El sector de l'alimentació i la beguda té al davant importants reptes a superar que marcaran aquest any unes tendències a diferent escala: econòmiques, empresarials, ambientals i socials. Fer-los front depèn, en part, de l'estratègia que adoptin les corporacions empresarials i, especialment, de les decisions que prenguin els seus principals líders. L'any 2023 no serà un exercici fàcil per a un sector que arrossega l'increment del preu de les matèries primeres, la tensió inflacionista i l'obligació de triar entre apujar preus o disminuir els marges. Aquest context portarà les companyies del sector a crear flexibilitat en llistes d'ingredients i a informar els seus consumidors de manera que aquests entenguin el valor dels productes que estan consumint.
Aquestes són algunes de les conclusions que recull l'últim informe dels analistes de l'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada, que s'ha basat en dades de la consultora Innova Market Insights. Els experts de l'institut adverteixen a més que el consumidor és cada vegada més exigent amb les marques, que exigeix i de les quals valora que es preocupin per la seva salut i la del planeta, i volen saber què estan consumint, d'on procedeix i quines pràctiques s'han dut a terme per produir-lo. Per això, la sostenibilitat pren protagonisme, amb els productes d'origen vegetal (plant-based) i l'aposta per la producció local i artesanal, que seran els valors que tindran un pes important en les decisions de compra del consumidor.
L'informe assenyala també que les noves tendències s'han de saber conjugar amb la internacionalització i la innovació, però amb noves visions: internacionalitzar, mentre es fomenta el local; i innovar, però sense ser una indústria d'imitació. Davant d'aquest escenari, l'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada destaca els que molt probablement seran els líders emergents al sector alimentació i begudes.
Els experts de l'institut han assenyalat quins consideren que seran els deu projectes amb més influència en el procés de canvi perquè contribueixen a la internacionalització, aposta per la innovació i auge del plant-based, a més de connectar millor amb els nous consumidors adoptant pràctiques cada vegada més sostenibles i apostant per la producció local i artesanal. I qui és darrere dels mateixos? Els elegits són Jan Barthe, CEO de GoodNews. La start-up, que ha recuperat els quioscos de premsa per donar-los un toc més modern i unir-lo a l'atrafegament de la gran ciutat amb els seus cafès per portar, encara el 2023 després de l'any del seu desembarcament internacional amb obertures a París i Amsterdam. A més, l'empresa s'ha aliat amb altres marques per fomentar el consum responsable, com Alpro, a la qual es va unir per oferir cafè amb beguda vegetal a un preu més baix de l'habitual.
Fernando Fernández, CEO de Pastes Gallo, és un altre d'ells. La companyia ha començat el 2023 amb una de les grans innovacions de la temporada: el llançament d'una línia de brous artesanals que ha portat a la companyia a apropar-se més al concepte de transversalitat que va iniciar el 2019 en unir la pasta de forquilla amb les salses. Amb aquesta nova mostra de la seva aposta per la innovació, present en Gall des de l'inici, la firma de pasta és pionera en industrialitzar el brou artesanal amb el desenvolupament d'una olla específica per a aquest propòsit.
També Jean-Noël Reynaud, CEO de Magellan & Cheers, és entre els directius que tenen significatius projectes. El CEO d'aquest grup internacional recentment constituït busca crear una aliança de begudes espirituoses icòniques, de producció local i d'alta qualitat. De moment, la companyia de Reynaud ha adquirit el vermut Perucchi, de Badalona, en la primera operació de Magellan & Cheers a Espanya. I, segons va avançar el directiu, l'estratègia és continuar adquirint altres marques locals per impulsar el seu desenvolupament i enfortir-les. Tot això amb una inversió que supera els 150 milions per a operacions a Espanya, França i Portugal en els cinc anys vinents.
José Cano, CEO de Xef Sam, també és en la llista. L'empresa, que distribueix marques de gran notorietat com Oatly, Pastoret o Vita Coco, vol afrontar una expansió entrant en països en els quals actualment no té presència.
Un altre és Marc Coloma, CEO d'Heura Foods. La start-up càrnia 100% vegetal ha començat 2023 ampliant la seva oferta al peix vegetal, ara per ara amb dues referències en aquesta nova categoria que té previst ampliar al llarg de 2024. A més, la companyia liderada per Coloma vol anar més enllà i ha portat els seus nuggets als cinemes aliant-se amb Cinesa.
Antonio Hernández Callejas, president d'Ebre Foods, és un altre dels noms que esmenten els analistes. La companyia va realitzar el 2022 una operació estratègica de gran envergadura en comprar els actius de l'arrossera americana InHarvest. Ebre Foods, líder mundial al sector de l'arròs i segon grup mundial al sector de la pasta, es va fer d'aquesta manera i a través de la seva filial nord-americana Riviana Foods amb dues plantes estratègicament ubicades a l'oest dels Estats Units, on el grup no tenia fàbriques.
Juntament amb ells està Gregorio Jiménez, CEO de Restaurant Brands Iberia. La companyia encara l'any després de comprar Ibersol els Burger King d'Espanya i Portugal. Es tracta de 159 locals, 38 dels quals es troben a Espanya. Aquesta adquisició permetrà a RBI comptar amb prop de 800 restaurants propis a la península Ibèrica, els de Burger King i les seves altres marques, Tim Hortons i Popeyes.
Igual com Enrique Francia, Executive Chairman de FoodBox. Després que el fons de capital risc BlueGem (propietària del grup de restaurants Lateral) aconseguís el control de les accions de FoodBox, l'empresa propietària de Santagloria ha començat l'any amb tres nous locals de la popular fleca. L'objectiu per a aquest any és continuar augmentant el ritme de les seves marques, entre les quals a més de Santagloria i Lateral es troben L'Obrador, Papizza, MasQMenos i Taverna del Volapié.
Jacobo Caller, CEO de Food Delivery Brands, forma part del llistat de l'Institut Coordenades. L'empresa, propietària de Telepizza, ha començat el 2023 amb una reestructuració després de renegociar la seva aliança amb Yum!. D'aquesta manera, FDB se centrarà només en alguns països i deixarà de gestionar Pizza Hut en d'altres, la qual cosa forma part del pla de la companyia per enfortir-se al mercat ibèric.
També es destaca el paper de Martín Tolcachir, CEO de Dia. En espera d'obtenir el vistiplau de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), Dia materialitzarà el 2023 una operació estratègica en el seu pla per desenvolupar un nou model de botiga, més centrada en la proximitat. Per això, ha venut a Alcampo més de 200 supermercats ubicats a Madrid, Astúries, Castella i Lleó, Cantàbria, Navarra i País Basc.