Heura creix en innovació. L'empresa barcelonina de carn 100% vegetal compta amb 14 productes al mercat i l'any vinent té previst llançar "tres innovacions més". Així ho explica el cofundador i CEO de la companyia, Marc Coloma, que afegeix que més enllà de potenciar la creació de nous productes, ara el que volen és registrar noves patents i créixer en el segment empresarial (B2B). De fet, ara tenen registrades dues patents i en els pròxims nou mesos en sumaran sis més. "Nosaltres no patentem productes, patentem les tecnologies que ens permeten millorar els processos existents", argumenta l'emprenedor. 

Així, des de l'empresa estan diversificant el model de negoci cap al mercat empresarial a través de models de col·laboració. "Nosaltres no comercialitzem pasta, però tenim una tecnologia que ens permet fer-la", explica Coloma, que agrega que el que busquen és arribar a acords per portar al mercat aquestes tecnologies perquè altres companyies les facin servir. "D'aquesta manera, el nostre model de negoci també està evolucionant perquè ja no només fem innovació amb els productes finals que venem, com podria ser amb l'hamburguesa vegetal, sinó que també estem fent tecnologies que seran portades a la indústria alimentària". Amb tot, Heura tindrà dos vessants: la dels productes i la de llicències alimentàries i patents. "Amb aquesta branca empresarial volem crear aliances amb grans companyies perquè també puguin implementar la nostra tecnologia a qualsevol part del món". 

Expansió d'Heura

Pel que fa a l'expansió, la idea de Coloma és poder créixer amb la venda de productes al sud d'Europa, especialment a Espanya, França, Itàlia i Portugal i escalar l'altra línia de negoci des dels Estats Units fins al Japó. "El principal problema que tenim és la capacitat econòmica i de recursos, però aquestes tecnologies ens permeten tenir solucions a categories que ara nosaltres no operem i arribar a un públic més gran".

Tot i que aquesta branca empresarial encara és molt incipient, preveuen que en tres anys sigui una realitat i comenci a estar operativa. "Som pioners a generar nova ciència per aplicar proteïna vegetal allà on no s'espera i preveiem tancar acords amb empreses de tot el món".

Marc Coloma, CEO d'Heura / Foto: Montse Giralt

Ajustament de les expectatives

L'any 2023, les expectatives de creixement de la indústria alimentària es van alentir per l'impacte de les matèries primeres, el repunt del cost de l'energia i per la caiguda de la inversió. Davant d'aquesta situació, Heura es va veure obligada a reduir la plantilla. En un primer moment van fer un ERO del 9%, però després en van haver d'aplicar un altre a un 10% més dels treballadors. "La mesura va formar part d'un canvi de model d'hipercreixement a un creixement sostenible, de consolidació i de rendibilitat". En aquell moment, des d'Heura van haver d'ajustar les expectatives d'expansió. "Si bé preveiem liderar la categoria a Europa en un temps concret, ara anem amb uns tempos més espaiats". 

A banda, va ser en aquell moment quan van decidir fer el canvi de rumb i afegir la part d'empreses dins d'Heura. "Abans volíem fer les coses nosaltres sols, i ara hem vist que compartint la nostra tecnologia podem tenir un impacte major més enllà dels països on operem". "Si ara ens passés el que ens va passar estaríem més preparats, perquè hem treballat en la nostra cadena de subministrament i en la seva eficiència. Ara seríem més resilients davant d'una situació com la del 2023", defensa Coloma. 

Heura va tancar el 2023 amb una facturació de 38,3 milions d'euros i Ebitda positiu a Espanya. Pel que fa a la resta de països, Coloma augura arribar al break even a partir del tercer trimestre de l'any vinent. Actualment, l'empresa té un centenar de treballadors i el 25% d'ells es dediquen a l'R+D. La major part de la producció és estatal i l'emprenedor assenyala que el focus i els recursos estan posats en el sud d'Europa. 

Poc suport de les administracions públiques

"Heura va néixer el 2017 amb una idea i missió molt clara, però hi ha hagut un viatge i hem crescut molt de pressa. Volíem contribuir a crear un sistema alimentari d'impacte positiu i ho estem aconseguint, però la indústria alimentària s'ha fet gran i requereix una transició de la mateixa forma", apunta Coloma. 

Tot i això, Coloma critica que l'aposta de les administracions passa per sectors com el de les renovables o l'automoció i que el suport que reben és privat. "Crec que hi ha un desconeixement respecte a l'impacte que pot tenir aquesta indústria i com pot ajudar tant a la salut pública com a reduir les emissions que tenim com a país". De fet, recorda que una hamburguesa d'Heura emet un 94% menys de CO₂ que una hamburguesa de carn animal. "Parlem de crisi climàtica, de desforestació, d'extinció d'espècies o de contaminació... l'alimentació és la primera indústria responsable de tot i cal posar-hi fre", exposa l'activista.  Finalment, apunta que Heura és com una "gran navalla suïssa" que des d'un sol producte "poden solucionar grans reptes", per la qual cosa reclamen més interès per part dels diferents governs.