La innovació a nous medicaments a través del plasma (hemoderivats), per desenvolupar medicaments per tractar pacients de tot el món amb malalties cròniques i rares, és un mercat amb perspectives a l'alça en els anys vinents. Això situa la farmacèutica Grifols, especialitzada en els hemoderivats, en una molt bona posició per incrementar el negoci global. I s'hi està preparant amb les inversions planificades per ampliar la seva capacitat d'obtenció i fragmentació de plasma, en concret a Egipte i el Canadà, amb què podrà passar de 22 milions de litres de plasma actuals a uns 24,5 milions, a finals de 2026. En l'actualitat, la major part dels 22 milions de litres s'obtenen als Estats Units, perquè només 5 milions provenen d'Espanya i 3 milions d'Alemanya, on Grifols va comprar la firma Biotest.
Els projectes d'Egipte, per a 2025, i del Canadà, per a 2026, que ja estan en marxa per a l'obtenció de plasma, implicaran l'obtenció d'un milió de litres a Egipte i d'1,5 milions al Canadà. En ambdós països s'estendrà una xarxa de centres d'extracció, i posteriorment, es disposarà d'una planta de fragmentació. El projecte del Canadà es va iniciar el 2020, amb una inversió prevista de més de 400 milions de dòlars en el seu complex productiu de Mont-real, que inclou una planta de fraccionament de plasma i dues plantes de purificació. En aquests moments, al Canadà hi ha un centre d'extracció obert i la multinacional té un pla d'expansió per a uns altres cinc, inicialment.
L'octubre de 2021, amb un acord publicoprivat amb l'organisme del govern egipci, la National Service Projects Organization (NSPO), Grifols va inaugurar el primer centre Egipte, per assolir l'autosuficiència i facilitarà l'accés als medicaments plasmàtics a tota la regió de l'Orient Mitjà i l'Àfrica, així com en altres països. El 2023, ja són cinc els centres que té operatius i fa dues setmanes va lliurar el primer lot de medicaments amb plasma donat al país egipci, però cal importar-lo des d'Espanya i processar-lo en la planta del grup en Parets del Vallès (Barcelona), per retornar-los als hospitals egipcis amb fàrmacs com a albúmina, immunoglobulines i factors de coagulació.
Per a la companyia, el 2022 ha estat un any d'inflexió en l'obtenció del nivell de plasma, després dels descensos del 20% en el volum durant els dos anys anteriors -influïts per la crisi sanitària de la pandèmia- i en els quals el cost de l'obtenció es va incrementar un 40%. En canvi, el 2022, l'obtenció de plasma es va elevar un 25%, especialment en els centres dels Estats Units, mentre que Europa es va recuperant també progressivament. En el primer trimestre de 2023, el plasma recollit ha augmentat un 11%, una tendència que la companyia espera consolidar al llarg dels mesos vinents. Alhora, espera reduir el cost del preu per litre obtingut, que en el primer trimestre de 2023 ha baixat en un 15%. Es pot assenyalar que, al principal mercat de proveïment de plasma, els Estats Units, els donants tenen una compensació econòmica.
En aquest sentit, la companyia catalana espera de bon grat la futura directiva de la Unió Europea, que fomentarà la donació de plasma a través de remuneracions, amb els que compensaran les despeses en què puguin incórrer els donants. L'obtenció de plasma a Europa és molt reduïda perquè la donació és altruista, per la qual cosa Grifols ha d'importar la seva primera matèria dels Estats Units, amb el que els seus costos s'eleven i ser redueixen els marges. La seva xarxa d'extracció europea està formada per 90 centres. A més, l'últim any, la situació financera del grup cotitzat -amb un 30% del capital en mans de la família Grífols- ha requerit un ajustament amb el tancament de 25 dels 300 centres d'extracció que posseïa als Estats Units, a finals de 2021. En el seu conjunt, Grifols té 390 centres i 920.000 donants anuals.
Coincidint amb la celebració aquest divendres de la junta general d'accionistes del grup, en Sant Cugat del Vallès (Barcelona), portaveus de la companyia han assegurat que el model de col·laboració publicoprivada que han establert a Egipte -una joint venture amb el 49% en mans de Grifols- és un bon model per replicar en altres països, i que ho estan estudiant.
La innovació, un pilar de creixement
Amb la primera matèria assegurada i el gir del negoci -gràcies a accions per a l'estalvi de costos, l'augment dels recursos per les desinversions planificades i la reducció de l'endeutament-, Grifols se centrarà en la innovació i llançament de nous productes en les divisions de Biopharma i Biotest. Biopharma, amb el desenvolupament d'innovadors tractaments plasmàtics i no plasmàtics, és una unitat de negoci amb creixement sostenible en mercats com els Estats Units i la Xina i que registrarà una millora de la rendibilitat gràcies a la caiguda del cost per litre de plasma, malgrat que la companyia reconeix que, a causa de les tensions inflacionistes a escala mundial, no tornarà als nivells de 2019. En aquesta línia, la companyia espera a incrementar vendes amb el llançament de Biotest Yimmugo, a Alemanya.
Un altre dels motors de creixement és el negoci de les proves del grup sanguini amb els que espera continuar guanyant quota de mercat mundial. A més del llançament als Estats Units el primer test de venda directa i gratuïta al consumidor per determinar el risc de deficiència d'alfa-1, una afectació que pot ocasionar la malaltia pulmonar obstructiva crònica (EPOC) i la malaltia hepàtica (cirrosi).
A finals de 2022, a través de les diferents divisions, el grup Grifols tenia en funcionament 29 projectes d'investigació -quatre d'ells en Biotest i 6 ja en la tercera fase del procés- per al llançament de nous productes i tractaments en les àrees d'immunologia, neurologia, neumologia i hematologia. "Tenim una posició molt sòlida en innovació que es transformarà en una palanca de creixement a curt, mitjà i llarg termini", destaco aquest divendres Víctor Grífols Deu, director d'operacions del grup, després de la reordenació de la cúpula directiva de la multinacional catalana, que s'ha professionalitzat.