IAG, la matriu de Iberia, ha comunicat aquest dijous al tancament del mercat que cancel·la la compra d'Air Europa. El consell d'administració pren aquesta decisió després d'arribar a la conclusió que, "en l'actual entorn regulatori, continuar amb l'operació no redundaria en benefici dels accionistes". D'acord al pactat amb Globalia (el grup propietari d'Air Europa) IAG pagarà a Globalia 50 milions d'euros en concepte de break-fee com a conseqüència de la rescissió.

Tanmateix, IAG continuarà mantenint la seva participació minoritària del 20% en Air Europa, que va adquirir l'agost de l'any passat. El grup creu que les exigències de la Direcció General de Competència (de la Comissió Europa) per donar llum verda a l'operació "són tan altes" que deixa de tenir sentit empresarial per a Iberia. Per tant, ha decidit no tirar endavant.

Cal recordar que Iberia havia ofert cedir fins al 52% de les freqüències que ara mateix opera Air Europa per poder comprar l'aerolínia. D'aquesta manera, cap de les rutes que la CE havia identificat com a problemàtiques es quedava sense un tercer operador.

Però Brussel·les demanava més i el grup d'aerolínies IAG ha considerat que si ha de cedir més, no val la pena. Al comunicat, el conseller delegat d'IAG, Luis Gallego, assegura que aquesta és "la millor decisió" per protegir els interessos dels accionistes del grup.

"IAG segueix compromesa amb la seva estratègia, que inclou competir eficaçment des del seu hub de Madrid, una estratègia que està donant resultats positius. Seguirem desenvolupant la nostra presència a Madrid de manera que el hub pugui competir amb els aeroports més grans d'Europa".

Després de prendre aquesta decisió, IAG ha comunicat que recupera la remuneració a l'accionista. En concret pagarà un dividend a compte de 3 cèntims per acció.

Competiran amb Air Europa i no demanarà seient al consell

En una conferència amb periodistes, Gallego ha assegurat que continuarà competint amb Air Europa, malgrat tenir un 20% del capital. I no demanarà un seient al consell d'administració. Així mateix, continuarà estudiant altres operacions com la compra de TAP a Portugal

"El nostre 20% sempre ha estat una inversió financera perquè per a nosaltres, Air Europa és un competidor i no hem d'estar al consell, ni intervenir en la presa de decisió de consell", explicava.

"Portem temps amb el 20% d'Air Europa, hem seguit competint i així seguirem. Per a nosaltres són el nostre principal competidor al hub de Madrid, però no hi haurà influència en els seus plans de negoci", afegia.

D'altra banda, el CEO d'IAG ha destacat que “ja estàvem avaluant operacions com TAP i amb el nou govern (portuguès) seguirem avaluant si té sentit. El grup és racional”.

Gallego recordava que IAG és una plataforma que es va crear per consolidar el mercat perquè el grup creu que la consolidació "és necessària", de manera que seguirà "explorant oportunitats" a Espanya, a Llatinoamèrica "o on sigui". Però aquí ha incidit que els resultats d'IAG "són forts" (ha guanyat 1.309 milions d'euros el primer semestre) i poden continuar creixent de manera orgànica. Però si decideixen fer-ho de manera inorgànica, “seran selectius”.

"No és bo per a Espanya"

Luis Gallego ha deixat clar que la decisió que han pres no és bona per a Espanya. La seva opinió és clara, les companyies aèries han de ser més grans per poder competir.

"És negatiu per a Espanya, totalment, no en tinc cap dubte. Perquè enfortir el hub de Madrid és bo, ha de poder competir. Sempre hem defensat que l'operació era positiva, però malauradament no s'ha pogut fer", lamentava l'executiu.

Assenyalava també que el creixement inorgànic (la fusió) els hauria possibilitat que el creixement "fora amb més èxit i tenir una quota de mercat similar a la d'altres hubs", però no evita que segueixin invertint i creixent de manera orgànica.