè ens dediquem a escoltar la gent. Els fem partícips de l'empresa, creem un petit ecosistema perquè volem involucrar-nos en el projecte. Ells també han de saber que són escoltats i ben tractats en una casa que els necessita, perquè els empleats no deixen de ser clients interns dins el negoci". 

Finalment, Toni Segarra parla de la intel·ligència artificial i del repte que els ve. "Ara ens preguntem si els empleats seran substituïts per la IA, però és evident que el talent humà és fonamental", i agrega que "cal tenir una visió estratègica a llarg termini i consistència per poder construir".