Tendam és un dels grups principals a Europa del sector de moda especialitzada, que ha sabut posicionar-se molt bé en l'ecommerce i gràcies a ell ha batut rècords de facturació amb uns ingressos totals de 840,7 milions d'euros tan sols en els primers nou mesos de l'any fiscal 2022-23, que es considera que van de l'1 de març al 30 de novembre del 2022. Aquesta dada significa que els guanys s'han incrementat un 8,6% respecte el mateix període de l'exercici anterior.
2.000 punts de venda
Darrere de Tendam hi ha un catàleg multimarca que va des de Cortefiel fins a Women'secret, Springfield, Pedro del Hierro, Hoss Intropia, Slowlove, High Spirits, Dash and Stars, OOTO i Fifty, i ha sabut multiplicar de forma exponencial l'abast i la capil·laritat d'una companyia innovadora i amb vocació internacional. Actualment, distribueixen les seves col·leccions a prop de 2.000 punts de venda situats a quatre continents, però el paper de la venda online ha estat decisiva.
El market place digital
Així doncs, pel que fa a les vendes digitals, el 31 de novembre representaven el 18 % del total de la companyia. En el període analitzat de l'exercici, el negoci digital es va incrementar un 15,4% i un 126,3% comparat amb el 2021 i 2019, respectivament. Altres iniciatives de creixement que va dissenyar Tendam (pla 5.0), que connecta allò digital i allò físic de noves marques i altres de tercers, van representar el 4,5 % de les vendes totals entre març i novembre, cosa que va generar un 26,4 % del creixement net del grup, indica l'empresa. A més, cal tenir en compte, que en el catàleg de marques online se n'afegeixen d'altres com Camper, Nuxe, Castañer, Agatha, Converse, etc. Així doncs, Tendam reuneix al voltant de deu marques pròpies, 32 milions de socis als seus clubs de fidelitat i més de 125 marques de tercers en format digital. El seu president i conseller delegat, Jaume Miquel, opina que aquesta “és la millor base per continuar garantint creixements sòlids i sostinguts en el temps”.
Només el tercer trimestre, la companyia va registrar vendes per 263,2 milions, un 1,7 % més que el 2021 i un 2,7% més que el 2019, respectivament. Una altra dada relacionada en aquest cas amb la xarxa de botigues demostra que s'hi van recollir més del 50% de les compres en línia i es van completar prop del 75% de les devolucions. Miquel preveu que "en el quart trimestre es produeixi un creixement de doble dígit a vendes comparables a tots els canals".
Posada en marxa a finals del 2020, la plataforma omnicanal multimarca de Tendam ha millorat les perspectives en els primers 28 mesos: efecte positiu sobre les vendes totals de la companyia, EBITDA incremental i engagement amb clients nous i més joves. A més, ha consolidat el seu posicionament omnicanal del grup, alhora que ha reforçat l'atractiu del catàleg en línia mitjançant una oferta ampliada de marques afins al consumidor de les marques de Tendam. Així, la companyia ofereix fins a 17.000 opcions a la venda en què s'inclouen peces de roba, roba esportiva, calçat, llar i cosmètica.
Últims moviments borsaris
Cal tenir en compte que, aquesta mateixa setmana, també es va anunciar la reducció de capital amb la finalitat de tornar aportacions als accionistes, mitjançant la reducció del valor nominal de totes i cadascuna de les accions de circulació. I ha passat a un capital de 17.090.629,05 euros.
Com a conseqüència daquesta reducció de capital, el valor nominal per acció passarà de 0,066 euros a 0,055 euros i la diferència de 0,011 euros per acció serà lliurada a tots i cadascun dels accionistes, neta dimpostos i multiplicada pel nombre daccions del que sigui titular cadascun.
Tot neix al barri Embajadores de Madrid
La història de Tendam és remunta a l'emprenedoria, com ara l'entenem, però de dos segles enrere. L'any 1880, els germans García-Quirós obren una petita merceria al carrer Romanones (barri Embajadores) a Madrid que, posteriorment, l'any 1933 es reconverteix com una factoria de camises sota el nom de La Palma. L'any 1945 es bateja amb el nom que avui tots coneixem com Cortefiel, dedicat a la sastreria d'home i fa el salt internacional l'any 1960 amb l'exportació dels seus productes als Estats Units a través del gegant americà dels magatzems, Macy. A partir d'aquí se sumen altres marques posteriorment de nova creació com Springfield el 1988; l'adquisició de la roba del dissenyador Pedro del Hierro el 1992; l'aposta per la roba íntima i de bany Women'secret el 1993; i l'entrada de l'online el 2000.
A partir del 2005, es produeix el canvi accionaral que dona entrada a CVC, PAI Partners i Pemira i, gràcies a ells, s'acaba oferint totes les marques via internet el 2012. Actualment, Pemira ja no forma part del grup i el market place del 2020 dona pas a l'entrada de marques de referència com Levi's, UGG o Vero Moda. L'última gran operació es remunta al 2021 amb el naixement de la marca High Spirits, molt ben recolzada per una estratègia a les xarxes socials a través de cares visibles com les influencers espanyoles.