El Govern portuguès activa la privatització de TAP i negocia la venda de l'aerolínia amb IAG (la matriu de Iberia i Vueling) a més de Lufthansa i Air France, encara que no ha volgut donar dates perquè el procés ja s'ha retardat en diverses ocasions. Després del rescat de la pandèmia, TAP està en mans de l'Estat lusità i actualment està executant un pla de reestructuració.
"Estem en diàleg amb les tres companyies aèries que van mostrar interès en la privatització. És un diàleg preliminar i estem analitzant les pretensions de cada una", avançava aquest dijous el ministre de Finances lusità, Joaquim Miranda Sarmento, durant la presentació del Pressupost de 2025, segons recull EFE.
Sarmento explicava que l'Executiu no pot comprometre's amb una data per concloure la privatització i va reiterar que les prioritats són mantenir el "hub" de Lisboa i desenvolupar l'oferta de rutes de TAP. Després d'aquests objectius, està la recuperació a medi o llarg termini dels diners públics injectat en la companyia.
El setembre de 2023, el govern portuguès va aprovar el decret-llei en el qual es fixaven les condicions per a la privatització de TAP i va manifestar la seva intenció de desprendre's d'almenys un 51% del capital. Els plans del govern lusità, que va haver d'injectar 3.200 milions d'euros en l'aerolínia durant la pandèmia, passaven per tenir els plecs llestos a finals d'any passat i posar-la en venda en el primer semestre de 2024.
Però només un mes després, l'octubre del 2023, el president de Portugal, Marcelo Rebelo de Sousa, bloquejava temporalment el decret després de declarar que no veia clar el procés de privatització de TAP. De manera que va tornar l'expedient a l'Executiu i va sol·licitar que s'aclarissin diversos aspectes sobre el mateix, inclosa la transparència de l'operació.
Així, el president de TAP Air Portugal va deixar clar que la companyia no es privatitzarà a curt termini i tardaria a posar-se en venda. Ara, un any després, els plans tornen a estar a sobre de la taula. Encara que el govern vol conèixer primer els plans de les tres aerolínies interessades, entre elles, el conglomerat hispanobritánico IAG.
La matriu de Iberia i Vueling ha insistit en diverses ocasions (fins i tot quan negociava la compra d'amb Air Europa) en la idea de continuar creixent a través d'adquisicions i quan TAP es va posar a l'aparador no va tardar en mostrar el seu interès. El conseller delegat del grup, Luis Gallego, ha explicat que la compra de l'aerolínia portuguesa els donaria un accés més gran "al mercat brasiler i a països africans" on no tenen presència.
TAP opera rutes cap a diversos països de l'Àfrica, com Moçambic, São Tomé i Príncipe o Cap Verd. Però es caracteritza, principalment, per ser l'aerolínia líder en les connexions entre Europa i el Brasil. La companyia aèria connecta Europa amb 11 ciutats brasileres i opera un total de 13 rutes.