Herko Alternative Trucks, una startup centrada en la fabricació de camions propulsats per gas dins d'un projecte en el qual figuren companyies com BeGas Motor i Leciñena, iniciarà al setembre la fabricació en sèrie de camions zero emissions en una planta a Zierbena (Biscaia). De les noves instal·lacions, en les quals ha invertit 15 milions d'euros, sortiran les primeres 136 unitats aquest any i espera arribar als 1.000 vehicles en tres anys. En concret, per a 2024 s'estima una producció de 240 camions, si bé la planta tindrà una capacitat de produir 3.000 unitats a l'any, que esperen poder assolir "aviat", segons els responsables de l'empresa.
El camió de la nova marca Herko Bios 35es un vehicle lleuger, el primer fabricat a Europa amb un motor 100% propulsat per bioautogás, combustible alternatiu que, segons han apuntat els directius de la companyia durant la seva presentació aquest dimarts, redueix un 80% les emissions de diòxid de carboni (CO₂) i un 90% la d'altres gasos i partícules contaminants, generant una empremta de carboni "pràcticament neutra".
Defensen que és l'"única solució" disponible al mercat que permet a les empreses de logística "complir des d'avui els exigents estàndards mediambientals de la UE sense sacrificar per això rendibilitat ni competitivitat". "Es tracta del camió zero emissions netes més innovador, eficient i rendible del mercat. És la millor alternativa per a logística d'última milla i la prestació de serveis urbans, com la recollida de residus, la neteja viària o el manteniment d'infraestructures", ha afegit Agustín Leal.
Les previsions de fabricació responen a la demanda existent al mercat de vehicles per a transport de mercaderies que responguin als reptes de la sostenibilitat mediambiental. A més que pot contribuir, segons els seus impulsors, a la transició energètica del sector del transport per carretera.
Amb aquesta finalitat, el camió ofereix una autonomia igual o superior a la d'un turisme propulsat per combustible tradicional (uns 800 quilòmetres sense necessitat de proveir-se) i compte amb més de 860 punts de proveïment a Espanya i més de 46.000 a la Unió Europea. L'Herko Bios té una capacitat de càrrega útil d'1,5 tones. "És un camió lleuger que és molt important perquè permet molta més càrrega útil que tots els competidors, pesa menys amb la qual cosa podem portar més càrrega", ha apuntat Lleial.
Herko es llança a aquest projecte amb 30 unitats prevenudes, entre altres clients, a Urbaser i Cepsa, i que seran lliurades en els mesos vinents. A més, han rebut intencions de compra per a més de 650 vehicles, per la qual cosa han manifestat la seva satisfacció per l'acollida entre els seus clients, també des d'altres països, encara que, en una primera fase, el seu mercat és Espanya.
En declaracions a Europa Press, el director general d'Herko, Agustín Leal, ha explicat que les primeres 30 unitats s'han fabricat a les instal·lacions de BeGas "en estàtic i manualment" i, a partir de setembre, començarà una fase de fabricació en sèrie en una altra ubicació i amb un procés industrialitzat.
Per a la posada en marxa de la factoria, la companyia comptarà el març amb 25 persones en plantilla i, en total, esperen generar 70 llocs de treball directes i uns altres 150 d'indirectes.
La factoria s'ubicarà en una nau industrial de 8.000 metres quadrats construïda pel promotor immobiliari Panattoni, en la qual s'estan instal·lant les línies d'acoblament i que també acollirà les oficines d'Herko. Precisament, Panattoni ha comunicat aquest mateix dimarts el lloguer a Herko de les seves instal·lacions Panattoni Park Bilbao City, ubicades en el polígon industrial d'Abra, a Zierbena. El promotor ha subratllat que és el seu segon projecte a Euskadi, ja que està finalitzant els treballs de construcció de Panattoni Park Vitoria, situat en el Polígon de Júndiz (Vitòria).
Aquesta promotora nord-americana de promoció de superfícies industrials té, ara com ara, un bon posicionament al mercat immobiliari català, on està construint el centre de dades més gran de Catalunya, amb una inversió de 100 milions d'euros, en el polígon Parc de l'Alba, de Cerdanyola del Vallès.
La creació d'Herko Alternative Trucks va respondre a la iniciativa de BeGas Motor, especialitzat en motors de gas per a vehicles industrials, i el fabricant de semiremolcs Leciñena, que van comptar amb el suport d'Itzarri EPSV de Empleo i els fons d'inversió privats Easo Ventures i Full Global Investments. Per a la inversió global, Herko ha comptat amb una inversió de 900.000 euros per part del CDTI, una entitat pública empresarial dependent del Ministeri de Ciència i Innovació.