En els tres primers trimestres de l'any, el Grup Seat ha venut 466.000 turismes, tot just 9.000 més que en el mateix període de 2023. Un fluix resultat que s'atribueix a un tercer trimestre clarament pitjor. Així, entre gener i març, el Grup va vendre 164.000 cotxes (9.000 més que en el mateix període de l'any anterior); en el segon van créixer a 180.000 (17.000 més que el 2023) i en el tercer se'n produeix una aturada en les matriculacions, a 122.000 entre juliol i setembre, 15.000 menys que en el mateix període de l'any passat. Una caiguda de vendes que repercuteix en els resultats econòmics: entre gener i setembre d'aquest any, el grup automobilístic ha guanyat 415 milions d'euros i l'any anterior, 501 milions, una minva de 86 milions que en percentatge suposa un descens del 17,2%, segons ha comunicat el grup Volkswagen en el rendiment de comptes del conjunt del grup. Aquest dijous, Seat aportarà els seus comptes trimestrals amb un detall més gran.

Amb les dades d'aquest dimecres, queda, no obstant això, patent la caiguda en els resultats. Així, en el primer quart de l'any els beneficis van pujar de 144 milions el 2023 a 226 el 2024 (82 més); en el segon, ja s'aprecia un descens, des dels 227 milions de l'exercici anterior a 180 milions el 2024 (47 milions menys) i entre juliol i setembre de l'any passat, els de Martorell van obtenir un benefici de 130 milions d'euros i aquest any, s'han limitat a 9 milions (121 milions de descens). I, amb l'efecte de Travascan, els resultats podrien empitjorar en l'última part de l'any.

Els ingressos han seguit el mateix camí descendent. En els 9 primers mesos, han baixat un 3% (322 milions) fins a sumar 10.515 milions, però l'evolució ha estat vertiginosa. Mentrestant, en el primer trimestre els ingressos creixien un 6,8% (241 milions) i un 2,6% (99 milions) i aquest últim trimestre van caure gairebé un 20% (662 milions d'euros). El que s'explica per un descens, igualment voluminós, del marge de benefici, un 3,9% sobre ingressos des de començament d'any, davant el 4,6% de l'exercici anterior, engrandint la bretxa amb la resta del grup. En el cas de les marques core (Volkswagen, Volkswagen comercials, Seat/Cupra, Skoda i components tecnològics) descendeix el 4,9% al 4,4%. Encara que el grup Seat es posa per davant del vaixell insígnia, Volkswagen, el marge del qual es redueix del 3,4% al 2,1%, la qual cosa explica les retallades anunciades a Alemanya.

Resultats del grup

El tercer trimestre és dolent per al conjunt del grup Volkswagen, perjudicat pel descens del 10% a la Xina i, encara menys, per Europa, que cau un 1%. A Amèrica del Nord creixen un 7% i a Sud-amèrica un 15%, encara que amb volums molt inferiors. Així, el director financer de la companyia, Arno Antlitz, va confirmar aquest marte que plantegen retallades "severes" i prendrà "decisions difícils i doloroses" a Alemanya, en un moment en què considera que la seva única opció és "reduir costos i augmentar la productivitat", especialment en les plantes del país. La direcció ha comunicat als sindicats el tancament de tres plantes, encara que Antlitz va evitar donar un número concret.

"Soc conscient que les retallades que s'estan considerant en Volkswagen són severes i que molts empleats estan preocupats pel seu futur", va afirmar. "Ens enfrontem a decisions difícils i doloroses. Però la nostra responsabilitat conjunta és conduir Volkswagen cap a un futur positiu i segur. L'hi devem a les generacions futures", va continuar.

Volkswagen va guanyar 7.590 milions d'euros entre gener i setembre de 2024, un 33,1% menys que un any abans, després de firmar el seu pitjor trimestre de l'any -amb una reducció del seu benefici del 68,8 % interanual- davant de la caiguda de les seves vendes a la Xina. "La marca Volkswagen fabrica cotxes excel·lents, però no guanya prou per invertir en el seu futur amb els seus propis recursos. I la Xina, de moment, no pot compensar aquest dèficit", va assegurar el directiu.