Les grans hoteleres com Meliá, Barceló o NH asseguren que els resultats de la temporada d'estiu són positius i superen o almenys igualen els de l'any passat, que va comptar amb un altíssim nivell de demanda turística per l'efecte 'xampany', en ser el primer sense restriccions per viatjar des de la pandèmia.
Meliá Hotels International ha assenyalat EFE que als seus establiments vacacionals a Espanya -Balears, Canàries i costes peninsulars- es manté la tendència positiva i les previsions anunciades en la presentació dels resultats de la primera meitat de l'any el juliol passat, que apuntaven a una bona evolució de les reserves en el tercer trimestre.
Les esmentades previsions s'estan complint, ja que les reserves no només superen, com va anunciar llavors la companyia, entorn d'un 30% les del mateix període de 2019 en termes monetaris, sinó que fins i tot milloren en un dígit alt les registrades per al tercer trimestre de l'any passat.
Així mateix, es confirmen les tendències apuntades quant a la recuperació del 'mix' de mercats emissors, destacant molt especialment el britànic i el nord-americà. A més de recuperar les vendes anticipades, el grup hoteler mallorquí està tenint "un comportament molt positiu" de les d'últim minut, de nou sobretot des del Regne Unit.
Creix la demanda de luxe
D'altra banda, la nacionalitat amb més increment i aportació de tarifa és la nord-americana que és especialment positiva per als seus hotels de les Balears 'luxury' i el nou Zel Mallorca. En general, també es reafirma la demanda més gran d'hotels de luxe i habitacions superiors, ha agregat la companyia.
I aquesta demanda, juntament amb la pujada de la tarifa mitjana sobretot en l'esmentat segment, estan ajudant que les tres zones citades "millorin resultats d'anys anteriors, amb una ocupació que continua millorant, però que manté encara un recorregut de millora", d'acord amb Meliá.
En la mateixa línia, Barceló Hotel Group ha dit a EFE que els seus resultats de la temporada d'estiu són positius, gràcies a la venda anticipada que va aconseguir la companyia tant al mercat nacional com als principals països emissors internacionals, especialment al Regne Unit.
Quan falta tancar el mes d'agost, el grup està un 25% per sobre de l'any passat en ingressos, destacant "el molt bon comportament" dels seus hotels a les Balears, Catalunya, Llevant i nord d'Espanya, on s'ha assolit, el 90% d'ocupació.
Barceló ha detallat que, encara que a començaments de la temporada hi va haver un cert alentiment de la venda, de manera especial al mercat nacional, finalment es va produir una reactivació de la demanda d'última hora no només per les altes temperatures, sinó també perquè la gent tenia moltes ganes de sortir de vacances.
Quant a les tarifes, l'hotelera ha recordat que ha augmentat els preus "moderadament" respecto el 2022 i ho ha fet no només a causa de l'increment de la inflació i els costos energètics, sinó a "la important inversió que ha realitzat en els últims dos anys en el reposicionament de diversos hotels a Espanya".
També NH Hotel Group ha indicat a EFE que el comportament de les diferents destinacions a Espanya (principalment de costa) "continua sent positiu" aquest estiu.
Millor al juliol que a l'agost
Si bé els resultats al juliol són millors que l'agost en comparació amb l'any anterior, ambdós mesos experimenten un creixement de doble dígit, del 19%, davant 2019, abans de la pandèmia, ha puntualitzat.
Segons NH, el mes de juliol es va veure afavorit per esdeveniments internacionals, tant de caràcter de negoci com de lleure, en ciutats com Madrid (Orgull Gai i MadCool) i Barcelona (Congrés Mundial de Parkinson i concert de Harry Styles) a Barcelona, així com a Sant Sebastià (Tour de França i Donosti Cup), Pamplona (Santfermins) o Vitòria, entre altres.
"Això va permetre tancar còmodament per sobre de l'any passat, gràcies al fort comportament de destinacions com Barcelona, Màlaga, València, Sant Sebastià, A Corunya o Alacant, entre altres, tant en ocupació com en preu", ha detallat NH.
Per a l'agost, les dades són també d'un creixement de doble dígit davant 2019, però si es compara amb l'exercici passat, destins com Barcelona o Santiago de Compostel·la "llancen en falta" esdeveniments d'aquell mes de 2022.
Malgrat això, la companyia destaca "la bona marxa d'altres zones (cornisa cantàbrica, Corunya, Andalusia, València o fins i tot Madrid) que esmorteeix aquesta caiguda, aconseguint igualar els resultats a tancament de 2022."
Respecte als mercats emissors, el nacional suposa pràcticament el 55% de les nits que ven la cadena, percentatge que, no obstant això, és més baix que el de 2019 o 2022, de manera que cedeix pes a altres països com els Estats Units, que assoleix un 10% de quota, seguit del Regne Unit, França i Mèxic, creixent tots a doble dígit.