Els hotels i allotjaments turístics espanyols esperen una Setmana Santa històrica, superior a la de 2023 i també, a la de 2019. El que ha donat ales a la temporada de primavera (que s'estén de març a juny) on les reserves ja són un 14% més altes que l'any passat i superen en un 25% les de l'any abans de la Covid, dos exercicis rècord per al turisme. El sector preveu, a més, la seva facturació més gran en aquests quatre mesos per les pujades de preus, que no han frenat la demanda, encara que sí que han anticipat les reserves.
De cara a les vacances de Setmana Santa, que se celebra l'última setmana d'aquest mes de març, els viatgers han reservat amb més antelació per evitar, precisament, els alts preus i també, per no quedar-se sense habitació donada l'alta demanda. I a més, comencen a reduir-se les cancel·lacions respecte als últims anys, marcats per la incertesa de la pandèmia.
Així mateix, s'ha incrementat la demanda internacional, principalment, la de viatgers procedents d'Alemanya i el Regne Unit, els nostres principals països emissors el 2019, que no havien acabat de recuperar-se després de la crisi sanitària. Mentre ha augmentat l'interès d'italians i francesos per visitar Espanya durant aquests mesos, i continua en auge la demanda nacional.
Amb tot, la primavera del 2024 ha arrencat amb un 45% de reserves en cartera, que ja superen en un 5,7% les del 2023. L'ocupació també supera ja en un 13% la de l'any passat. "Hi ha hagut avenç en les reserves perquè les d'última hora encareixen i també, perquè les persones s'han adonat que, en molts casos, pot no haver-hi oferta en una època concreta com Setmana Santa", indicava el president de la Confederació Espanyola d'Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT), Jorge Marichal, en l'encontre on s'han avançat les previsions del sector per als propers quatre mesos.
Els hotelers reconeixen que els preus d'aquesta Setmana Santa ja són entre un 4% i un 6% més alts que l'any passat (que ja va ser rècord), encara que apuntaven, "no costa el mateix allotjar-se els primers dies de Setmana Santa, que no són festius, que els últims dies". També recordaven que aquesta pujada de preus, ha anat conforme a la inflació i que no ha frenat la demanda. De fet, aquest any es viatjaran més dies que el 2023.
"Aquest any les reserves es van repartir en més dies. Altres anys es concentraven en 3 dies, però quan la cosa va millor s'allarga fins a 8", afegia Ramón Estalella, secretari general de CEHAT. El context macroeconòmic, més favorable que anys anteriors, seria darrere d'aquest canvi, comentava José Manuel Fernández Terán, soci responsable de Transport, Logística i Turisme en PwC.
"Sembla que totes les economies creixeran, encara que sigui de forma moderada i Espanya, més que la resta. L'escalada de preus hipotecaris s'està moderant, i la previsió és que aquest 2024 comencin a baixar els tipus, el que rebaixa també la tensió econòmica dels turistes. A més, les taxes d'atur milloren i això és clau perquè la gent continuï viatjant. Així mateix, la inflació s'està moderant".
Els hotelers comentaven que les bones previsions de la temporada de primavera, en realitat són una continuació del que ha succeït en la temporada d'hivern, on ja han crescut un 15% en ingressos respecte a l'any anterior, i l'ocupació ha estat un 5% més alta, superant ambdues xifres també a les de 2019.
L'informe Smart Observatory per a la primavera de 2024 presentat per CEHAT i PwC destaca que, en un entorn macroeconòmic més estable que l'any anterior, i amb el continu canvi en els hàbits del client cap a un ús d'experiències més gran i serveis, juntament amb les dinàmiques de viatges corporatius ja més consolidades, "es dibuixa un panorama de creixent demanda".
No obstant això, no s'ha de deixar de fer atenció a la lleugera baixada de les previsions del PIB d'Espanya i a la inflació acumulada. L'esmentada inflació acumulada ha afectat notablement els costos del sector, "que ha hagut d'ajustar les seves tarifes com a resposta". Tanmateix, el sector ha aconseguit incrementar els nivells d'ocupació de 2019 del període hivernal en un 4,1% i assolir també un RevPAR real (ingressos) un 14% superiors.