Hesperia va tancar el 2024 amb un increment del 15% de les seves vendes respecte a l'exercici anterior, fins als 190 milions d'euros, impulsada per la pujada del preu mitjà d'un 19%, després de reformar i rellançar alguns dels seus hotels. Les previsions de la companyia hotelera per a aquest 2025 passen per superar els 200 milions d'euros (un 5% més), amb un marge de rendibilitat "molt coherent, gràcies que els nostres creixements han vingut per preu mitjà", segons el director general d'Hesperia World (la gestora del grup), Gonzalo Alcaraz.
Les inversions en reposicionament dels actius que està emprenent la companyia en els últims anys i que ascendeixen a 95 milions d'euros des de 2019 "estan donant els seus fruits", ha ressaltat el directiu en una entrevista amb EFE a Fitur. Alcaraz ha detallat que, històricament, Hesperia, després de la seva sortida de NH Hotel Group, "es va quedar una miqueta en terra de ningú i en aquests anys hem intentat crear més que una companyia gran, una gran companyia i sobretot una companyia molt sexi a l'hora d'interpretar-la".
El grup, que té 28 hotels, tant urbans com de vacances, opera amb 9 marques, ha recordat Alcaraz, per afegir que "ens hem complicat la vida per a realment fer una cosa diferent i que tot tingui sentida". En aquesta història, la marca Hesperia "va quedar una mica endarrerida perquè els seus millors actius els hi traiem i els els vam donar a algunes ensenyes de Hyatt i ens va quedar pendent decidir què fer amb la marca Hesperia".
Quatre hotels ja reformats
Fa un parell d'anys, la companyia va trobar el camí a tots aquests actius que li'n queden sota la marca Hesperia, un total de 20, 15 a Espanya (alguns d'ells apartaments) i 5 a Veneçuela, encara que aquests últims no formen part de la cartera de GIHSA i, per tant, no contribueixen a la facturació agregada del grup.
La decisió que es va prendre "perquè llui una companyia tan petita i que tingui identitat pròpia va ser que cada actiu fos diferent i respirés aromes totalment diferents que la resta". Fins ara, Hesperia ha reformat quatre hotels, un a Sevilla i tres a Barcelona, i ara toca el torn de Còrdova, Bilbao i Andorra primer, i a continuació vindran Saragossa i Palma de Mallorca.
Als hotels de la seva propietat que Hesperia gestiona en franquícia sota marques com Hyatt Regency, Grand Hyatt, Dreams Resorts & Spa o Secrets Resorts & Spas, se sumeixin dos que són de "pura gestió". Es tracta dels establiments que són propietat del banc suís Pictet i que Hesperia gestiona sota les marques Hyatt Regency Residencies (Madrid) i Novotel (València), que obrirà les seves portes al febrer.
Hesperia considera que gestionar sota marques internacionals com les de Hyatt és una estratègia que ajuda en grans complexos vacacionals i a principals ciutats com Barcelona o Madrid, mentre que a València, va creure que Novotel era més adequada. En això moments, Hesperia no té plans per passar a operar alguns més dels seus actius en franquícia sota marques internacionals perquè creu que no aporten massa en ciutats secundàries com la Corunya o Bilbao, encara que potser a Palma de Mallorca pogués tenir sentit, ha precisat.
Alcaraz ha detallat que el grup fa els seus plans estratègics anualment i analitza aquesta possibilitat, però aquest any no hi haurà res en aquest sentit i tampoc no preveu noves incorporacions. La companyia "sempre està disposada a gestionar", però no a comprar a preus que hi ha actualment al mercat. El que se'n va anar de compres durant la covid va encertar perquè ara "és tot molt car", ha apuntat.
Madrid pot duplicar encara la seva oferta de luxe
No obstant això, ha reconegut que el grup està pendent que pogués aparèixer alguna oportunitat a les Balears o Madrid, on "ens agradaria estar present amb marca pròpia perquè ja tenim dos establiments amb marca internacional a la capital d'Espanya". Malgrat que Madrid ha crescut molt en els últims anys en hotels de cinc estrelles, segons el seu parer, "pot encara duplicar perfectament la seva oferta de luxe".
Espanya "ha de continuar apostant per la categoria de cinc estrelles i deixa de vendre's a 100 euros, això no és sostenible", ha defensat. També veu sentit en ampliar la presència en destinacions com les Balears, les Canàries o Sevilla, on no veuria malament un segon hotel, o entrar a Marbella. Fora d'Espanya, Hesperia opera un hotel a Andorra i encara que li interessarien ciutats com per exemple Lisboa, veu molt complicat expandir-se internacionalment.
"No pots sortir fora per agafar un hotelito a Londres, has de sortir fora per agafar una operació corporativa, associar-te amb algú o adquirir una operadora, però no comprar una unitat hotelera. Això és absurd i porta mals de cap", ha conclòs.