La batalla de les hoteleres contra Booking continua. El seu objectiu és acabar amb la clàusula de paritat que els imposa la companyia per poder oferir les seves habitacions a la plataforma. L'esmentada clàusula no els permet vendre habitacions a un preu més baix que el que ofereix Booking al seu web o app si, per exemple, s'apropa un cap de setmana, tenen poca ocupació i necessiten omplir l'hotel.

Així, la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT), que representa a més de 16.000 establiments alojativos repartits per tot Espanya, ha assolit un acord de col·laboració amb CSS advocats perquè les empreses que el desitgin "puguin valorar possibles accions contra Booking".

La patronal hotelera recorda que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) va dictar sentència recentment i va declarar que les clàusules de paritat que inclou Booking als contractes que firmen les empreses hoteleres i allotjaments turístics "infringien el Dret Europeu de la Competència". Aquestes clàusules de paritat impedeixen que les places d'allotjament que es comercialitzen al web de Booking es puguin oferir a un preu inferior en altres agències online i al propi web dels establiments.

A aquesta sentència, s'uneix la històrica sanció que la Comissió Nacional de Mercats i la Competència (CNMC) va imposar a Booking a Espanya el passat 31 de juliol, que ascendeix a 413,24 milions d'euros i l'organisme justifica en l'"abús de posició de domini" que ha tingut la plataforma durant els últims cinc anys. Una sentència que Booking ha recorregut i, per tant, no ha pagat.

La pròpia CNMC ja va advertir que les condicions comercials que imposa Booking no són equitatives perquè "impedeix als hotels d'oferir preus més barats de les seves habitacions als seus propis webs, mentre que Booking sí que es reserva la possibilitat de rebaixar el preu de l'habitació que l'hotel publica a Booking."

Per tot això, CEHAT recorda en un comunicat aquest dimecres que tant la Directiva 2014/104/UE del Parlament Europeu i del Consell de 26 de novembre de 2014, com la Llei 15/2007, de 3 de juliol, de Defensa de la Competència permeten que qualsevol persona física o jurídica que hagi patit un perjudici ocasionat per una infracció del Dret de la competència pugui reclamar a l'infractor i obtenir el seu ple rescabalament davant de la jurisdicció civil ordinària pels danys produïts per l'esmentada conducta. Es tracta d'accions que s'estan duent a terme en altres països de la Unió Europea i que igualment poden dur-se a terme a Espanya.

I en aquest context, l3ws4a patronal hotelera ha mantingut reunions amb diferents firmes i ha assolit un acord amb el despatx CCS Advocats per representar les empreses espanyoles que desitgin assessorar-se sobre la viabilitat de les seves reclamacions i dur-les a terme. CCS és un bufet que precisament està especialitzat en reclamacions per danys causats per infraccions del Dret de la Competència.