El conseller delegat de la GSMA, John Hoffman, ha reivindicat aquest dissabte l'aliança "única" que ha forjat la GSMA amb la ciutat de Barcelona gràcies al MWC i s'ha mostrat "orgullós" del llegat que està deixant l'esdeveniment de tecnologia mòbil més gran del món a la capital catalana.
Hoffman ha repassat aquest dissabte els vincles de la GSMA, l'associació d'operadors mòbils que organitza el MWC, amb Barcelona i amb la fundació MWCapital Barcelona en un diàleg entre el conseller delegat de la GSMA i el director general d'aquesta fundació, Francesc Fajula, al mirador de torre Glòries.
L'acte ha servit per fer balanç de la relació entre la GSMA i la capital catalana i per repassar quines raons van portar la patronal dels operadors mòbils a decantar-se per Barcelona per situar aquest esdeveniment l'any 2006.
Hoffman ha explicat que la GSMA, com organitzadora d'esdeveniments, s'encarrega de buscar recintes i de tractar amb hotelers per poder muntar les seves activitats, però que en el cas de Barcelona ha segellat una "associació molt única", ja que ha aconseguit conformar una aliança "público-privada" en la qual participen totes les administracions, la comunitat empresarial, forces de seguretat, hotelers, els sistemes de transport i fins i tot els restaurants.
"Tot treballa a l'uníson", ha ressaltat el directiu, que ha recordat que quan el recinte de Gran Via de L'Hospitalet tanca les seves portes després de cada jornada del MWC les relacions entre els congressistes es mantenen en altres parts de la ciutat. "Venim aquí a fer negocis i ho fem a tota hora. (...) Tot aquest ecosistema fa que el MWC sigui reeixit", ha resumit.
El debat sobre el model de ciutat
Durant la conversa amb Fajula, Hoffman ha abordat un debat recurrent de la capital catalana, el de la seva massificació i la seva capacitat per continuar o no atraient visitants i esdeveniments.
El directiu de la GSMA ha explicat que és una decisió que competeix a la ciutat, que afronta el repte de decidir si opta per ser una ciutat petita sense perdre essència o una de més grandària amb tot el que això comporta.
Existeix l'opció de ser "molt hospitalari" i lluitar per captar noves oportunitats o, per contra, la de mostrar-se més distant o relaxat davant oportunitats de creixement, i l'equilibri en aquest debat és difícil d'aconseguir, ha comentat Hoffman.
Com exemple, ha explicat que després de la multitudinària edició del MWC de 2019 i abans de l'arribada de l'edició de 2020 a la capital catalana va haver-hi veus crítiques amb el volum de visitants o de trànsit de la ciutat, i que després, quan va arribar la pandèmia de la covid-19 i el MWC d'aquell any va haver de cancel·lar-se, es van sentir en canvi crítiques per la cancel·lació de l'esdeveniment.
En nom de la GSMA, ha deixat clar que el MWC, com a hoste de la ciutat, ha tractat sempre de ser "molt respectuós" amb les necessitats de la ciutat i amb els seus habitants.
Ingredients per a triomfar
Respecte a la incidència que ha tingut el MWC sobre la ciutat i sobre la seva capacitat de ser una referència tecnològica global, Hoffman ha apuntat que la GSMA, de la mà de la MWCapital, ha creat "un jardí" els fruits del qual ja s'estan començant a veure, però ha afegit que encara falta temps perquè la ciutat desenvolupi tot el seu potencial tecnològic.
En qualsevol cas, ha opinat que la capital catalana té els "ingredients" necessaris per triomfar.
De la seva banda, Fajula ha agraït a la GSMA i al MWC la seva col·laboració amb Barcelona i ha destacat la col·laboració entre totes les parts per "maximitzar" l'impacte del MWC a la ciutat durant tot l'any.
Deixar un llegat
Fent balanç de la transformació de Barcelona en les últimes dècades, Hoffman ha recordat que va visitar Barcelona l'any 1992, pels Jocs Olímpics, que després va venir de vacances i que quan la GSMA buscava una nova ubicació per al seu congrés de telefonia, aleshores celebrat a Cannes (França), es va decantar per Barcelona -entre un total de set localitzacions- per l'oferta d'aliança público-privada que oferia, entre altres atractius.
"Volíem deixar un llegat. No solament celebrar un congrés que durés una setmana, sinó una associació completa", ha assegurat Hoffman, que ha apuntat que en aquells dies el sud d'Europa no era cap referent en tecnologia i que a Espanya la fallida d'una empresa suposava portar a l'ostracisme un emprenedor.
Pel que fa a l'edició d'aquest any, que arrenca dilluns, Hoffman ha reiterat que la GSMA espera més de 80.000 visitants i un impacte econòmic d'uns 350 milions, encara que ambdues xifres podrien ser més altes, ha dit.
"Probablement estarem més a prop dels 400 milions d'impacte econòmic, però és difícil de dir-ho ara, i podríem arribar als 85.000 assistents. No ho sé. Pregunteu-m'ho dijous -el dia de la clausura del MWC-", ha dit.
D'altra banda, Hoffman ha recordat que el MWC no és ja solament un congrés de mòbils i que per aquest motiu va canviar la seva denominació fa alguns anys de Mobile World Congress a MWC.
Actualment la mobilitat segueix estant al centre de l'esdeveniment, el congrés ja reflecteix com la transformació digital està impactant en tots els sectors i com la tecnologia està transformant el món, de manera que el telèfon mòbil és una eina més, ha argumentat.