El grup immologístic Goodman manté inalterable el projecte que desenvolupa com adjudicatari dels terrenys de l'antiga fàbrica Nissan a la Zona Franca de Barcelona, a començaments de 2023, en espera que l'acord entre dos dels seus inquilins industrials, Ebro i Chery, prengui forma. "Esperem que l'arribada de Chery enforteix encara més el projecte industrial que es va delinear llavors, i que aquesta nova capacitat logística contribuirà a que sorgeixin sinergies entre projectes que potenciaran els seus impactes positius de manera conjunta", assegura Ignacio García Cuenca, director de Goodman España.
Actualment, l'operador logístic australià està immers en el desenvolupament del terreny que ocupava Nissan, "en espera dels pròxims passos per avançar en el mateix", concreta García Cuenca. "Actualment, ens trobem preparant el terreny per a la construcció de les futures instal·lacions. S'està duent a terme un meticulós procés de desconstrucció -en lloc de demolició- que segueix rigorosos criteris de circularitat. Aquest compromís amb la sostenibilitat ambiental es reflecteix a cada pas del projecte", afegeix. Encara que no sense un cert retard sobre les previsions, ja que el mateix directiu va apuntar fa gairebé un any que a finals de 2023 s'obriria la comercialització de la superfície dels 144.000 metres quadrats del recinte de l'extinta Nissan que es destinaran a naus logístiques, per iniciar la seva construcció el 2024.
Goodman està comercialitzant els espais del que ha anomenat Barcelona City Hub, amb el desenvolupament de tres naus logístiques multiplanta i independents de 81.000, 42.000 i 20.000 metres quadrats a tres parcel·les -esquineras- de la superfície total de 490.000 metres quadrats a la Zona Franca de Barcelona. La comercialització va a càrrec de les consultores Savills i CBRE Espanya.
Cinc projectes a Catalunya
Mentre sorgeixen els possibles llogaters, Goodman s'ocupa del desenvolupament de la fase inicial d'un altre projecte logístic a Catalunya, a Mollet del Vallès. Es tracta d'una superfície de 44.000 metres quadrats -60.000 metres quadrats d'edificabilitat- als terrenys de l'antiga fàbrica Adoberia Moderna Franco Española, que va adquirir el 2022.
Amb el desenvolupament de Mollet del Vallès -en espera que es concreti més el de Nissan-, Goodman gestionarà tres actius a Catalunya. Els dos que ja estan en funcionament són Goodman Molins de Rei Logistics Center -amb 46.000 metres quadrats llogats al grup DSV- i Goodman Castellbisbal -amb 26.400 metres quadrats que ha ocupat Esbo-. Aquestes plataformes són dos exemples de disseny innovador a Espanya, que aprofiten al màxim la disponibilitat de terra, ja que estan edificats amb dues plantes. "La solució de diverses plantes ha permès minimitzar el consum de terra a Molins de Rei en un 31%", esmenta d'exemple la companyia. De fet, Molins de Rei i Castellbisbal han estat els dos primers actius de doble planta que Goodman ha construït a Espanya.
Espais sostenibles
Edificar amb múltiples nivells és l'aposta de l'operador logístic per fomentar la sostenibilitat i respondre a la manca de terra. "La nostra experiència inclou la propietat de l'edifici logístic més alt del món (Interlink Hong Kong). Aquestes instal·lacions, amb múltiples nivells operats independentment a través de rampes, muntacàrregues o sistemes de cintes transportadores, són una solució sostenible a l'escassetat d'espai als centres urbans. Amb un rang de dos a 21 pisos, apropen la logística als consumidors, reduint el cost, la distància i l'impacte ambiental dels lliuraments d'última milla, alhora que aborden la necessitat de propietats que aprofitin al màxim l'espai en àrees urbanes denses", asseguren a la companyia.
