Grifols perd 108,3 milions d'euros en el primer trimestre de l'any, enfront dels guanys de 53,3 milions registrats en el mateix període de l'any anterior. La companyia catalana ha hagut de fer front a 140 milions d'euros de costos de reestructuració no recurrents associats al pla d'estalvi de costos (ambdós incloent Biotest) anunciat fa uns mesos.
En aquest sentit, Grifols ha explicat que n'ha "executat més del 80% del seu pla inicial de 400 milions d'euros i amplia l'impacte previst a més de 450 milions d'euros".
El benefici net ajustat de la companyia d'hemoderivats se situa en els 26 milions d'euros. Per la seva part, els ingressos creixen un 23,2%, fins als 1.561 milions d'euros, gràcies als bons resultats de Biopharma, que assoleix vendes de 1.291 milions d'euros (+26,2%) en el primer trimestre.
El president executiu i nou CEO, Thomas Glanzmann, ha destacat que els resultats de la companyia mostren un "trimestre sòlid malgrat el difícil entorn macroeconòmic". En aquest sentit, el nou primer executiu de la companyia ha assenyalat que els resultats de Grifols "posen de manifest la fortalesa del nostre negoci. Resulten especialment significatius els progressos que estem aconseguint a mesura que avança 2023 per a impulsar l'eficiència operativa de la companyia i millorar la nostra base de costos de plasma. La simplificació del nostre model de governança i la nova estructura de lideratge continuaran impulsant aquesta transformació i garantint que l'organització s'adapta a les dinàmiques del mercat".
Ingressos per divisions
Respecte al resultat brut d'explotació (ebitda) ajustat, que exclou els 140 milions d'euros no recurrents de costos de reestructuració, aquest es va situar en 298,8 milions d'euros, mentre que el marge de l'ebitda ajustat va ser del 21% sense incloure Biotest i del 19,3% incloent-lo. Les estimacions d'ebitda ajustat realitzades per Grifols han millorat i se situen per sobre del 21% per al primer semestre d'enguany i en el 22-24% per al conjunt de 2023. Així mateix, la companyia ha elevat la previsió d'ebitda ajustat a més de 1.400 milions d'euros per a tot l'any.
Per divisions, els ingressos de Biopharma van augmentar un 26,2%, fins a 1.290,7 milions d'euros, impulsats per un sòlid subministrament de plasma, una forta demanda subjacent de les principals proteïnes plasmàtiques i una evolució favorable de preus i mix de productes. La companyia explica que la immunoglobulina subcutània (IgSC) Xembify ha contribuït significativament a l'evolució dels ingressos amb un creixement del 33,6%. Grifols continua reforçant la seva franquícia d'immunoglobulines, amb una estratègia centrada en capitalitzar l'important creixement previst en el mercat d'immunodeficiències, tant primàries com secundàries.
L'àrea de diagnòstic va registrar uns ingressos de 176,5 milions d'euros, amb un augment interanual del 4,0% gràcies al bon comportament de les vendes de solucions de tipatge sanguini en la majoria de les regions, si bé destaca l'evolució als EUA i la Xina. Per part seva, la divisió de subministraments biològics va augmentar el seu negoci un 78%, fins a 42,3 milions d'euros, reflectint l'impacte positiu derivat de la integració d'Access Biologicals.