Gosbi és una empresa d’alimentació animal que fa anys que creix a doble dígit, un 24% el 2022, gràcies a una aposta pel menjar gurmet per a mascotes i a una acurada estratègia de promoció comercial. El seu nom està estampat al pit de les samarretes dels futbolistes del Girona FC, equip de la primera divisió. Ara amplien les instal·lacions pensant a potenciar la internacionalització dels seus productes i, a finals de setembre, trauran una nova línia de menjar congelat per a gossos. Estan convençuts que els congelats s’imposaran en el segment prèmium de l’alimentació de mascotes.

Gosbi (Gosbi Pet Food SA) va facturar l’any passat prop de 47 milions d’euros, un 24% més que els 38 milions del 2021, que ja van ser un 35% superiors als 28 milions de 2020. Des de 2016 creixen per sobre del 15%.

Josep Fortunet, tècnic de desenvolupament de producte, assenyala que l’objectiu és el d’aconseguir un menjar que cada cop sigui més “complet” pel que fa a la nutrició de les mascotes. Han passat del pinso sec al menjar humit i, el següent pas, seran els congelats. Per augmentar la potència nutricional i el sabor, cuinen sense aigua afegida i van afegint els ingredients a mesura de les necessitats de la cocció perquè no perdin les seves propietats. Finalment, es congela.

Fortunet apunta que els consumidors, sobretot les generacions més joves, s’estan adaptant als congelats per a mascotes. Insisteix en el fet que és el millor mètode de conservació.

Hi ha empreses que ja tenen congelats en el mercat per a mascotes. Aquest és el cas de Dogfy Diet, de Terrassa, que distribueix els seus productes mitjançant un model de subscripció.

Ampliació de les instal·lacions

Davant el creixement de la demanda d’una alimentació de més qualitat per a mascotes, Gosbi està portant a terme l’ampliació de les seves instal·lacions centrals de Santa Llogaia d’Àlguema (Alt Empordà). Disposaran de dues naus de 4.000 metres quadrats, a les quals se n’afegirà dues més fins a sumar 16.000 metres quadrats, amb l’objectiu d’augmentar la producció i les exportacions. Invertiran més de vuit milions d’euros en les obres i la robotització.

Fonts de l’empresa indiquen que la recepció de les matèries primeres i mercaderies serà gestionada per robots. Aquest poden treballar les 24 hores del dia en una nau sense finestres on ordenen les comandes. L’energia necessària per al funcionament del centre logístic automatitzat s’obtindrà d’una nova instal·lació fotovoltaica de 1.000 kWp.

Nova planta de Gosbi a Santa Llogaia d'Àlguema (Alt Empordà) / Cedida

Gosbi també compta amb fàbriques a Bellpuig (Urgell), Olost (Osona) i Berbegal (Osca), especialitzades en diverses línies tant per a gossos com per a gats. Aquest grup també produeix productes de dietètica animal que ajuden al tractament de determinades patologies.

No distribueixen els seus productes en grans superfícies comercials sinó només en botigues especialitzades per a mascotes i clíniques veterinàries. Es poden trobar en prop de 4.000 punts a Espanya. Aproximadament una quarta part de les vendes es destinen a l’exportació. Arriben a més de 50 països, amb França i Polònia com a mercats més destacats.

En la seva expansió per la península Ibèrica hi ha tingut molt a veure la seva estratègia promocional. Gosbi va encunyar el concepte de “gastronomia” en l’alimentació animal perquè sosté que prepara els productes amb tècniques de l’alta cuina humana. Fins i tot, el xef Paco Pérez, que suma cinc estrelles Michelin en tres restaurants, va col·laborar en alguns dels seus projectes.

Activisme a favor de les mascotes

El contracte de patrocini per tres temporades amb el Girona Futbol Club els ha donat a conèixer en altres comunitats. Precisament, van signar aquest contracte fa dos anys, quan el Girona jugava a la segona divisió i gairebé ningú confiava en l’ascens. La propera temporada, els seus futbolistes encara exhibiran el nom de Gosbi a la samarreta i també es veurà en la publicitat estàtica de l'estadi de Motilivi. Però no només això, tant el club com els seus futbolistes fan activisme a favor de les mascotes. Promocionen lemes com “animal respect” i es fotografien amb els seus gossos. Són pet friendly.

Gosbi també ha fet campanyes a favor del petit comerç, que precisament és el canal preferent de venda dels seus productes, del qual en subratllen els valors de proximitat, tradició i tracte familiar.

Aquesta empresa d’arrel familiar ha aconseguit fer un forat en un sector dominat per les grans multinacionals de l’alimentació animal gràcies a una gamma de productes propis. Fundada el 2003 per Ramon Parés Jou, des de fa deu anys està liderada pel seu fill Isaac Parés Grau (a la fotografia superior), que va ser qui va reorientar el negoci familiar cap al segment prèmium de l’alimentació per a mascotes.