Honda i Nissan han trencat formalment aquest dijous les negociacions per a una possible fusió que van iniciar al desembre segons han confirmat els seus directius als mitjans japonesos. Les diferències sobre la propietat i el control del nou grup, així com sobre el pla de reestructuració de Nissan han liquidat la possibilitat d'un acord.
Els consells d'administració de les dues empreses han pres aquest dijous la decisió d'abandonar la negociació, segons han informat el diari Nikkei i la televisió TBS, abans que els seus principals directius compareguessin davant dels mitjans per confirmar la ruptura. En realitat, la seva decisió no ha sorprès perquè ja havien avançat les seves intencions, però aquest dijous ho han confirmat.
Honda i Nissan són el segon i el tercer fabricant d'automòbils del Japó, per darrere del gegant Toyota. En cas d'haver arribat a un acord, haurien format el tercer grup automobilístic mundial. Segons les dades de Statista, la fallida operació hauria creat el tercer grup automobilístic amb una facturació conjunta de 229.000 milions de dòlars després de l'alemanya Volkswagen, a la qual pertany el grup Seat, que el 2023 va generar unes vendes de 350.000 milions de dòlars i de Toyota, amb 312.000 milions. Hauria estat la resposta del sector japonès a l'expansió de les empreses xineses al mercat. Aquell any, Honda va ocupar la vuitena posició en el rànquing de productors d'automòbils, amb una facturació de 114.300 milions de dòlars, i Nissan, la dotzena segona, amb 87.700 milions.
Les diferències sobre l'estructura de la propietat del nou grup han impossibilitat les negociacions. Honda pretenia convertir Nissan en la seva subsidiària, però la junta directiva d'aquesta última s'ha oposat. A més, Honda estava descontenta amb la marxa del pla de reestructuració de Nissan, que preveu una retallada del 20% de la producció mundial i l'acomiadament de 9.000 treballadors.
Honda va informar aquest dijous que va guanyar 805.263 milions de iens (5.025 milions d'euros) entre abril i desembre de l'any passat, un 7,99% menys en termes interanuals, a causa de l'empitjorament del seu negoci a la Xina. El benefici operatiu del segon fabricant de vehicles japonès més important en aquell període, els primers nou mesos del seu exercici fiscal, va ascendir a 1,13 bilions de iens (7.107 milions d'euros), un 5,57% més que l'any anterior, segons el seu informe financer al qual ha tingut accés Efe. La facturació de la firma nipona del motor es va incrementar un 8,14% fins als 16,32 bilions de iens (101.836 milions d'euros).
Nissan va sortir del grup Renault al setembre de 2023, quan l'automobilística francesa i les japoneses Nissan i Mitsubishi abandonen la seva plataforma conjunta de compres i pacten la llibertat de cada marca per decidir els seus proveïdors. Així es va donar el tret de gràcia a una tensa relació franconipona des que Renault aconseguís la majoria del capital de la japonesa, fet que va permetre llavors la seva supervivència. Al seu torn, Nissan va prendre part de l'accionariat de Renault, amb l'acompanyament de Mitsubishi.