IAG, el grup d'aerolínies al qual pertany Iberia tanca la compra d'Air Europa més de tres anys després que les companyies anunciessin la seva fusió. En concret, l'empresa que dirigeix Luis Gallego ha acordat amb Globalia adquirir el 80% del capital d'Air Europa per 400 milions d'euros, si bé, ja havia comprat l'altre 20% l'any passat per 100 milions. D'aquesta manera, el preu final de la compra serà de 500 milions, la meitat de l'anunciat el 2019, quan van acordar un preu de 1.000 milions d'euros.
La companyia destaca en un comunicat emès a la CNMV que dels 400 milions que li toca pagar ara, abonarà els primers 200 milions quan rebin l'aprovació per part de les autoritats de Competència per segellar l'operació. El segon i tercer any després que s'aprovi l'operació, IAG pagarà els altres 100 milions, afegeixen. Però l'acord està subjecte a aprovacions regulatòries i d'un altre tipus, la qual cosa podria portar al voltant de 18 mesos.
El consell d'administració d'IAG creu que l'adquisició "continua sent estratègicament important" per al futur del grup i que els permetrà beneficiar-se de les oportunitats de creixement al mercat de Llatinoamèrica i Carib, així com incrementar la connectivitat amb Àsia.
També apunten que la incorporació d'Air Europa al grup els ajudarà a transformar el hub d'IAG en Madrid i competir "amb els hubs més importants d'Europa". El hòlding d'aerolínies, també propietari de Vueling o British Airways, destaca que amb l'adquisició d'aquesta nova aerolínia obtindran "sinergies significatives", en línia amb les obtingudes en compres anteriors, però que aquestes s'assoliran entre els anys 2026 i 2028, assumint que el tancament de l'operació es produeixi en un any i mig.
En completar-se la transacció, expliquen, la marca Air Europa es mantindrà sota la gestió de Iberia. L'aerolínia del grup Globalia és de les més grans d'Espanya amb una flota formada per 50 aeronaus. Actualment, opera vols regulars nacionals i internacionals a 36 destins, incloent rutes europees i de llarg radi a Amèrica Llatina i el Carib. El 2019 va transportar 13,1 milions de passatgers encara que el 2020 i amb motiu de la pandèmia van baixar fins als 4,3 milions. Ja el 2022 recupero els 10 milions.
L'acord final de compra, subratlla IAG al comunicat, està subjecte al fet que Globalia rebi l'aprovació dels bancs sindicats que li van concedir el crèdit ICO de 141 milions a la pandèmia i per la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI), que va rescatar a l'aerolínia amb 475 milions d'euros. Així mateix, l'adquisició també està subjecta a l'aprovació de les autoritats de competència pertinents.
Mentrestant, IAG ha acordat pagar un break-fee de 50 milions d'euros per si rescindeix l'acord en qualsevol moment abans de la data de tancament o no es compleixen les condicions per al tancament abans del segon aniversari de la data de l'acord. En aquest sentit, el hòlding recorda que conserva el dret de sortida juntament amb Globalia en cas que vengui Air Europa a un tercer després de la rescissió de l'acord.
Finalment, tot i que IAG espera donar més detalls al Capital Markets Day, destaca que, a nivell financer, “tenen previst un impacte limitat a la ràtio de palanquejament. I recorda que aquesta compra no requereix la provació dels accionistes de IAG.
Iberia i Air Europa triguen més de tres anys a tancar la fusió
Iberia i Air Europa van anunciar els seus plans de fusió a finals del 2019. La primera va acordar pagar per la segona 1.000 milions d'euros, però el 2020 va arribar la pandèmia, l'aturada de l'activitat aèria, la caiguda d'ingressos, la crisi del sector i el rescat de l'aerolínia per part de la SEPI, cosa que va fer que el preu de l'operació es reduís a 500 milions d'euros.
El 2020 es va anunciar que l'operació podria concloure el segon semestre del 2021, però de nou, es va veure frustrada i el desembre d'aquell any IAG i Globalia, les propietàries de les dues aerolínies, van rescindir l'acord de compra. La matriu d'Iberia va pagar una tarifa de ruptura (acordada prèviament) de 40 milions d'euros, a més de 35 milions d'euros més.
Aquests 75 milions es faran servir per reduir qualsevol preu de compra futur si s'arribava a un nou acord i per evitar qualsevol litigi, segons van explicar les parts. Les companyies van tancar llavors acord d'intencions per avaluar el gener del 2022 altres estructures que poguessin resultar interessants per a totes dues si no hi hagués acord de fusió.
Va ser el març de l'any passat quan l'empresa que dirigeix Luis Gallego va anunciar que havien arribat a un darrer acord, mitjançant el qual IAG concediria un préstec no garantit de 100 milions d'euros a set anys, que es podria convertir en una participació de fins al 20% del capital de l'aerolínia. Ja a l'estiu, el grup va convertir aquest préstec en capital i va adquirir el 20% d'Air Europa.
Els plans de IAG i Globalia, segons anuncien aquest dijous, impliquen acabar l'operació en 18 mesos, moment en què esperen que la primera hagi fet el 100% del capital de la segona. Això els portaria a tancar definitivament l'operació a mitjan 2024, cinc anys després de l'anunci inicial.