El Grup Mútua Madrilenya (Mútua Madrilenya i SegurCaixa Adeslas) va tancar el primer trimestre de 2024 en la primera posició en la classificació d'assegurances d'automòbils per primera vegada en la seva història, després de créixer gairebé un 21% i superar Mapfre (Mapfre España, Verti i Santander Mapfre). Segons les dades publicades aquesta setmana per la consultora especialista en el sector assegurador ICEA, el Grup Mútua tenia una quota de mercat del 17,01% en el ram d'autos, després d'emetre 576,9 milions d'euros en primes entre gener i març. Per la seva part, el Grupo Mapfre va emetre 574,3 milions d'euros en primes després de créixer un 5,18%, amb la qual cosa la seva quota de mercat es va situar en el 16,93%, molt a prop del líder, en el primer trimestre.
En tercer lloc, amb 492,5 milions d'euros en primes emeses i un creixement del 14,1%, el Grup Allianz (Allianz i BBVA Allianz) aconseguia una quota de mercat del 14,5%. Una mica més allunyat del Top-3 en primes emeses, amb 292,3 milions d'euros, el Grup Generali (Generali i Generali SAU), registrava el creixement més gran de tota la taula, el 100,2%, amb una quota del 8,6%.
Les posicions ballaven una mica en el rànquing d'entitats individuals, que seguia liderat per Mapfre España, amb 532,1 milions en primes, un creixement del 4,05% i una quota de mercat del 15,7%, segons les dades d'ICEA. En segon lloc, se situava la Mútua Madrilenya, amb 482,6 milions, un creixement del 20,1% i una quota del 14,3%, seguida d'Allianz, amb 469 milions facturats després de créixer un 13,46 %, i d'Axa Seguros Generales, amb 238,3 milions emesos i un retrocés del 2,8%.
IPC i assegurances d'auto
Segons un estudi acabat d'elaborar pel comparador Kelisto.es, les assegurances d'autos són dels que més noten l'impacte de la inflació en el seu preu i, de fet, han pujat un 28% en el primer trimestre de l'exercici en comparació interanual, segons les seves pròpies dades. Aquest increment suposa un encariment mitjà de gairebé 205 euros anuals en la prima, afegeix Kelisto, que recorda que es tracta d'una assegurança obligatòria i distingeix entre els nombrosos tipus que hi ha al mercat en funció de les cobertures que inclogui i altres paràmetres, com l'edat de l'assegurat o els informes presentats.
D'aquesta forma, i com és lògic, les més cares serien les assegurances a tot risc, que inclouen responsabilitat civil, assistència en viatge, incendi, robatori, ruptura de llunes i danys propis. Les companyies d'assegurances que operen a Espanya van facturar entre tots 3.392 milions d'euros en el negoci d'autos entre gener i març, la qual cosa implica un increment interanual del 9,4% derivat de la pujada de les tarifes, segons xifres d'Icea, recollides per Efe. Tanmateix, això no es tradueix en guanys en tots els casos, com explicava dijous passat Mapfre, que va ingressar 1.629 milions en primes d'autos, un 3,4% més, encara que aquest negoci en concret va registrar unes pèrdues d'uns 16 milions d'euros en tot el món, encara que confien que aquest ram tanqui l'any en positiu.
En general, el grup Mapfre va obtenir un benefici net de 216 milions d'euros entre gener i març, gairebé un 70% més, basat en els bons resultats aconseguits a Llatinoamèrica i Iberia, els principals motors dels comptes. Segons va revelar el director general financer i vicepresident tercer de Mapfre, Fernando Mata, el negoci d'autos va més lent a Espanya, i encara que la tendència ha millorat, continua sense haver-hi un canvi important en la sinistralitat, la qual cosa implica que l'entitat haurà de continuar mantenint els ajustaments de tarifes realitzats, per adaptar-se a la inflació. Es tracta d'ajustaments individualitzats, en funció del risc de l'assegurat i altres paràmetres, com van fent permanentment i com continuaran fent per adaptar-se a la inflació i a l'augment de costos mentre les ràtios combinades continuïn per sobre del 100%, va afegir Mata.
La ràtio combinada és un indicador que s'utilitza per mesurar la rendibilitat d'un negoci, i s'expressa amb el percentatge de despeses que consumeixen els ingressos, per la qual cosa és millor com més s'allunya del 100. Segons les dades més recents publicades per la Direcció General d'Assegurances i Fons de Pensions, relatius al tercer trimestre de 2023, la ràtio combinada del ram d'Autos se situava llavors en el 105,15 %, el que significa, en termes generals, que les despeses superaven als ingressos en un 5,15%.