El president de l'Associació Nacional de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), Wayne Griffiths, ha advertit aquest dijous que la proposta dels dos socis del govern de Pedro Sánchez de reduir la jornada a 37,5 hores setmanals, precisament quan ha crescut l'absentisme laboral, no ajudarà la competitivitat de les empreses.

Griffiths va fer aquestes declaracions en l'assemblea de l'Anfac que el va reelegir un any més en la presidència d'aquesta associació de fabricants. Va recalcar que l'absentisme laboral, que segons les seves declaracions ha crescut un 50% des de la pandèmia, està llastant la competitivitat de les empreses. Va insistir que, amb aquests nivells d'absentisme, caldria "treballar més" per arribar a aquestes 37 hores i mitja a la setmana.

Per a Griffiths, cal analitzar els motius d'aquest absentisme que ha augmentat un 50% respecte a abans de la pandèmia, en passar d'un nivell del 5% al 10% en l'actualitat. "No podem seguir així, no pot ser aquesta la nova normalitat", va afirmar Griffiths, que també és el president de Seat-Cupra.

Respecte a la reunió que va mantenir aquest dijous amb el ministre d'Indústria, Jordi Hereu, va indicar que comparteixen la mateixa anàlisi, que és que la penetració de l'electrificació a Espanya no avança com esperaven i que cal impulsar-la. Va recordar que Espanya està per sota de la mitjana europea en aquest àmbit i, a sobre, al 50% del que hauria d'estar en cotxes elèctrics i en punts de recàrrega.

Anfac es prepara també per a la substitució el 2024 del Pla Moves d'ajuda a l'adquisició de vehicles elèctrics, que el Govern va prorrogar fins al 31 de juliol d'aquell any i que Griffiths considera que no està funcionant. Va constatar que la deducció d'un 15% en l'IRPF per la compra d'un cotxe elèctric no ha tingut l'impacte esperat.

Respecte al futur pla Moves 3, el director general d'Anfac, José López-Tafall, va assenyalar que aspiren a un canvi radical i que se substitueixi per un model fiscal. Es va mostrar esperançat que el Govern prorrogui el contracte de relleu perquè és una "eina molt útil" per renovar les plantilles en la indústria automobilística.

Noves matriculacions

D'altra banda, Anfac preveu que el mercat espanyol tanqui aquest 2023 amb unes 950.000 matriculacions de turismes, un 17% més que el 2022, però encara un 24,5% menys que el 2019, l'any anterior a la pandèmia de la covid. L'objectiu per a 2024 és el de superar el milió d'unitats venudes.

El 2022, es van vendre 813.374 turismes a Espanya, mentre que el 2019 se'n van vendre més d'1,2 milions.

La producció d'automòbils

Anfac estima que les fàbriques d'automòbils a Espanya tancaran 2023 per sobre dels 2,4 milions d'unitats produïdes, un 8% més que el 2022, fet que permetrà a Espanya mantenir el segon lloc com a productor europeu d'automòbils i recuperar la vuitena posició al món, encara que tampoc no arribarà als 2,8 milions de vehicles produïts el 2019.

L'associació de fabricants d'automòbils considera que 2024 ha de ser un any en què es donin avanços significatius en la recuperació del mercat i en l'electrificació de l'automòbil. Per a 2024, l'objectiu mínim d'Anfac és superar la barrera del milió d'unitats venudes, una xifra que no s'assoleix des de 2019, abans de la pandèmia.

Respecte a l'electrificació, preveuen que el 2023 es tanqui amb 110.000 turismes electrificats matriculats, un 40% més que el 2022, encara que la quota de mercat d'aquest tipus de vehicles serà només d'un 12%, molt lluny de les 190.000 unitats marcades per a 2023 i necessàries per complir les fites anuals de reducció d'emissions exigides.