El sector hoteler celebra la iniciativa del Govern espanyol, que aquest dijous ha comunicat que modernitzarà l'Imserso. El Ministeri de Drets Socials, de qui depèn aquest programa turístic per a majors de 65 anys, tenia l'opció de prorrogar el programa que es va engegar fa tres anys o crear nous plecs per a la temporada de 2023. És a dir, llançar un nou concurs amb altres condicions més adequades per als jubilats d'ara "que estan més viatjats i requereixen un altre tipus d'activitats que van més enllà del sol i platja", indica Ramon Estalella, secretari general de CEHAT.
En declaracions a ON ECONOMIA, el de la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT) assegura que la pròrroga "hagués estat un desastre" perquè tenia un 0% d'increment de preus anual. "Han passat tres anys des d'aquest programa i la inflació ha estat gairebé del 17% al sector hoteler, per la pujada de costos i de l'energia." Estalella creu que el Govern espanyol "s'han donat compte que no poden obligar un proveïdor a treballar a pèrdues i havien d'actualitzar-lo".
CEHAT, que representa a 16.000 establiments, com a hotels, càmpings o balnearis, espera que els nous plecs, dels que es coneixeran els detalls pròximament i establiran les bases del programa de l'Imserso que es posarà en marxa l'octubre d'aquest 2023, no puntuïn tant el preu i sí la qualitat, per exemple, qui ofereix més llits en temporada baixa, ja que l'objectiu, recorda, és mantenir l'ocupació.
"Cal mantenir l'ocupació en aquelles zones de costa que pateixen més estacionalitat" i per a això creu que ha de pujar l'oferta i no estar tan centralitzada en els destins de sol i platja, com Benidorm, un lloc que per excel·lència s'associa a l'Imserso a l'hivern. "Hi ha zones de l'interior que també generen molt atractiu, com els parcs naturals", assegura.
La idea de la patronal hotelera és fer un estudi per veure a quines zones els vindria millor comptar amb turistes en temporada baixa i que ofereixes poden resultar més atractives per a un viatger de 65 anys que no és igual abans perquè "ja ha viatjat molt". Assegura que hi ha persones a qui els mou més el turisme interior que la costa, però si el viatger prefereix costa se li ha d'oferir una mica més que sol i platja.
Trobar treballadors per als hotels "és un drama"
Sigui com sigui, Estalella insisteix que "el fonamental" és cobrir les temporades baixes perquè als hotels el tema de l'ocupació "és un drama". I és que quan els hotels es preparen per tornar a obrir en temporada alta "tenen un seriós problema per trobar personal", perquè hi ha persones que prefereixen una ocupació 12 mesos i han trobat una altra feina mentre l'hotel ha estat tancat en temporada baixa.
El secretari general de CEHAT demana al Govern espanyol "la celeritat més important possible" perquè es publiquin els nous plecs i poder adaptar-se, perquè solen portar molta càrrega administrativa després. A més, creu que per elaborar-los han de demanar col·laboració als experts en turisme com la seva patronal.
En un comunicat la Conferación posa en relleu aquest programa de turisme social per a majors, que ha estat, "sens dubte, el millor programa de vacances posat en marxa per les administracions públiques i que no té similitud amb cap altre en l'àmbit europeu", ja que compleix el doble objectiu de proporcionar vacances organitzades als grans a un preu assequible i d'ajudar els municipis turístics de temporada.
CEHAT apunta que una de les debilitats més significatives del turisme espanyol és la seva acusada estacionalitat, que provoca el tancament de molts establiments hotelers i de l'oferta complementària durant diversos mesos de l'any. Alguna cosa que, "porta seriosos problemes per a l'ocupació i un declivi econòmic en una gran part dels municipis turístics". Però l'Imserso pot ajudar al llarg de l'any que aquestes zones romanguin obertes, donant estabilitat a milers de famílies que depenen de l'arribada de turistes i exercint un efecte directe sobre el comerç, la restauració i la resta de les activitats relacionades amb el turisme.
Els hotelers anaven sol·licitant des de fa anys la revisió i modernització del programa per poder donar el servei que requerien els grans. En aquest sentit, CEHAT subratlla com al llarg dels anys s'han incrementat el coneixement dels viatgers i les seves exigències en matèria de qualitat. Tanmateix, la patronal destaca que l'últim concurs va produir seriosos problemes de rendibilitat per als prestadors de serveis, obligant els empresaris hotelers que participaven a fer-ho amb preus molt baixos que els ocasionaven importants pèrdues, però veient-se abocats a participar per la seva necessitat de mantenir feines fixes i no provocar acomiadaments massius.