Bon dijous! Segur que recordes l’inici de 2024 que va tenir Grifols. Va ser tornar de Reis i va rebre la patacada de Gotham i els inversors, els efectes de la qual encara s’arrosseguen, com va explicar el Germán Aranda en un article de balanç de l’any. Ara aquest opac actor en el món financer, que es va fer d’or amb la caiguda en borsa de Grifols, segueix intentant treure’n rèdit, però el més gros ha passat. I aquest 2025 la història és una altra: Grifols ha arrencat amb anuncis positius, i no és l’única farmacèutica catalana que té bones notícies per començar l’any.

Aquesta setmana hem conegut que Grifols ha guanyat el concurs públic del Ministeri de Sanitat de derivats del plasma, valorat en 281 milions d’euros, en el que s’ha imposat a Octopharma. En concret, la licitació era per al subministrament de productes hemoderivats d'ús terapèutic procedents del fraccionament industrial del plasma humà provinent del Sistema Nacional de Salut, per a un període de dos anys. Grifols vendrà la immunoglobulina a un preu de 80,13 euros per litre de plasma i a 26,8 euros el litre d'albúmina. El contracte es formalitzarà a finals de mes, ja que l’empresa ha de fer algun aclariment tècnic a Sanitat.

Les bones notícies per a Grifols no s’acaben aquí. Una altra línia de negoci de la multinacional que dirigeix Nacho Abia és la detecció i tractament de malalties degeneratives. En aquest sentit, ha anunciat l'inici d'un estudi per detectar signes primerencs de Parkinson mitjançant l'anàlisi de mostres de plasma, que durà a terme als EUA juntament amb la Fundació Michael J. Fox per a la Investigació de la malaltia de Parkinson (MJFF). El projecte, batejat com 'Chronos PD', rebrà una subvenció de 21 milions de dòlars (20,4 milions d'euros).

L’altra farmacèutica d’enhorabona és Almirall. L’empresa de la família Gallardo ha explicat que preveu generar fins a 800 milions d'euros anuals en vendes amb els seus productes biològics, com va informar Sara Casas. La companyia catalana, que ha actualitzat la seva estratègia i les seves perspectives de negoci, pronostica un creixement sostingut de doble dígit fins al 2030 i una expansió "substancial" dels marges a partir del 2025.

A més de les dues farmacèutiques catalanes més grans, hem posat el focus en altres empreses, així com en els directius protagonistes de la setmana.

Les empreses de la setmana

Linea de produccion de Vichy Catalan

Els bons resultats de Vichy Catalan
Estem arrencant el 2025, però encara ens arriben comptes de resultats del 2023. Tot i que queda una mica lluny, són un molt bon indicatiu de la salut de l’empresa en qüestió després de la pandèmia i en un escenari ja d’inflació de les matèries primeres. Aquest dimarts, Maria Teresa Coca va tenir accés als resultats del grup Vichy Catalan, que va tancar un molt bon 2023, amb creixements de doble dígit tant en ingressos com en beneficis. El grup de la família Renart, conegut sobretot per l’aigua amb gas, va facturar 172 milions d’euros, un 16% més, i va guanyar 7,5 milions, un 27% més. La majoria del negoci ve per la venda d’aigües, amb gas i sense, però també té una divisió hotelera, 1881 Hotels, que gestiona el balneari de Caldes de Malavella i dos hotels al centre de Barcelona i Madrid.

Metalquimia s’adapta a les noves tendències
Una virtut que ha de tenir una empresa per perdurar en el temps i reeixir és saber adaptar-se a les noves tendències i, si pot ser, avançant-se a la competència. Metalquimia, empresa especialitzada en la fabricació de maquinària i tecnologia per a l’elaboració industrial de productes carnis, ja ho va fer fa més de 20 anys amb la fabricació automatitzada d’embotits en rodanxes, i ara mira cap a la proteïna alternativa, que va a l’alça. Josep Lagares, president de Metalquimia, explica com l’empresa ja fa maquinària per a l’elaboració de pepperoni, mini fuets i altres embotits a partir de pèsols i la proteïna de la soja.

Wallbox avança als EUA
Bones notícies per a Wallbox. L’empresa catalana especialitzada en sistemes avançats de càrrega de vehicles elèctrics i de gestió de l'energia ha aconseguit la certificació més exigent en seguretat dels Estats Units per al seu carregador bidireccional Quàsar 2, un carregador de nova generació per a vehicles elèctrics que permetrà als conductors d'aquests cotxes utilitzar l'energia emmagatzemada a la bateria per alimentar la seva llar, fins i tot durant talls de llum. Així, l’empresa que lidera Enric Asunción fa un pas important per a la comercialització del Quàsar 2 als Estats Units, mentre que a Europa haurem d’esperar una mica més.

Els directius protagonistes

Sergi Loughney Newsletter

El nou director general de la Fundació La Caixa, Josep Maria Coronas, ja ha reorganitzat l’estructura de la institució. Aquesta setmana, la fundació propietària de Criteria, amb participacions importants a empreses com CaixaBank, Naturgy, Colonial, Telefónica i ACS, ha anunciat el nomenament de Sergi Loughney com a nou director general adjunt. Loughney fa gairebé cinc anys que està a La Caixa, on va arribar procedent d’Abertis, i era fins ara director de Relacions Institucionals. Ara serà director adjunt d’Assumptes Corporatius, que agrupa Comunicació, Màrqueting i Relacions Institucionals, a més de la coordinació de l'activitat institucional dels centres CaixaForum, CosmoCaixa, Cap Roig i Palau Macaya. Esther Planas ocuparà l’altra direcció general adjunta.

Marta Sanchez Newsletter

"Espanya té una oportunitat excel·lent per convertir-se en un hub universitari europeu", assegura Marta Sánchez Serrano, CEO de Resa, principal operador de residències universitàries al país. Amb seu a Barcelona, Resa preveu invertir 200 milions d'euros per sumar 3.000 nous llits a la seva oferta d'allotjament, segons el seu pla estratègic 2025-2029. L’empresa enfoca el pla a ampliar la seva cobertura geogràfica a un total de 30 ciutats espanyoles, des de les 22 actuals, així com en reforçar la seva presència a Madrid i Barcelona.

Oscar Sanchez Newsletter

Sentir un hoteler dir que els preus són massa cars no és gaire habitual, com va fer el passat diumenge Óscar Sánchez, president de la cadena Bestprice, en una entrevista a ON ECONOMIA: "Els hotels estan disparats, es paguen 400 euros per nit a Barcelona", va explicar a Cristina Hidalgo. No hi fa res que es tracti del propietari d'una marca de low cost, ja que com més alts siguin els preus mitjans, més alts seran també els baixos. Sánchez va explicar també com ha expandit la cadena hotelera, nascuda fa 12 anys, i que busca socis entre les grans cadenes, per completar el seu catàleg.

Això és tot per avui. Si t’ha agradat, comparteix la newsletter. Fins a la setmana que ve!