Des de 2016, "a Goodman estem realitzant una aposta significativa pel mercat català a causa del seu gran potencial en l'àmbit logístic", confirma García Cuenca. Actualment, compta amb 13 actius a Barcelona i cinc projectes repartits entre els municipis de Montcada, Mollet, Viladecans i Barcelona. A la capital catalana, a més de la gestió dels 490.000 metres quadrats dels terrenys de Nissan -amb 300.000 m² de superfície bruta per llogar-, posseeix un altre terreny al barri de la Marina del Port.
"Catalunya és un lloc complex per a la logística", apunten des de la companyia. Argumenten que l'orografia de l'àrea Metropolitana de Barcelona dificulta l'expansió de la logística. "Per això ens centrem a maximitzar el terreny disponible per respondre a aquesta demanda. En aquest context, és més important que mai poder oferir solucions innovadores, com instal·lacions de diverses plantes que donin noves oportunitats logístiques als clients en ubicacions privilegiades a prop dels seus consumidors."
El concepte desenvolupat en Nissan
El desenvolupament logístic als antics terrenys de Nissan és un projecte de regeneració urbana a gran escala, segons Goodman. "L'objectiu és revitalitzar aquesta àrea industrial, incorporant innovació sostenible al port de Barcelona i creant espais d'avantguarda que impulsin el creixement de les noves indústries que s'estableixin. Comptar amb infraestructura de primer nivell és essencial per al desenvolupament d'un país i per enfortir la seva competitivitat en un entorn global cada cop més exigent”, apunta García Cuenca.
L'operador logístic considera que el sector automotor, com tots els sectors de l'economia, requereix una cadena de subministrament resilient, cosa que només és possible mitjançant una planificació estratègica sòlida. "Això inclou comptar amb infraestructures accessibles i flexibles que facilitin tant l'abastament de matèries primeres com la distribució eficient del producte final. D'aquí ve la importància de la logística a l'economia. A Espanya, aquest sector representa el 7% del PIB", afegeix.
"Hem concebut una solució basada en la nostra estratègia de revitalització d'àrees industrials, aprofitant la nostra experiència global a desenvolupar projectes a pocs quilòmetres de grans centres de consum, on la disponibilitat de sòl és limitada i les nostres solucions de multiplanta adquireixen gran rellevància", així defineix el projecte a Nissan. Es tractarà d'edificis flexibles capaços d'adaptar-se a les necessitats dels clients a llarg termini de manera sostenible. “Aquest procés exigeix una estreta col·laboració amb les autoritats públiques, millorarà els accessos i, sens dubte, aportarà un valor afegit significatiu al port de Barcelona”, puntualitza.
A Espanya des del 2007
A Espanya, Goodman opera des de 2007 i s'ha centrat en el segment immobiliari logístic des de 2015. En els últims 5 anys ha desenvolupat més de mig milió de metres quadrats (542.000) només a Madrid i Barcelona, i més de 720.000 metres quadrats a Espanya (721.800), segons dades de la companyia. "El valor diferenciador de Goodman és que tenim, desenvolupem i gestionem espais logístics d'alta qualitat en ubicacions estratègiques. Aquest model de negoci és un avantatge, ja que ens permet treballar mà a mà amb els nostres clients, des de la concepció i disseny del projecte, prioritzant la versatilitat de les instal·lacions que desenvolupem", assegura el director en declaracions a ON ECONOMIA.
Goodman està immersa en el desenvolupament del Centre Logístic Terminal a Getafe, un projecte que abasta 144.000 metres quadrats en una ubicació estratègica. Aquest centre esdevindrà un epicentre logístic d'avantguarda, adaptat a les necessitats actuals del mercat i amb la flexibilitat necessària per respondre a les tendències futures.
En la primera fase, actualment en curs, es durà a terme la urbanització de l'entorn, incloent-hi la millora i la creació de nous carrers, enllumenat públic i zones verdes. Aquesta infraestructura no només impulsarà l'economia de la zona, generarà ocupació i atraurà noves inversions, sinó que també millorarà la qualitat de vida dels ciutadans en crear espais més sostenibles i accessibles.