El govern espanyol pressiona Ferrovial perquè no traslladi la seva seu social d'Espanya als Països Baixos. El secretari d'Estat d'Economia, Gonzalo García Andrés, ha garantit per carta al conseller delegat de Ferrovial, Ignacio Madridejos, que la companyia podrà cotitzar a la Borsa de Nova York sense necessitat de traslladar la seva matriu als Països Baixos. Aquest és el motiu principal pel qual l'empresa de la família Del Pi va justificar la decisió d'abandonar el país.
La missiva enviada des del departament que dirigeix Nadia Calviño arriba a tan sols tres dies que els accionistes de Ferrovial votin el trasllat. En aquest sentit, el govern espanyol li demana a Ferrovial que se'l traslladi als accionistes en la Junta General de dijous vinent i continua pressionant perquè el president, Rafael del Pino, de marxa enrere en la seva decisió.
No és la primera vegada que l'Executiu es pronuncia en contra de la decisió de la constructora i, de fet, va demanar a la Comissió Nacioal del Mercado de Valores (CNMV) que estudiés|va estudiar el cas per determinar si era necessari el trasllat cap als Països Baixos per cotitzar a la borsa nord-americana. L'organisme va determinar que la companyia pot cotitzar als EUA sense sortir d'Espanya, però Ferrovial va tornar a contradir l'anàlisi de la CNMV.
A la carta, segons ha avançat El País, el 'número dos' del Ministeri d'Assumptes Econòmics informa Madridejos que les anàlisis efectuades per Borses i Mercats Espanyols (BME), la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i el mateix|propi Ministeri conclouen que no és necessari el trasllat de seu per cotitzar directament en Wall Street.
Qüestiona la motivació econòmica al·legada per Ferrovial
Fonts del Ministeri que dirigeix Nadia Calviño insisteixen que "les conclusions derivades de les anàlisis realitzades qüestionen la motivació econòmica al·legada per la companyia per al trasllat de la seva seu a Holanda". Expliquen que el secretari d'Estat ha traslladat aquestes conclusions a Ferrovial "als efectes oportuns i, en particular, perquè s'informi la Junta d'Accionistes".
També destaquen que les anàlisis confirmen que no existeix cap diferència entre països de la Unió Europea quant als requisits d'admissió establerts per les borses estatunidenques a través de Dual Listing (cotització simultània). A la carta, des del ministeri tornen a destacar que el compromís tant del govern d'Espanya com de CNMV i BME és "impulsar que les empreses espanyoles tinguin el millor accés possible als esmentats mercats amb les accions que siguin oportunes".
Quan Ferrovial va anunciar a finals de febrer la seva intenció de traslladar la seu d'Espanya als Països Baixos va argumentar, entre altres raons, que la reubicació de la seva societat matriu li facilitaria el procés de començar a cotitzar als EUA. Ferrovial sosté, en el document en el qual explica la seva operació, que les accions d'una societat espanyola cotitzada a Espanya solament poden negociar-se als Estats Units a través de American Depositary Receipts o altres fórmules indirectes, i que els American Depositary Receipts no són elegibles per a accedir als índexs borsaris estatunidencs.
El 92% de les inversions compromeses per la companyia de De el Pi per al període 2023-2027 estan associades als EUA, amb projectes clau de creixement com la nova Terminal Un de l'aeroport JFK de Nova York, l'autopista I-66 a Virgínia i l'autopista North Tarrant Express 35W 3C a Texas. Des de l'empresa d'infraestructures han confirmat a EFE que han rebut la carta, però han declinat fer cap comentari.