Els tripulants de cabina de passatgers (TCP) de Iberia tenen un dels pitjors convenis del sector i en moltes ocasions ni tan sols arriben al Salari Mínim Interprofessional. Hores de vol a 3 euros, un sou base de 569 que fa que aquesta pot ser la remuneració en un mes de vacances o de baixa i una compensació per arribar al Salari Mínim Interprofessional que tan sols es cobra l'any després són algunes de les condicions que encenen gairebé 1.200 hostesses i assistents de vol organitzats en un grup de Telegram per abordar una estratègia que els faci millorar les condicions.

Encara que hi ha qui parla d'una vaga i s'estudia també el contacte amb advocats, els portaveus de Stavla, el sindicat majoritari que va guanyar les eleccions sindicals en Iberia el 2023, es mostra confiat que arribaran a un acord amb l'empresa, que s'ha convertit durant el segon trimestre d'aquest any en l'aerolínia europea amb més beneficis sobre ingressos amb un marge del 15,3%. "Amb els pilots han arribat fa poc a un acord. Esperem que amb nosaltres també", comenten.

El 2022, els sindicats per llavors majoritaris van firmar un conveni que millorava els salaris, però deixava encara la base molt per sota de l'SMI, en 569 euros. Perquè es garantís que cada mes s'arriba al Salari Mínim Interprofessional, es va pactar una clàusula d'arrossegament que, l'any posterior, compensava les quanties d'aquells mesos en què entre el salari base i els complements no s'hagués assolit el Salari Mínim Interprofessional.

"Treballem tot l'any a jornada completa i esperem l'any següent per arribar a l'SMI", lamenten les veus sindicals, que expliquen que "molts tripulants no poden accedir a préstecs ni per comprar-se un cotxe" per la baixa base salarial que perceben. "Estem bloquejats en la nostra vida personal. No podem demanar una hipoteca", afegeixen. El sou base de 569 euros es complementa amb un complement fix de 70 hores de vol mensuals, però aquestes es paguen a 3,01 euros. Si sumem el salari base al complement per hores de vol, dona com a resultat que l'hora es paga a uns 11 euros l'hora.

La situació s'agreuja durant vacances, baixes laborals o durant el primer mes de feina, ja que els complements es cobren durant el mes posterior. En aquests supòsits, la nòmina pot ser de poc més de 500 euros. "Si ens posem malalts, no arribem a cobrar l'SMI aquell mes, fins a l'any següent res. La gent ve a volar amb febre perquè no es pot permetre una baixa. L'absentisme laboral és gairebé inexistent", abunden fonts sindicals.

nominaiberi3
Nòmina.

En una nòmina a les que ha tingut accés ON ECONOMIA, el tripulant cobra 972 euros, corresponents a 569 euros de sou base, dels que es dedueix 225 per arribar a 364 de nets, sumats a 608 euros per dietes, despeses de transport i primes de viatge del mes anterior. En comptar amb uns dies de vacances i un curs, ni tan sols amb les dietes no assoleix l'SMI.

nominaiberia2
nominaiberia2

Les xifres fins ara exposades corresponen a l'escala més baixa dels diversos nivells de TCP en funció de l'antiguitat, el nivell 12, però només a partir del nivell 8 es comença a sumar amb les hores mínimes garantides i el sou base un total proper o superior al Salari Mínim. I per arribar al nivell 8, és necessari sumar 16 anys d'antiguitat. O sigui, que en moltes ocasions per arribar a l'SMI amb el sou base i els complements fixos, és necessari estar 16 anys en l'empresa.

Si la nòmina mensual moltes vegades reflecteix sous per sobre del Salari Mínim és per les dietes, el plus de transport i les comissions de vendes a bord, però les dues primeres no són considerades salari, ja que són complements que han de ser destinats a despeses indispensables i bàsics, mentre que l'últim concepte, les comissions, és variable i depèn de les vendes que es completin.

Per tot això, la principal reivindicació dels i les tripulants organitzats en el grup de Telegram és que el salari base assoleixi l'SMI, com de fet succeeix en companyies baix cost, de manera que no siguin necessàries compensacions posteriors i que la cotització en vacances i durant les baixes no penalitzi el treballador.

Hi ha també decepció entre el personal organitzat en el grup amb els sindicats que van firmar el conveni, si bé hi ha qui entén "que van creure que la clàusula d'arrossegament era un avenç important", apunten veus sindicals de Stavla que sí que es va oposar al nou conveni i després va guanyar les eleccions. Existeix fins i tot un compte d'Instagram que penja cançons de reggaeton i de pop crítiques amb els sindicats majoritaris i amb les condicions del sector.

Una vegada aconsegueixin aquest sou per conveni sense necessitat de complements, els tripulants tenen altres assignatures pendents: els hotels als quals van són pitjors que els dels pilots, que poden elegir, com de malament que es paguen les hores de vol o les hores de treball fins a arribar al vol (encara més mal pagades) i una altra sèrie de condicions. Però, ara per ara, la prioritat és el salari. "Pràcticament, la meitat del que cobrem són dietes", denúncia u dels membres del grup, "i hauríem de poder permetre'ns sortir a sopar en nostres pernoctes i no viure com miserables dels esmorzars", completa.