Els hotelers comencen a notar l'efecte de la inflació a les butxaques. El preu mitjà d'una nit d'hotel es va disparar el 2022 i ha tornat a pujar amb força aquest 2023, però els turistes -espanyols i estrangers- ja no estan disposats a continuar pagant preus desorbitats. El president de CEHAT, la patronal hotelera, assegura que l'ocupació en Setmana Santa ha estat molt alta i fins i tot ha superat les previsions del sector en els dies festius, de dijous a diumenge, però adverteix, "es veu un cert topall en el volum de compra, en la capacitat adquisitiva," apunta Jorge Marichal.

Des de la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics, que agrupa i representa al sector alojativo, incloent a hotels, apartaments turístics, càmpings, resorts o balnearis i altres modalitats, es mostren "contents" amb les dades de Setmana Santa. L'ocupació ha estat molt alta en tota la geografia espanyola atesa la varietat de productes que ofereix el país, expliquen.

Per exemple, hi ha hagut una alta demanda als càmpings i també a les Illes Canàries, coincidint amb el final de la temporada d'hivern, la qual cosa ha portat a ocupacions per sobre del 95%. En els primers dies de Setmana Santa (els que no són festius) l'ocupació ha estat molt menor, del 65%-70% en la majoria de destins espanyoles. Però dijous, divendres, dissabte i diumenge s'ha millorat la previsió que hi havia, i s'han assolit ocupacions per sobre del 90% a tot Espanya.

Els productes de neu o muntanya, després de les últimes nevades, també han tingut molt bona ocupació, afegeix Marichal. Les xifres d'entre el 60% i el 80% dels primers dies van superar el 90% durant els dies festius. "Hem d'estar contents", destaca el president de la patronal. "Les previsions són molt positives, encara que es veu un cert topall en el volum de compra, en la capacitat adquisitiva, la inflació està afectant ja a la butxaca dels consumidors i al compte de resultats dels hotels", adverteix.

El president de CEHAT assegura que els resultats de les hoteleres són "bons" en l'aspecte comercial (en ocupació) però no ho són tant en beneficis. "Ens queda una bona tirada per arribar als resultats de 2019, però la tendència és positiva". Un recent informe publicat per aquesta patronal hotelera i la consultora PwC revelava que l'ADR (el preu mitjà diari de les habitacions ocupades) va assolir els 100 euros el febrer, quatre mesos de l'estiu.

L'ADR no sol estar en 100 euros fins a la temporada alta, en concret entre juny i octubre, coincidint amb les vacances d'estiu, així va passar el 2019 i també 2022. Però entre gener i febrer de 2023 (temporada baixa a Espanya), els preus hotelers tornaven a pujar un 18% segons les seves dades. Ja el 2022 les tarifes d'una nit d'hotel van anar, de mitja, un 19% més cares que abans de la pandèmia.

La situació podria ara fer un gir i CEHAT fa un avís a navegants, els consumidors ja no poden continuar pagant aquests preus. L'estalvi de la pandèmia es dilueix i la inflació, que ha portat pujades de preus a tots els productes, fa que les famílies tinguin ara menys poder adquisitiu.