Hostesses i assistents de vol, organitzats en grups de Telegram de més de 1.000 persones, exigeixen a Iberia millores d'uns sous base que no arriben a 600 euros i que, sospiten, podria incomplir la llei. Segons nòmines a què ha tingut accés ON ECONOMIA, els treballadors arriben i superen el Salari Mínim Interprofessional només gràcies a les dietes corresponents als viatges, però es queden lluny quan estan de baixa o de vacances.

"No em puc pagar el lloguer d'un habitatge amb les dietes", resumeix indignada una de les afectades, amb 20 anys d'experiència en aerolínies i que se sent "enganyada" per l'empresa, que no va voler parlar del sou en l'etapa de formació i remetia els treballadors al conveni del Butlletí Oficial de l'Estat.

Nòmina sense dietes

L'esmentat conveni de tripulants de cabina de passatgers (TCP) de 2023, en efecte, mostra sous base de 556,48 euros de cara a 2023 i una revalorització de l'IPC que l'eleva a 569,68 aquest 2024, que es complementa amb plus variables per hores de vol, per hores atípiques i per hores de vol addicionals, entre altres. Les dietes es pagaven llavors a 23,11 euros en vols nacionals i entre 30,24 i 47,25 dòlars en vols estrangers, segons el país. Fonts dels treballadors aclareixen que aquesta xifra s'ha unificat ara a 86 dòlars per dia, però un dia es poden arribar a fer tres vols nacionals o internacionals de curta distància i aquesta xifra està pensada per al menjar.

La situació s'agreuja en tres supòsits: de vacances o de baixa, quan no hi ha dietes i, per tant, el que cobren els treballadors i la base de cotització per a la Seguretat Social queda reduït als 569 euros, i durant el primer mes de contracte, ja que les dietes es paguen a mes vençut. En els grups de Telegram on s'organitzen hi ha més de 1.000 persones, la majoria d'ells tripulants de vol, que en tota Iberia són 4.046, amb un 68,31% (2.764) dones. Els membres del grup debaten sobre si acudir a advocats laboralistes per denunciar a l'empresa si la via negociadora no fa efecte.

Nòmina amb dietes.

Segons la nòmina a què ha tingut accés ON ECONOMIA, una treballadora que prefereix mantenir l'anonimat va cobrar en el seu primer mes de treball, aquest mateix any, 569 euros i, al mes següent, 1.912 euros nets, perquè les dietes es paguen el mes posterior. D'aquests, 1.328 euros corresponien a les dietes. O sigui, que sense les dietes no hauria arribat ni de bon tros al salari mínim, però les dietes contemplen una quantia necessària per pagar el menjar durant els viatges.

Postura de Treball

Fonts del ministeri de Treball aclareixen que "un salari pot arribar al mínim interprofessional amb la suma d'un sou base i uns plus, però el que no pot estar inclòs són les dietes, perquè són un complement a part." En aquest mateix sentit, es manifesten fonts judicials expertes en l'àmbit laboral, que a més alerten que és "il·legal" cobrar durant les vacances una quantia per sota de l'SMI. L'excepció podria arribar a través del fet que l'SMI es calcula en còmputs anuals, per la qual cosa, si es compensa amb altres mesos, en alguns es pot cobrar menys. En qualsevol cas, aquestes mateixes fonts insisteixen que els complements a partir dels quals s'arriba l'SMI han de ser fixos, per la qual cosa Iberia podria estar incorrent en una il·legalitat.

El 2022, el sindicat USO de tripulants de cabina de Iberia Express va convocar una vaga per demanar millores salarials en la negociació de conveni, però Comissions Obreres es va desmarcar de l'aturada. Amb unes millores d'entre el 9 i el 13,55% i una revalorització del salari d'acord amb l'IPC, el comitè d'empresa va firmar la pau amb Iberia, per la qual cosa els tripulants ara organitzats en grups de Telegram acusen els sindicats de "complicitat" amb la situació actual.

Exigeixen que el salari base assoleixi almenys el salari mínim per normalitzar la retribució i que s'augmenti el mínim d'hores de vol garantides, que actualment són 70.

El 2022, coincidint amb vagues també d'Easyjet i Ryanair per motius similars, el llavors senador de Compromís Carles Mulet va preguntar expressament al Ministeri de Treball per tripulants d'aquestes empreses que "no arriben al salari mínim" en mesos de vacances i va qüestionar el motiu pel qual el govern espanyol no fixava un salari base almenys equiparable a l'SMI.

La resposta de l'Executiu, poc explicativa, s'emparava amb el sigil per no informar de les inspeccions i sancions obertes a aquestes companyies, si bé precisava que entre 2020 i 2022 s'havien donat 1.811 actuacions en el transport aeri de passatgers amb 178 infraccions imposades, encara que no detallava sobre quins aspectes eren les intervencions.

Quant als salaris, el Ministeri deixava clar que "no tenen la condició de salari" plus com "les despeses realitzades com a conseqüència de la seva activitat laboral", per la qual cosa tècnicament i segons la cita del Ministeri, Iberia no està pagant el Salari Mínim Interprofessional.