Glovo ha anunciat un ajustament de plantilla en la seva divisió de supermercats que, a més de l'acomiadament d'un centenar de persones, comporta una retallada en les condicions laborals a una part dels treballadors. La companyia fundada per Óscar Pierre ha comunicat als empleats que eliminarà els complements salarials en aquells centres que compten amb convenis provincials en lloc d'estatals, sent aquests els de Madrid i Barcelona.

Es tracta de 'Super Glovo', la divisió del negoci encarregada de preparar i repartir comandes de supermercat, a través de més d'una dotzena de 'dark stores' o botigues fantasma repartides en les principals ciutats d'Espanya. Ara, la companyia propietat del gegant alemany Delivery Hero tancarà sis d'aquests centres (Bilbao, Pamplona, Tenerife, Las Palmas, Alacant i Granada), on treballen entorn de 105 persones entre repartidors, 'pickers' (preparadors de comandes), així com caps de botiga i altres empleats. La retallada suposa el 10% de la plantilla d'aquesta divisió.

D'aquesta manera, a més de repartiment de menjar de restaurants, la companyia espanyola compta amb el seu propi negoci de repartiment de supermercats. Una xarxa de botigues fantasma on emmagatzema productes de compra per després lliurar-los en períodes curts de temps. Tanmateix, també té acords amb grans distribuïdores d'alimentació com Dia o Carrefour per portar les compres dels seus supermercats als domicilis.

Un model de negoci que pot ser contraproduent, segons expliquen fonts sindicals a ON ECONOMIA. "A través d'autònoms i falsos autònoms continua fent competència a la seva vertical de supermercats, amb la qual cosa, són ells mateixos qui provoquen les pèrdues econòmiques", asseguren.

Entre 500 i 600 afectats per la retallada salarial

La resta de ciutats on compten amb centres de treball són Barcelona, Madrid, Saragossa, València, Sevilla, Màlaga i Palma de Mallorca, que romandran obertes, segons ha comunicat l'empresa de repartiment a domicili. No obstant això, Glovo vol deslligar una part dels treballadors dels convenis provincials de què gaudeixen, per a així eliminar els plus que complementen els seus salaris. Són els empleats de Madrid i Barcelona, ciutats que compten amb els seus propis convenis al sector del comerç.

El negoci de Glovo en els esmentats territoris compta amb una plantilla d'entre 500 i 600 treballadors, segons expliquen fonts sindicals. D'aquesta manera, en cas d'aplicar l'ajustament que té previst l'empresa, aquests empleats es quedarien sense el plus de transport, el de treball o el de vestuari. A més, a Barcelona, a diferència de Madrid, també tenen un complement per treballar en dies festius o diumenges. "A Sevilla, València o Saragossa, per exemple, de moment no els tocaran els salaris perquè tenen conveni estatal, encara que cal veure si també els despengen del conveni", assenyalen les mateixes fonts.

Ara, les organitzacions sindicals amb representació a l'empresa (UGT, CCOO i Solidaritat, el sindicat de Vox) tenen un mes per negociar amb Glovo les condicions de l'Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO), i per això, fins ben entrat febrer, no el tindran. En ser afectacions territorials, els comitès de cada ciutat negociaran individualment amb l'empresa tant els acomiadaments com les condicions laborals que Glovo vol retallar.

Des d'UGT, sindicat majoritari en la companyia, han denunciat que Glovo s'ha "despenjat" del conveni per retallar la remuneració salarial, endurint les condicions laborals de la resta de la plantilla que es mantindrà en els centres oberts. Per la seva part, des de l'empresa asseguren que prenen aquesta decisió "davant del difícil accés a capital i inversió i després de l'evolució insuficient del volum de negoci registrat en els últims mesos".

Glovo acumula multes

"El problema de Glovo és que no vol tenir empleats, en té contra la seva voluntat, perquè els obliga la llei", assenyalen les fonts sindicals consultades. En aquest sentit, dijous també es va conèixer una nova multa que la Inspecció de Treball ha imposat a Glovo per tenir 49 falsos autònoms treballant a Astúries, és a dir, haurien d'estar contractats com a treballadors i no com a autònoms. Es tracta de la primera multa en el període de temps en què la Ley Rider ha estat vigent.

No és l'única multa que ha rebut per irregularitats en matèria laboral i des de la seva matriu creuen que no serà l'última. Delivery Hero, propietària del 99% de l'empresa espanyola, va anunciar en la presentació de resultats del tercer trimestre que esperen més sancions, i per això estan aprovisionant milions d'euros cada trimestre per fer front a aquesta situació.

L'alemanya va anunciar que començaria a destinar entre 30 i 45 milions d'euros al trimestre com a "passiu contingent", per la qual cosa la xifra pot situar-se entre els 200 i els 400 milions d'euros per pagar potencials sancions. Un capital que cobriria les multes derivades de la investigació de la Inspecció de Treball sobre el model laboral de Glovo des de l'entrada en vigor de la nova llei rider l'agost de 2021 fins al juliol de 2023.