L’acord per a l’arribada de Chery a Barcelona és imminent i, tot i que falten els últims serrells, el govern espanyol ja ho dona pràcticament per tancat. De fet, Jordi Hereu ha admès aquest dijous que espera que la firma tingui lloc la setmana que ve i ha obert la porta al fet que el gegant xinès de l’automòbil rebi ajudes públiques per fabricar aquí, per la via del PERTE del cotxe elèctric i connectat.
“Esperem que aviat puguem confirmar aquesta gran notícia, que seria una gran aposta de l’automoció a l’antiga fàbrica de Nissan. Espero que ho puguem confirmar la setmana que ve”, ha dit el ministre d’Indústria a l’Advanced Factories de Barcelona aquest dijous al matí. Aquest dimecres, es va filtrar el divendres 19 d’abril com la data en què se signaria oficialment l’acord, a Barcelona i amb la presència de Pedro Sánchez, el mateix Hereu i alts càrrecs de la Generalitat. La convocatòria, no obstant, no ha estat confirmada per cap de les parts implicades: EV Motors (propietària d’Ebro i BTech), Chery, el Govern i el Ministeri d’Industria.
Les paraules d’Hereu no fan res més que confirmar el que ja se sap, que l’acord està pràcticament tancat, a manca de la signatura definitiva; però també el que no se sap, quan es tancarà i es durà a terme la firma de l’acord. Fonts coneixedores de les negociacions expliquen a ON ECONOMIA que la data del 19 no és definitiva, sinó que és la que tenen sobre la taula totes les parts per si, com desitgen, tanquen l’acord les hores o els dies vinents. També expliquen que estaria pendent una reunió amb el Ministeri d’Indústria per parlar, entre d’altres coses, del PERTE.
En aquest sentit, Hereu ha explicat aquest dijous que Chery podrà rebre ajuts d’aquesta línia de fons europeus: “Posem a disposició de la indústria les diferents convocatòries dels PERTE, i per tant podran presentar-se a les diferents convocatòries. Tenim política industrial activa”. De fet, ha recordat que altres empreses del hub de la descarbonització de l’antiga fàbrica de Nissan ja han demanat ajuts del PERTE del cotxe elèctric i connectat.
Malgrat l’optimisme, Hereu ha subratllat que falten “els últims serrells”, que no ha volgut concretar. És el mateix missatge prudent que va donar Roger Torrent aquest dimecres, també confiat que l’operació arribaria a bon port. El conseller d’Empresa és a la Xina, en una missió prevista des de fa mesos per atraure inversions, però aprofitarà per trobar-se amb els responsables de Chery per intentar tancar l’acord, tot i que qui està a la taula de negociació amb el fabricant xinès és EV Motors i no el Govern ni el Ministeri d’Indústria.
Els serrells pendents
Els serrells que queden per tancar són com serà el desembarcament de Chery a la Zona Franca de Barcelona. Inicialment, es negociava que ensamblés els cotxes amb les peces enviades des de la Xina; després, que comencés així però que, a poc a poc, anés fent més peces aquí fins a fabricar-hi del tot els vehicles, com fa Seat. El que hi ha ara sobre la taula és que es faci tot aquí, cosa que donaria més feina tant a la mateixa planta com als proveïdors locals, però que s’acceleri el procés perquè es passi de només muntar els cotxes a fabricar-los en el mínim temps possible.
També cal veure si Chery col·labora en la fabricació dels Ebro o no, quan desembarcaria i començaria a fabricar —es parla de finals d’any— i amb quantes unitats, cosa que també dependrà del desenvolupament comercial que tinguin les seves marques, com Omoda i Jaecoo, fet que definirà les necessitats de producció dels models. En funció d’això, es contractaran més o menys treballadors. Indústria ja parla de més de mil contractacions.