Heura comercialitzarà productes més enllà de la carn i el peix vegetal. L'empresa catalana, fundada fa sis anys, està immersa en un pla de creixement i entre els seus objectius hi ha el fet d'implementar tecnologia "nova i inventiva" per fer embotits, formatges i pasta, entre altres productes. "Quan parlem de construcció d'un negoci d'alimentació d'impacte positiu pensem més enllà de la carn i el peix, pensem a transformar altres aliments perquè formin part de la transició proteica", assegura Marc Coloma, un dels fundadors de la companyia, a ON ECONOMIA.

L'emprenedor indica que la pasta, malgrat no ser d'origen animal, compta amb una elevada quantitat de carbohidrats simples i des de la firma volen emprendre un camí a llarg termini per crear aliments amb elevat contingut en proteïna i fibra. "Els carbohidrats simples no satisfan, mengem un 40% més de carbohidrats dels recomanats i això és un problema", afegeix Coloma a aquest mitjà. "La finalitat d'Heura és seguir en alimentació, però podrem transformar altres aliments no animals perquè formin part de la transició proteica, aconseguint productes amb menys greixos saturats i amb més nutrients."

Heura i el desenvolupament de nova tecnologia

En aquest sentit, recentment, el negoci ha desenvolupat una nova tecnologia amb l'objectiu de generar un valor nutricional al sector planted-based, amb productes baixos en greixos i sense additius alimentaris o números E. "Aquesta tecnologia dona resposta als principals desafiaments pendents de la indústria plant-based en categories com embotits, talls sencers (carns i peixos) i productes lactis".

Coloma afirma que, amb la nova patent, podran generar un rang "enorme" de noves textures per aplicar cada categoria sense la necessitat d'utilitzar additius. "Des dels inicis de l'empresa que utilitzàvem diferents tecnologies per reduir els additius, però ara hem desenvolupat una patent que ens permetrà entrar en segments que fins ara no estàvem presents", apunta l'empresari, que afegeix que amb aquesta tecnologia disruptiva "podem continuar fent passos a la nostra aventura de ser campions europeus". Abans que arribi la pasta traureu algun producte? "El primer seran els embotits i arribaran a finals d'any. La pasta i el formatge vindran més endavant, és un projecte a mitjà termini", confirma.

L'empresa aspira a ser rendible aquest any a Espanya

Més enllà de la patent, la tecnologia disruptiva i els nous productes, l'empresa té l'objectiu d'assolir la rendibilitat aquest any a Espanya i en l'àmbit global el 2025. El 2021, la companyia va fer un crowdfunding perquè la comunitat d'Heura entrés en el negoci. "Tenim una comunitat molt rellevant i des del principi enteníem que, si volíem fer una transició proteica, era important deixar formar part els usuaris d'aquest camí, no només als inversors institucionals", explica Coloma. "Aquesta creiem que serà l'última ronda abans d'assolir la rendibilitat a Espanya. Ja no només validem, escalem i traccionem, sinó que ara anem a buscar l'optimització i anem a la recerca de la rendibilitat", defensa.

"El mínim per invertir són 20 euros, tenim un públic molt jove i volíem que formessin part del grup. La primera vegada que vam fer un finançament col·lectiu vam haver de canviar els estatuts per poder fraccionar les accions i assolir així el tiquet mínim de vint euros. Era el que volíem, que qualsevol tingués la possibilitat d'invertir a l'empresa". 

Respecte a la facturació, el negoci va tancar l'any passat amb més de 31 milions d'euros i per a aquest 2023 esperen "continuar creixent a més de doble dígit".

Amb 160 empleats, la firma disposa de dotze productes al mercat i ven a més de vint països. "La nostra visió és capitanejar i construir un sistema alimentari d'impacte positiu, accelerar la transició proteica i liderar la transformació a Europa el 2028", aspira Coloma.

Marc Coloma i Bernat Añaños, fundadors d'Heura | Cedida

Impacte de la inflació

Respecte a la inflació, l'emprenedor argumenta que els ha impactat "molt". "Fins al moment Heura no havia fet cap pujada de preus, però amb la inflació alguns productes sí que han vist repercutit el seu cost". De fet, aclareix que el màxim que s'ha pujat han estat 50 cèntims. "Si volem fer una transició proteica, no només es tracta de generar productes d'alta qualitat, sinó també amb preus que et permetin comprar-los cada dia. Estem treballant per desenvolupar tecnologies que ens permetin fer molt més accessible el preu de compra dels nostres productes, però encara estem en fase de desenvolupament i no serà una cosa que puguem fer encara a curt termini". Quan arribarà? "El nostre somni és arribar a la paritat amb l'animal o fins i tot ser més econòmics en uns cinc anys", assenyala.

On produïu? "La producció es duu a terme a Espanya, però recentment hem començat a desenvolupar un hub industrial al centre d'Europa". Segons Coloma, la finalitat és que "l'empremta de CO₂ sigui més reduïda". "La majoria de les vendes passen a Ibèria, però ja estem desenvolupant acords industrials al centre d'Europa".

Heura a llarg termini

Heura va començar amb productes congelats, posteriorment va migrar cap als refrigerats perquè és on hi havia "la majoria del consum" i ara el congelat ha permès a la firma crear formats més grans i accessibles. "El nostre repte és que la gent ens trobi on compra". La base d'Heura és de soja i pèsols, però en un futur esperen que la matriu proteica estigui formada per "més fonts".

Com s'imagina Heura a llarg termini? "Espero que estiguem liderant la categoria a escala europea, amb nous productes i amb un preu competitiu al mercat". "Ens veiem com una empresa que, a més, pugui catalitzar tota la indústria alimentària, aportant la seva tecnologia per generar un impacte positiu més gran, liderant a Europa i llicenciant i patentant la tecnologia que creem", acaba Coloma.