El grup català Rubau, amb seu social en Girona, s'ha adjudicat un contracte de concessió per 30 anys per dissenyar, construir i explotar l'autopista que uneix les localitats de Silao i San Miguel de Allende, en l'estat mexicà de Guanajuato, per prop de 300 milions d'euros, informa l'empresa aquest dijous. Es tracta d'un macroprojecte que també inclou la concessió per a la rehabilitació, operació, explotació, conservació i manteniment de l'autopista que uneix Silao amb Guanajuato, ja existent.

La concessió per dur a terme el disseny, la construcció, l'explotació, la conservació i manteniment de la infraestructura l'han guanyat el consorci integrat per Rubau i l'empresa mexicana VISI, que hauran de finalitzar les obres en 24 mesos i que es van imposar en un concurs de licitació a què es van presentar 15 empreses. En conjunt, és un projecte de gran envergadura que suposa una inversió total propera als 300 milions, 200 dels quals corresponen a la construcció.

El punt de partida és la remodelació íntegra de l'autopista propietat de l'Estat que uneix Guanajuato amb Silao, actuació per a la qual es destinaran 27 milions del total i consistirà en la reubicació de la zona de peatge i en l'ampliació dels carrils, que passaran dels cinc actuals a vuit. Una vegada acabada l'actuació, Rubau i VISI continuaran administrant la via, encarregant-se de la seva operació, conservació i manteniment.

La nova autopista entre Silao i San Miguel de Allende té l'objectiu de millorar la comunicació i la connectivitat a Guanajuato (al nord de Ciutat de Mèxic) i servirà per agilitar el trànsit entre ambdues localitats, separades per 86 km. També contribuirà a impulsar i connectar turísticament la regió Valle de la Independència amb l'Aeroport Internacional del Baix, tota la zona oest de l'estat (Lleó i voltants) i la zona centre occidental del país. El CEO del Grup Rubau, Miguel Jurado, ha explicat que aquesta adjudicació reforça la posició del seu grup a Mèxic i en el negoci concessional. "L'oferta del nostre consorci garanteix que ambdues autopistes mantindran alts estàndards d'operació i conservació durant 30 anys", ha afirmat.

14 anys associats

Rubau es va associar per primera vegada amb la constructora mexicana VISI en el 2010, quan ambdues companyies van guanyar la licitació de la concessió per 30 anys per rehabilitar, construir i operar el Lliurament de Celaya. El 2014, Rubau va aconseguir el seu segon projecte concesionado a Mèxic, amb el contracte de construcció i operació del Lliurament de Ciutat Obregón, en l'estat de Sonora, i en 2016 Rubau México va guanyar la licitació per construir els tallers i les cotxeres, així com l'equipament del Tren Interurbà de Mèxic-Toluca per 43 milions.

Actualment, en una Unió Temporal d'Empreses (UTE) al 50% amb la desenvolupadora d'infraestructures Hycsa, Rubau porta les obres de les carreteres entre Maravatío-Irimbo, Irimbo-Tuxpan i Tuxpan-Zitacuaro, propietat de la Xarxa de Carreteres d'Occident, amb un pressupost de 84 milions i que es preveu estiguin finalitzades el 2026. Rubau, una multinacional amb més de 60 anys d'història que desenvolupa de forma sostenible la seva activitat al sector de les infraestructures mitjançant la construcció, concessió, conservació i manteniment de tota mena de projectes, tant d'obra civil com d'edificació, va tancar el 2023 amb una facturació de 184 milions i un resultat de 17 milions.