El conseller delegat de Seat/Cupra, Wayne Griffiths, ha anunciat que Cupra tindrà un vehicle elèctric de bateria (BEV) a un preu entorn dels 25.000 euros amb l'objectiu de fer aquesta tecnologia més accessible als clients i "per democratitzar la mobilitat". "Comencem a democratitzar l'electromobilitat a partir d'ara amb la plataforma Small BEV (cotxe petit elèctric) del grup Volkswagen. Hi haurà cotxes elèctrics a partir de 25.000 euros; aquest és el cost del cotxe més venut d'Espanya. Per aquesta raó, ja estem parlant d'un preu accessible", ha dit el directiu.

Així, la marca membre de grup Volkswagen cerca entrar en lliça amb altres fabricants que estan llançant al mercat vehicles elèctrics més accessibles. Griffiths, en una entrevista a Europa Press, ha subratllat que el cotxe elèctric ha començat sent un vehicle prèmium, que "ha vingut de dalt a baix per Tesla, Audi, BMW, Mercedes, tractant-se de cotxes grans, cotxes de prestigi", per la qual cosa l'enfocament ara és aconseguir "un cotxe per a les masses" fabricat a Espanya.

En aquest sentit, Seat, a través de la plataforma Small BEV buscarà desenvolupar "un cotxe urbà, compacte per a la ciutat", amb autonomia de fins a 400 o 500 km a través del seu Cupra Raval, que es vendrà "a un preu accessible a grans volums", segons ha avançat el directiu.

Inversió de 300 milions per al desenvolupament de bateries

Griffiths ha afirmat que les feines a la planta de Martorell (Barcelona), que formarà part de l'estratègia per al desenvolupament de bateries de vehicles elèctrics petits, en la qual es desenvoluparan cel·les per a les bateries i en la qual s'han invertit 300 milions d'euros, "va avançant", de tal manera que a finals de 2024 podria començar a operar. "Aquest estiu traslladarem la línia del (Seat) Eivissa i Arona a una altra línia de la fàbrica amb l'objectiu d'habilitar espai per a la nova línia per als cotxes elèctrics. Durant les vacances mourem la producció per facilitar la planta d'acoblament de bateries. Aquesta inversió de 300 milions està en marxa, està ja creixent i estarà acabada a finals d'aquest any", ha explicat Griffiths.

A més, ha afegit que els primers prototips d'aquest nou Cupra Raval seran presentats "a partir de finals de l'any vinent". Així, es posarà en marxa tota la plataforma que Grup Volkswagen té, inclosa la fàbrica de bateries a Sagunto (València) i a Landaben (Navarra) per al desenvolupament d'aquest i altres models elèctrics de Volkswagen, Skoda i Cupra. "Veurem cotxes sortint de la producció a finals de l'any que ve", ha avançat.

Preguntat sobre si veu com una bona estratègia continuar amb els plans d'inversió per al desenvolupament i fabricació de vehicles elèctrics davant de la baixa demanda actual d'aquest tipus d'automòbils, Griffith ha afirmat amb rotunditat que sí, "perquè l'objectiu de la descarbonització és correcte". "Nosaltres tenim el nostre paper en aquest repte fins a 2035 d'arribar les zero emissions", ha subratllat.

"La direcció és la correcta i necessites una estratègia long term per aconseguir aquest objectiu i aquesta és l'adequada. Si som massa prematurs?... El mercat de cotxes elèctrics a Espanya presenta actualment un 12% d'electrificats, i d'aquest 12%, només el 6% del mercat és de bateria elèctrica, i a partir de demà tindrem una fàbrica de cotxes elèctrics per al 6% del mercat. Llavors, cal accelerar això, jo crec que no s'han de posar en dubte l'objectiu i l'estratègia, però sí que cal posar en dubte l'eficàcia de les mesures que estan al mercat", ha afirmat.

'Sweet Spot'

Finalment, ha valorat els resultats de Seat presentats per la companyia i en els que ha obtingut un benefici net de 226 milions en el primer trimestre de 2024, un 57% interanual més. "Jo crec que estem en un sweet spot (punt dolç) del nostre desenvolupament i cal mantenir el ritme. Però anant amb compte també, perquè crec que el segon semestre tindrà bastants reptes", ha analitzat el directiu. En aquest sentit, ha enumerat alguns desafiaments que enfronta el sector i el Grup Seat/Cupra aquest any, com el quadre macroeconòmic, uns tipus d'interès encara alts i una incertesa que ha tornat més cauts els compradors.