La multinacional Unilever va decidir transformar la prestació de serveis legals per a la seva organització, fins ara externalitzats, per crear una estructura interna que resolgui els aspectes jurídics de tot el grup a escala mundial. Conegut empresarialment com a Powerhouse Legal, aquest departament té tres centres d'operacions a Viladecans (Barcelona), Ciutat de Mèxic i Bangalore (Índia), amb un equip de gairebé un centenar de persones que treballessin de forma coordinada. El hub de Viladecans ha iniciat la seva tasca centrant-se en la incorporació de la intel·ligència artificial (IA) perquè la multinacional guanyi en eficiència i productivitat.
La responsable global d'aquesta àrea, Kim Morgan-Verlaque, explica a ON ECONOMIA que en l'elecció de Barcelona ha estat determinant l'ecosistema i el talent "divers i qualificat" com a pol d'atracció que pot aportar tecnologia als processos legals en què està immersa la companyia a tot el món. A més, a aquesta advocada sud-africana, però formada a Anglaterra, no se li escapa que, en nivell d'honoraris, els advocats a Espanya cobren menys que a Londres. "Som una empresa global i els centres donaran servei indistintament als 166 països en els quals opera la multinacional, però des de Viladecans on tenim unes oficines pròpies podem aprofundir en la tecnologia i en els processos oberts en espanyol, portuguès o anglès, i més endavant incorporarem el francès i l'alemany", ha explicat.
El Powerhouse Legal facilitarà que tots els departaments en la funció legal es beneficiïn del suport global i serà un proveïdor de serveis administratius, anàlisi de dades, compliment de les normes, veracitat de dades en administració d'operacions legals, redacció de NDA (acords de confidencialitat), contractes i avaluació de riscos de privacitat de dades, entre altres. Les responsabilitats que tenen són, en gran manera, en un 70% del volum de treball, la formalització de contractes que té la multinacional amb proveïdors i clients; i la resta de les tasques són d'altres àrees del dret. "El grup té 54.000 proveïdors a tot el món i proveeix a 14.500 supermercats, sempre amb la firma d'un contracte que ha de formalitzar-se, revisar-se, anul·lar-se, prorrogar-se... Són contractes de compra de primeres matèries o altres articles necessaris com els envasos per a la producció dels productes Unilever o per a les promocions i campanyes de màrqueting", concreta.
"Investiguem l'ús de la intel·ligència artificial (IA) per automatitzar part del procés, encara que l'advocat sempre supervisarà el treball. Per exemple, hi ha parts dels contractes que generalment tenen un redactat amb normes estàndard i la tecnologia ens pot ajudar per identificar i llegir aquestes clàusules i modificar-les, si és necessari, sense tenir un advocat destinat a aquesta tasca". "La tecnologia pot ajudar-nos i ens permetrà ser més eficients. El negoci pot prendre la decisió de rescindir un contracte, per exemple, i amb intel·ligència artificial es pot conèixer la resposta més adequada", afegeix.
El centenar de persones en plantilla que s'ha incorporat -amb dues terceres parts treballant des de Bangalore- s'ampliarà a mesura que els advocats que operen als diversos països guanyin confiança en els serveis del centre legal "perquè això ens farà arribar més feina amb un sistema intern que, en el fons, hauria de ser més eficient i barat per realitzar tots els processos més que mantenir l'externalització actual", diu la responsable internacional. Sobre la inversió destinada a aquest nou departament, Kim Morgan-Verlaque es limita a explicar que han reduït a la meitat la despesa que destinaven a pagar bufets d'advocats externs i que aquests estalvis cobreixen el cost dels centres oberts.
Per incrementar el nombre d'expedients a analitzar i resoldre, des dels tres centres operatius, es preguntarà a les estructures d'Unilever a tots els països que identifiquin quins treballs es poden transferir a la Powerhouse Legal. Per exemple, esmenta Kim Morgan-Verlaque, hi ha països com els Estats Units on hi ha moltes oportunitats per transferir tasques als hub legals. La multinacional ven, a 190 països al món, més de 400 marques, en els segments de bellesa i cura personal (Signal, Dove, Moussel), productes de neteja per a la llar (Cif, Mimosín, Skip), alimentació (Knorr, Hellmann's) i gelats (Tasti d'Or, Magnum).
Kim Morgan-Verlaque, en la seva visita aquest dimarts a les oficines de Viladecans, on treballen unes 312 persones, ha explicat als empleats que el Powerhouse legal representa un terç dels aspectes legals que aborda la multinacional, un altre terç són els advocats que a cada país revisen la legalitat relacionada amb les cinc divisions de negoci que té el grup, i el terç restant són advocats especialitzats en àrees com el dret a la competència, laboral, propietat intel·lectual i industrial, normatives... El Powerhouse és, amb una plantilla amb advocats més júniors que comencen la professionalització, "una aposta per generar talent local i una oportunitat per a l'equip que el forma -unes nou persones a Viladecans- per conèixer a fons la multinacional i desenvolupar la seva carrera professional al si del grup".