La multinacional d'hemoderivats Grifols ha anunciat un acord de col·laboració amb Google Cloud per aprofitar la seva tecnologia d'intel·ligència artificial (IA) per accelerar el desenvolupament de nous medicaments biofarmacèutics. L'aplicació de grans models lingüístics d'IA cobrirà totes les fases de desenvolupament dels fàrmacs, incloent-hi la identificació de possibles candidats terapèutics i la gestió de programes d'assajos clínics, a fi de reduir significativament el temps necessari per al llançament de tractaments.

Per a això es crearà una plataforma d'informació científica de Grifols amb dades internes i externs, propietat de la companyia, "que es podran explotar ràpidament per obtenir informació sobre malalties i de farmacologia".

Medicina personalitzada i individualitzada

Segons ha informat l'empresa, el descobriment de biomarcadors que identifiquin malalties en la seva fase primerenca pot conduir a tractaments més eficaços per als pacients i permetre una medicina més personalitzada i individualitzada. Grifols explorarà noves aplicacions i casos pràctics sobre l'anàlisi de dades i la IA al sector biofarmacèutic i treballarà amb Google Cloud per compartir diferents pràctiques en innovació, incloent-hi noves tecnologies, test ràpid de prototips i escalat ràpid.

El director d'innovació científica de Grifols, Albert Grifols, ha assegurat que la multinacional "reinventarà" la investigació biofarmacèutica tal com l'entenem actualment, amb l'objectiu de fer arribar més tractaments a més pacients a més parts del món. En aquest sentit, el directiu ha afegit que impulsar el coneixement del sector biofarmacèutic i del plasma amb les tecnologies de dades més avançades de Google Cloud "beneficiarà els pacients i la societat". Per la seva part, el director general de Google Cloud Iberia, Isaac Hernández, ha assegurat que l'empresa pot ajudar Grifols a accelerar el descobriment de nous fàrmacs i tractaments i millorar l'eficàcia dels seus processos productius.

Costos de reestructuració

Grifols va tancar el primer semestre de l'any amb unes pèrdues de 56 milions d'euros a causa dels costos de reestructuració per import de 140 milions d'euros associats al seu pla de transformació. Per contra, la multinacional d'hemoderivats va augmentar els seus ingressos un 14,8%, fins als 3.225 milions d'euros.

L'empresa catalana va explicar que el resultat net va ser de 52 milions d'euros si es té en compte només el segon trimestre de 2023 i que el benefici net ajustat va ser de 114 milions en el semestre. El president executiu i CEO de la companyia, Thomas Glanzmann, va defensar els resultats com a "bons" i va afirmar que han superat les previsions, la qual cosa, segons ell, mostra que el pla de transformació "està donant els seus fruits, impulsant la rendibilitat i una expansió més gran dels marges".

El marge brut de la multinacional va ser del 37,6% dels ingressos (36,4% si s'inclou Biotest), impulsat per la positiva evolució del marge brut en el segon trimestre de l'any, que es va situar en el 38,5% (37,2% incloent l'empresa germànica) davant el 36,7% registrat en el primer trimestre d'aquest any.