El president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, celebra el pla del Govern per al cotxe elèctric, presentat aquest dilluns pel president Salvador Illa, per considerar-lo “un pas molt important” perquè “l’electrificació és el camí, i no hi ha marxa enrere”.

En un comunicat, Griffiths subratlla que transformació del sector és “urgent, inevitable i irreversible”. Però ha demanat “no posar en risc” una indústria “tan important” per a l’economia i l’ocupació com la de l’automoció, que es troba “en un moment clau”.

Griffiths ha assistit aquest dilluns a la presentació del pla del Govern per al cotxe elèctric, que s’ha fet a a Ca l’Alier. Salvador Illa ha anunciat un paquet de mesures, encara per concretar, destinades a mobilitzar 1.400 milions d'euros per tal de triplicar en els 5 anys vinents els cotxes elèctrics a Catalunya. No ha concretat quants d'ells seran en ajuts, però sí que l’Institut Català de Finances (ICF) donarà 440 milions en préstecs, 200 per a particulars i 240 per a empreses. 

Amb un programa basat en cinc eixos, Catalunya ha de passar del 14% dels cotxes elèctrics actuals fins al 40% a l'any 2030. Això suposaria matricular 150.000 vehicles elèctrics en els anys vinents. "A Catalunya, ho tenim tot per liderar a Europa en la mobilitat elèctrica", ha dit Salvador Illa en l'acte de presentació.

El primer eix preveu el desplegament de punts de recàrrega, que comença amb una primera fase de 5.000 carregadors en edificis públics que en una segona fase seran oberts a la ciutadania. L'executiu estima que els carregadors haurien de multiplicar-se per cinc dels 9.000 actuals fins als 45.000 que hi hauria d'haver desplegats per la xarxa. L'arribada a llocs remots és un dels principals reptes. 

El pla arriba quinze dies després que Seat i Cupra signessin, juntament amb diversos representants polítics, l’anomenada ‘Declaració de Casa Seat ’. Griffiths ha assegurat que el pla presentat aquest dilluns “avança en les propostes conjuntes” fixades en aquell document.

Precisament per impulsar el cotxe elèctric, Wayne Griffiths, Salvador Illa, Jordi Hereu (ministre d’Indústria), José Luis Mazón (president de la Generalitat Valenciana) i María Chivite (presidenta de Navarra) van signar el 28 de gener passat la ‘Declaració Casa Seat’. Aquest document preveu més incentius fiscals al cotxe elèctric, comunicació en positiu sobre els avantatges d'aquest vehicle, electrificació de la flota pública i una millor xarxa de carregadors, sense més concrecions.

Però mentre això passa, Seat, que espera començar a produir cotxes elèctrics a Martorell el 2026, afronta altres dificultats. Els aranzels a cotxes xinesos afecten el 31,3% dels preus d'importació del Cupra Tavascan, que es fabrica a la ciutat xinesa d'Anhui. D'altra banda, les multes pel CO₂ també tindran un cost econòmic. La combinació d'ambdós factors pot posar en risc el 10% de la seva producció a Barcelona, és a dir, 50.000 unitats.