IAG, el conglomerat d'aerolínies propietari de Iberia i Vueling, acudeix a l'ampliació de capital d'Air Europa amb una aportació de 16 milions d'euros per mantenir la seva participació actual del 20% i els seus drets com a accionista minoritari, evitant així que l'esmentada participació es vegi diluïda. "Es tracta d'una posició exclusivament financera i la decisió ha estat adoptada, igualment, seguint criteris financers", assenyalen fonts de la companyia.
El grup IAG té el 20% d'Air Europa des de l'estiu de 2022, quan pretenia aconseguir el 100% a través d'una fusió entre Iberia i Air Europa que va acabar cancel·lant-se aquest estiu de 2024, després de les altes exigències de Brussel·les, que van fer que l'operació ja no tingués sentit estratègic per al conglomerat hispanobritánico que dirigeix Luis Gallego.
Des d'aleshores, Air Europa ha buscat vies per continuar creixent en solitari i a finals de novembre, va aprovar una ampliació de capital per valor de 65 milions d'euros per afrontar el 2025 "amb més solidesa" i seguir amb els seus plans d'expansió. L'esmentada ampliació va ser subscrita íntegrament per Globalia, la seva matriu. Però la companyia va donar de termini IAG fins al divendres 13 de desembre per decidir si participava i així poder mantenir el 20% del capital. Una cosa que IAG finalment ha acceptat, altrament la seva participació s'hauria diluït.
Air Europa es va endeutar en més de 600 milions durant el Covid
Amb aquesta ampliació de capital de 65 milions d'euros i "el bon comportament de l'operativa registrat al llarg de l'any, l'aerolínia que dirigeix Jesús Nuño de la Rosa aborda "amb àmplies garanties els reptes de l'any vinent", segons explica en un comunicat. Air Europa continua avançant en el seu procés de despalanquejament i reducció de costos financers, abordant les responsabilitats adquirides dins dels terminis establerts, agrega.
I és que, Air Europa va rebre un préstec ICO de la banca durant la crisi de la Covid que ascendeix 141 milions d'euros i un rescat de 475 milions desemborsat pel govern espanyol a través de la Sepi. En total, l'aerolínia es va endeutar en més de 600 milions d'euros durant la pandèmia.
"Amb aquesta ampliació de capital som en disposició de mirar amb més seguretat l'horitzó d'un mercat inestable en el qual estem convençuts que hi continuarà havent marge de creixement. L'esforç de tota la companyia ha estat clau per situar-nos en la posició que ocupem en aquests moments. Continuarem treballant amb la mateixa dedicació per continuar complint amb la ruta que ens hem fixat", afirma Juan José Hidalgo, president de Globalia.
En el comunicat, la companyia aèria destaca que al llarg de 2024 ha continuat aplicant el seu pla estratègic, que li ha permès, en els últims dos anys, consolidar l'estabilitat de l'empresa i ampliar l'operativa, tant a Europa com al continent americà. "Malgrat els desafiaments del sector, si l'equilibra entre l'alta demanda i els temps de lliurament de noves aeronaus, la companyia ha sabut optimitzar els seus recursos per continuar oferint més places, mantenint una alta qualitat de servei per als més de 12 milions de passatgers que volaran aquest any amb la companyia," conclou.