La Junta d'Inversions Estrangeres del Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa del govern espanyol ha denegat aquest dimarts l'Oferta Pública d'Adquisició (OPA) presentada pel grup hongarès Magyar Vagon per aconseguir el 100% de Talgo, per 620 milions d'euros, al·ludint a raons de seguretat nacional. Així ho ha decidit aquest organisme encarregat d'avaluar les operacions d'adquisició d'empreses espanyoles arran d'una llei aprovada en plena pandèmia per evitar que la caiguda en borsa de les empreses fos aprofitada per firmes estrangeres per prendre el control d'empreses espanyoles. Per al govern espanyol, Talgo és una empresa estratègica dins d'un sector clau per a la seguretat econòmica, la cohesió territorial i el desenvolupament industrial d'Espanya.
El ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ja va anticipar el mes de març passat que el govern espanyol faria "tot el possible" per frenar aquesta operació, per temors dels possibles vincles de l'empresa hongaresa amb la Rússia de Putin i l'extrema dreta. En concret, el 45% del capital del consorci hongarès que pretenia comprar Talgo està controlat per Corvinus, un fons estatal hongarès, país ara governat per Viktor Orbán, qui recentment ha entrat en conflicte amb la mateixa Unió Europea pel seu acostament unilateral a Rússia i la seva oposició a acceptar quotes de refugiats. De fet, el directiu de Magyar Vagon, András Tombor, va ser assessor del govern hongarès que també va liderar Orbán com a primer ministre entre 1998 i 2002.
"L'OPA planteja problemes estratègics"
En aquest sentit, la Junta d'Inversions Estrangeres ha argumentat raons de seguretat nacional, en línia amb el missatge que ja va llançar el ministre Óscar Puente a l'abril, en dir que aquesta OPA plantejava un "problema estratègic" perquè Talgo té tecnologia que incumbeix a la mobilitat militar d'altres països europeus com els bàltics. A més, el govern espanyol dubtava de si les fàbriques de Magyar Vagon a Hongria tenien prou capacitat per resoldre tots els problemes de producció que té Talgo. Per això, recentment, representants del Ministeri de Transports han visitat aquestes instal·lacions per ajudar a prendre una decisió.
El grup hongarès recorrerà
Després de divulgar-se la decisió del govern espanyol, el grup hongarès Magyar Vagon ha anunciat que iniciarà "totes les accions legals al seu abast", tant a Espanya com a la Unió Europea, per defensar la seva oferta de compra sobre Talgo. L'alt executiu darrere de Magyar Vagon, András Tombor, ja va avançar en una roda de premsa celebrada a principis de juliol que, en el cas que el Govern acabés per denegar l'operació, cosa que finalment ha passat, hi hauria diverses oportunitats legals per recórrer i "defensar la legitimitat de la seva oferta voluntària per Talgo", en considerar que compleix "amb tots els requisits legals vigents".
Suspensió de la cotització
Coincidint amb l'arrencada de la roda de premsa del Consell de Ministres d'aquest dimarts, i abans de cap confirmació pública per part del govern espanyol, la Comissió Nacional dels Mercats de Valors (CNMV) ha decidit suspendre la cotització de Talgo amb efectes immediats. La suspensió s'ha allargat un parell d'hores i, a la tornada (14:55 hores), la cotització de Talgo queia un 10%, fins als 3,87 euros per acció. La companyia va deixar de cotitzar a les 12:30 hores d'aquest dimarts. A aquella hora, els títols de la companyia es deixaven un 0,93%, fins als 4,26 euros.
La seva cotització va obrir la jornada a un preu de 4,3 euros, amb un comportament pla, però a mesura que es publicaven les informacions relatives al vet del govern espanyol, els seus títols van començar a caure sobtadament, fins a assolir els 4,26 euros, un 0,93% per sota del tancament de la jornada anterior. Per això, a l'empara de l'article 64 de la Llei 6/2023 de 17 de març dels Mercats de Valors i dels Serveis d'Inversió, la CNMV ha decidit suspendre la negociació de les seves accions en les borses de valors a les 12.36 d'aquest dimarts.