El grup IAG es planteja tallar relació Iberia Express, l'aerolínia de baix cost de Iberia, amb seu a Madrid. El conseller delegat, Luis Gallego, assegura que "l'escenari idoni" és que es produeixi un acord amb els seus pilots. Doncs la companyia continua obtenint "molt bons resultats" des que va iniciar les seves operacions el març de 2012 i de fet, es posiciona ja com el quart operador a l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas.
Però adverteix, "si no es produeix un acord" amb els pilots i "es perd l'eficiència de la companyia", el grup IAG "valorarà altres opcions per al hub de Madrid i poder competir amb les low cost". Així ho ha posat en relleu aquest divendres en la presentació de resultats de 2024, any en què IAG, que és també matriu de Vueling i Level, va guanyar 2.732 milions.
Per la seva part, el president de Iberia, Marco Sansavini, indicava que la de Iberia és una "història d'èxit" basada en uns baixos costos i acords amb els sindicats. Així que és "fonamental" per seguir endavant, que aquestes dues condicions "es mantinguin". Tanmateix, un dels sindicats de Iberia Express (UPPA) demana unes condicions que, d'acceptar-se, "podria carregar-se la competitivitat de la companyia". El que els portaria a no poder continuar les operacions amb ells, lamentava.
Gallec i Sansavini confirmaven així la informació que avançava aquest matí el diari Cinc Dies, sobre que IAG es plantejava crear una nova "low cost" a Barajas en cas de no arribar a un acord els pilots. Cal recordar que el mes d'agost passat, Iberia ja va anunciar que congelava els plans de creixement que tenia previst per a Iberia Express.
Iberia sí va arribar a un acord amb els pilots (representats mitjançant la secció sindical Sepla) per allargar fins al desembre de 2027 el seu conveni col·lectiu, encara que amb pujades salarials i altres millores. Tanmateix, no va aconseguir un acord amb els pilots de Iberia Express, amb els quals encara manté les negociacions obertes.
Per això, IAG va anunciar que els quatre avions que anaven destinats a la flota de Iberia Express s'integrarien finalment a la matriu (Iberia). "L'ambició era acordar en Iberia i Iberia Express un marc de creixement de la nostra flota de curt radi en funció de les oportunitats de negoci que veiem en cada segment", van explicar. "De moment no ha estat possible tancar un acord també amb els representants sindicals dels pilots de Iberia Express. Això implica que es congeli el creixement en Iberia Express i que els pròxims quatre avions assignats al grup Iberia s'integraran a Iberia".
Els plans del grup passaven per incorporar a la seva flota un total de vuit avions: dos per a Iberia i sis per a Iberia Express. D'aquesta manera, pretenien equilibrar el creixement d'ambdues marques i impulsar la low cost. Però el pla havia de comptar amb el vistiplau dels pilots de Iberia Express perquè implicava fer canvis al seu conveni, que es va tancar fa més de deu anys, el 2014.
Aquest conveni estableix que Iberia Express només pot expandir-se en la mateixa proporció que Iberia i limita la seva capacitat al 15% del total de seients operats per aquesta. Si s'aprovava el pla, els vuit nous avions es rebrien de manera progressiva des de l'any 2026, estant ja tots volant el 2028. Per la qual cosa modificaria la proporció actual de flota de cada aerolínia.
En concret, Iberia operaria el 61% dels avions de curt i mig radi del grup (davant el 65% actual), i Iberia Express augmentaria la seva participació del 35% al 39%. I en aquest context, Iberia va sol·licitar a Sepla una dispensa del conveni actual per poder incrementar la flota. Però en no haver-hi acord, els avions que anaven destinats a la flota de Iberia Exress, es van desviar a Iberia.
Des del grup IAG insisteixen que "les converses estan obertes" amb UPPA i confien a aconseguir un acord.