Chery està a punt de tancar el seu aterratge a Barcelona per crear "més de 1.000 llocs de treball", segons apunten fonts del Ministeri d'Indústria, en un acord que ha de firmar-se "en els propers dies". Fonts properes a la negociació parlen del divendres 19 d'abril com la data que està sobre la taula per a la signatura, si els serrells es tanquen abans, cosa que totes les parts esperen i desitgen, però que ningú assegura encara.
🚘 Qui és darrere de Chery? Així funciona el gegant xinès de l'automoció que arriba a Barcelona
Serà la primera marca xinesa d'automòbils que fabricarà a Espanya i una de les primeres d'Europa, juntament amb BYD, que ha tancat la seva arribada a Àustria. Es completarà així la reindustrialització dels terrenys de Nissan a la Zona Franca amb una signatura oficial que s'ha de concretar a finals de la setmana vinent a Barcelona, segons fonts coneixedores de la negociació que apunten que la fàbrica pot arrencar "després de l'estiu" o, com a molt tard, "abans no acabi l'any".
Les mateixes fonts expliquen que en els darrers dies una delegació de la marca, que fabricarà turismes elèctrics de la marca Omoda (amb Exeed i Jaecco, marques de Chery), ha visitat unes instal·lacions de les quals s'ha de reaprofitar part de la maquinària de l'antiga fàbrica Nissan. I conclouen que l'únic que queda és tancar "la lletra petita". Les negociacions s'estan desenvolupant amb cautela, ja que amb Montilla com a president ja es va intentar atraure Chery fa uns anys i una altra fabricant xinesa, Great Wall Motors, es va fer enrere l'any 2021 després de negociar la seva arribada a Catalunya.
El govern espanyol no se sumen al viatge que emprenen a la Xina per "tancar serrells" amb el fabricant d'automòbils la cúpula de BTech, responsable de la reindustrialització, i el conseller d'Empresa i Treball del Govern, Roger Torrent. Però recorden que el ministre Jordi Hereu "ha impulsat personalment" l'acord i, més explícits que el Govern, esperen que l'acord "es formalitzi en els propers dies". Una vegada aquí, al Govern esperen que indústries com Chery o altres productors xinesos que aterren "vinguin per quedar-se", apunten fonts de la conselleria.
"Ningú no pot garantir que es quedaran per sempre, ni ells ni productors d'altres països, però tenen motius per fer-ho", apunten les mateixes fonts, confiades que la proximitat amb el client europeu i la força que els dona crear una marca europea siguin prou motius per no deslocalitzar-se al cap d'uns anys. "Les inversions industrials de l'automòbil són elevades, i per això no tindria sentit que se'n vagin d'aquí a un parell d'anys", apunten les mateixes fonts del Departament, que recorden que, al cap i a la fi, "Nissan va tardar 20 anys a marxar". Si bé els ajuts catalans tenen un compromís de permanència de tres anys, els ajuts europeus no estan vinculats a una durada de la indústria.
Chery, precisament, és la peça que falta per reactivar els terrenys de la Zona Franca de Nissan, després que l'espanyola Ebro tanqués una inversió de 20 milions d'euros per produir pick-ups elèctriques juntament amb Zeroid, sempre de la mà de BTech, empresa d'enginyeria que s'encarrega de la reindustrialització, i l'empresa d'electromobilitat Silence. "El més fàcil hauria estat utilitzar aquests terrenys per a usos logístics, perquè és un dels pols logístics més atractius d'Europa", ha dit el conseller Torrent en roda de premsa justificant un procés més llarg i costós, però més importància industrial i que "genera més llocs de treball". "Catalunya és el productor de vehicles més important d'Europa per darrere d'Alemanya i volem mantenir-lo alimentant tota la cadena de valor també amb el vehicle elèctric", ha afegit.
Per això, el viatge a la Xina, a més de per tancar serrells amb Chery, ha de servir per reunir-se amb altres empreses i "buscar projectes que permetin acabar de complementar cadenes de valor estratègiques" que cobreixin des del naixement de les bateries fins al final dels vehicles al mercat, que s'ha d'"electrificar". "Hi ha 350 empreses d'automoció auxiliars que necessiten productors per tenir activitat", ha ressaltat. "El 2035 hi ha el deadline europeu per al vehicle elèctric i hi haurà un creixement espectacular. Volem tenir un paper protagonista", ha dit.
Avança el Pacte per la Indústria
Poques hores abans de volar cap a la Xina i enmig d'una intensa agenda que comptava també amb l'anunci amb TV3 de l'adquisició dels drets per retransmetre la Fórmula 1, Torrent ha donat aquestes explicacions durant una roda de premsa per treure pit de l'execució pressupostària del Pacte Nacional per a la Indústria, que el 2023 s'ha elevat al 97% en executar-se 786,39 milions. Això sí, han reconegut que serà "molt difícil" mantenir aquest nivell d'execució en un any electoral i, sobretot, sense uns pressupostos aprovats.
El 2022, l'execució pressupostària va ser del 80% i, a mig camí del final del Pla, el 2025, s'han tancat el 42% de les inversions, 1.400 dels 3.200 milions previstos. Els projectes de sostenibilitat, energia i economia circular són els més beneficiats pel pacte, amb 263,3 milions d'euros, mentre que els de digitalització arriben els 243 milions, els destinats a ocupació i formació ascendeixen a 169 milions i les injeccions a infraestructures assoleixen els 89,4 milions.
"Estem reindustrialitzant el país", ha dit Torrent, que ha destacat que el 2023 la indústria catalana va créixer un 3,5%, "per sobre de la mitjana espanyola" i "en contrast amb una zona euro on ha decrescut un 1,9%". La indústria, ha defensat, "ha superat un 2,7% del PIB, millor que abans de la pandèmia" mentre les exportacions catalanes han assolit el seu auge.