Ball de butaques a l'Ibex-35. La multinacional Puig s'estrenarà al selectiu espanyol aquest dilluns després de saltar al parquet el passat 3 de maig. Amb aquest moviment, Puig Brands, l'empresa de productes de bellesa propietària de marques com Carolina Herrera o Rabanne, protagonitzarà la sortida més gran del món a la borsa aquest 2024 i la major en el cas d'Espanya des que Aena va començar a cotitzar l'any 2015.

Què guanya Puig ocupant una de les 35 butaques que conformen l'Ibex-35? Borja Ribera, director en finances personals a GVC Gaesco i professor universitari assegura que, principalment, capitalització, visibilitat i notorietat. De fet, recorda que no hi havia cap empresa del sector del perfum i la cosmètica a l'Ibex-35 i que això també els beneficiarà. La mateixa empresa ha dit que des de la sortida a borsa les accions han tingut un desenvolupament "sòlid" en el mercat amb una capitalització borsària de 14.404 milions d'euros en total, de 4.432 milions si es té en compte només les accions de tipus B i després de col·locar 2.500 milions a través d'una ampliació de capital i d'una oferta pública de venda. 

Accés a capital, visibilitat i expansió

Puig va debutar amb un preu d'oferta de 24,5 euros per acció, les accions van arribar a un valor de 27,6 euros i es van tornar a revalorar després de l'anunci de l'entrada a l'Ibex-35. Respecte al preu, el director en finances personals de Gaesco indica que va sortir "en el tram alt de l'opa, amb un preu elevat", però que va tenir "bona acollida" per ser una empresa "novedosa". Per volum de negoci, l'empresa familiar conserva el 68% del capital i ocuparia la posició 31 de l'índex de referència espanyol, mentre que en termes de capitalització borsària ajustada a free float ocuparia una posició entre els 20 primers. 

Pel membre del Col·legi d'Economistes de Catalunya, Alfonso Fernández Pascual, l'operació de Puig té dos objectius clars: potenciar la seva capitalització per expandir-se i complir amb la voluntat de certs accionistes de vendre part de les accions per aconseguir liquiditat. "És una companyia molt dinàmica, molt rendible i té presència internacional. Com que no podien continuar endeutant-se, van recórrer a aquesta opció. Ara, amb la sortida a borsa, la multinacional té accés a finançament no bancari i no exigible". A més, Fernández Pascual apunta que l'entrada al parquet "enfortirà la companyia" perquè tindrà accés a més fonts de finançament

Marc Puig Guasch, CEO i president del negoci, va confirmar després de l'anunci que "creiem que l'equilibri de ser una companyia familiar, que al mateix temps està subjecta a la responsabilitat del mercat, ens permetrà competir millor en el mercat internacional de la bellesa durant la pròxima fase de desenvolupament de Puig. A més, considerem que convertir-nos en una companyia cotitzada alinearà la nostra estructura corporativa amb la de les millors companyies familiars del sector de la bellesa prèmium a escala mundial, ens ajudarà a atreure i retenir talent i recolzarà l'estratègia de creixement de la nostra cartera i les nostres marques". 

Marc Puig, CEO i president de Puig Brands | EFE
Marc Puig, CEO i president de Puig Brands | EFE

Puig per Meliá

Així, el negoci presidit per Marc Puig formarà part a partir de dilluns del prestigiós grup de les empreses amb els 35 valors amb més liquiditat que cotitzen a les quatre borses espanyoles: Madrid, Barcelona, Bilbao i Vizcaya en substitució de Meliá Hotels, que abandonarà el selectiu vuit anys després i amb una capitalització d'uns 1.700 milions. Amb la sortida de Meliá, Ribera es reafirma dient que no complia amb el mínim per estar a l'Ibex. "Necessitava sortir". L'empresa de Gabriel Escarrer incomplia el criteri de capitalització de manera reiterada i sortirà també pels seus volums de contractació. La companyia va entrar l'any 2016 en substitució de FCC (Fomento de Construcciones y Contratas) i en aquest temps l'acció de l'hotelera ha retrocedit pràcticament un 27%, la qual cosa suposa quasi un 4% de devaluació anual. 

Poc més de dos mesos després de començar a cotitzar, l'empresa familiar ha convençut el comitè assessor tècnic (CAT) de l'Ibex-35 de la seva entrada. Després d'una reunió celebrada el 12 de juny, es va acordar aquesta decisió, ja que comptava amb els criteris necessaris de liquiditat i capitalització per entrar a formar part del club de les 35. D'aquesta manera, bat un nou rècord i es converteix en l'estrena més recent que arriba a l'Ibex. Només Acciona Energia va aconseguir una plaça a l'índex espanyol el 2022 i va ser un any després del seu debut a borsa. El selectiu s'havia mantingut estable des de finals de 2022, quan va incorporar Unicaja per substituir Siemens Gamesa i Logista en la posició de PharmaMar.

Aquest moviment la va convertir en l'oferta més gran d'accions en l'àmbit global el 2024 i la major d'Europa des del 2022 fins al moment. "Hem gestionat tots aquests anys aquesta empresa privada com si fos una empresa cotitzada i ara serem una empresa cotitzada que actuarà com una empresa privada: amb les llums llargues i pensant en la següent generació. Crec que tenim al davant un futur prometedor", va dir el també CEO de Puig abans del tradicional toc de campana a la Borsa de Barcelona. 

Benefici net de 465 milions d'euros

Des de Goldman Sachs preveuen que les vendes del grup de cosmètica i perfumeria s'elevin un 11% en els pròxims anys, millorant també les previsions de la companyia que avançaven creixements. Bank of America, per la seva part, assenyala que Puig és el quart actor més gran de la indústria de les fragàncies prèmium de ràpid creixement, remarcant que el 90% de les vendes provenen de marques pròpies.

El 2023 la companyia del sector de bellesa va obtenir un benefici net de 465 milions d'euros, un 16% més que l'any anterior. En concret, les vendes de Puig van arribar als 4.304 milions d'euros, un 19% més que el 2022, amb creixement de dos dígits en tots els segments i àrees geogràfiques.